۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
قیمت واقعی ساخت مسکن ملی هر متر ۶.۵ میلیون! | چرا دولت با قیمت انبوه سازان موافقت نمی کند؟
«بازار» گزارش می دهد

قیمت واقعی ساخت مسکن ملی هر متر ۶.۵ میلیون! | چرا دولت با قیمت انبوه سازان موافقت نمی کند؟

کاهش نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن ملی توسط شورای پول و اعتبار این احتمال را تقویت کرد که قیمت ساخت مسکن ملی با متری ۶.۵ میلیون تومان شدنی است؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: شورای پول و اعتبار سرانجام با کاهش نرخ سود مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد موافقت کرد و این نوید را به متقاضیان داد که میزان اقساط به روش پلکانی به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این اقدام بعد از افزایش سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان نشان داد که دولت سیزدهم مصمم به سرعت دادن به پروژه نهضت ملی مسکن و اتمام واحدهای مسکونی است.

حال با توجه به این اقدام شورای پول و اعتبار و دولت باید دید و منتظر ماند که آیا هزینه ساخت مسکن ملی نیز قرار است کاهش یابد؟ این روزها سوالی مطرح می شود که هزینه ساخت یک متر مربع مسکن ملی چقدر است؟ این سئوالی است که سازندگان و دست‌اندرکاران هر کدام پاسخ متفاوتی به آن می‌دهند.

قیمت واقعی ساخت مسکن ملی هر متر ۶.۵ میلیون! | چرا دولت با قیمت انبوه سازان موافقت نمی کند؟

اخیرا «علی عسکری» سرپرست بانک مسکن اعلام کرده است که قیمت جدید ساخت واحدهای مسکن ملی حدود ۶.۵ میلیون تومان برای هر متر است. او همچنین در مورد جزئیات فرمول جدید توضیح داده است: قرار شده وزارت راه و شهرسازی جزئیات را ابلاغ کند که بر اساس آن قیمت ساخت ۴.۵ میلیون تومانی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن افزایش می‌یابد.

حال سوال این است که آیا سازندگان می توانند امیدوار باشند که چون دولت و شورای پول و اعتبار سقف وام مسکن ملی را افزایش و نرخ سود تسهیلات را کاهش داده اند قیمت ساخت مسکن ملی نیز کاهش می یابد؟

گفته می شود وزارت راه و شهرسازی با قیمت ۱۰ میلیونی ساخت نهضت ملی مسکن موافقت کرده و آنرا به انبوه سازان نیز ابلاغ کرده است اما بعد از مدتی آنرا تکذیب کرد

این سوال و این درخواست در حالی مطرح است که گفته می شود وزارت راه و شهرسازی با قیمت ۱۰ میلیونی ساخت نهضت ملی مسکن موافقت کرده و آنرا به انبوه سازان نیز ابلاغ کرده است اما بعد از مدتی آنرا تکذیب کرد.

هر چند انبوه سازان نیز معتقد هستند که قیمت مقطوع مشکلاتی را برای سازندگان به‌وجود می آورد.

رهبر: انبوه سازان به دولت و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که سازمان برنامه و بودجه و معاونت دفتر فنی آن هر سال فهرست بهای قیمت اقلام ساخت و ساز را طی یک فهرست بها اعلام می کند

«ایرج رهبر» رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که به هر حال سرانجام دولت با چه مبلغی برای ساخت مسکن ملی موافقت کرده است و اینکه متوسط قیمت ساخت مسکن ملی چقدر است؟ گفت: انبوه سازان به دولت و وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که سازمان برنامه و بودجه و معاونت دفتر فنی آن هر سال فهرست بهای قیمت اقلام ساخت و ساز را طی یک فهرست بها اعلام می کند. سازمان برنامه و بودجه کارشناسان خُبره ای دارد و ریز اقلام را محاسبه و استخراج می کند.

وی افزود: برای تورمی که در پیش داریم هر سه ماه یک بار شاخص اعلام می شود چون به دلیل تورم این شاخص ها دچار نوسان می شوند به همین دلیل وقتی سازمان برنامه و بودجه دارای دفتر معاونت فنی است و هر سه ماه یک بار فهرست بها اعلام می کند و زحمت زیادی برای آن کشیده می شود هر کسی از ظن خود یک قیمتی را برای مسکن ملی اعلام می کند؟

از ابتدای ابلاغ قانون جهش تولید مسکن ما اعلام کردیم که با توجه به تجربه انبوه سازان در خصوص مسکن مهر، مبلغ وام مسکن ملی و آورده متقاضیان نمی تواند هزینه ساخت مسکن ملی را پوشش دهد

وی با تاکید بر اینکه باید از سازمان برنامه و بودجه بابت قیمت ساخت مسکن ملی تبعیت شود گفت: مشکلی از بابت اجرای کار وجود ندارد اما مشکل انشعابات و تامین منابع مالی این روزها به موضوع مهمی تبدیل شده است. از ابتدای ابلاغ قانون جهش تولید مسکن ما اعلام کردیم که با توجه به تجربه انبوه سازان در خصوص مسکن مهر، مبلغ وام مسکن ملی و آورده متقاضیان نمی تواند هزینه ساخت مسکن ملی را پوشش دهد.

رهبر تاکید کرد: در همان روزهای ابلاغ قانون جهش تولید مسکن پیشنهاد کردیم که از سرمایه بخش خصوصی نیز برای این طرح بزرگ ملی استفاده شود. در همان روزها مشخص کردیم که متقاضی مسکن ملی نهایتا ۲۰۰ میلیون تومان و تسهیلات بانکی نیز ۳۰۰ میلیون تومان باشد اما پیش بینی ما این بود که ۲ برابر این مبلغ برای ساخت یک واحد مسکونی نیاز است و بنابراین مبلغ کمبود را از بخش خصوصی کمک بگیرید.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران: هزینه ساخت مسکن ملی بیش از ۱۰ میلیون تومان است و دولت هم این عدد را پذیرفته است

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر متوسط هزینه ساخت مسکن ملی در تهران چقدر است؟ گفت: هزینه ساخت مسکن ملی بیش از ۱۰ میلیون تومان است و دولت هم این عدد را پذیرفته است.

اما آنطور که نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران بر آن باور هستند این است که قیمت ساخت مسکن ملی افزایش یافته و این را دولت و وزارت راه و شهرسازی به خوبی متوجه شده و آنرا می پذیرد.

قیمت واقعی ساخت مسکن ملی هر متر ۶.۵ میلیون! | چرا دولت با قیمت انبوه سازان موافقت نمی کند؟

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص هزینه ساخت مسکن ملی می گوید: نخستین افزایش قیمت مسکن نهضت ملی متری ۴.۵ تومان بوده است که با این فرمول به ۶.۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد و بسیار عادلانه تر از قیمت قبلی است.

شاکری: نخستین افزایش قیمت مسکن نهضت ملی متری ۴.۵ تومان بوده است که با این فرمول به ۶.۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد و بسیار عادلانه تر از قیمت قبلی است

نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت پایین ساخت و ساز مسکن باعث کاهش کیفیت آن می‌شود، افزود: با قیمت پایین ساخت و ساز مسکن ملی این نگرانی وجود دارد که کیفیت ساخت و ساز واحدهای مسکونی کاهش پیدا کرده و از حداقل استانداردها فاصله بگیرد که این مسئله به ضرر مردم است، اگر امروز متولیان شجاعت به خرج داده و قیمت را به سمت واقعیت پیش ببرند، اقدام درستی انجام داده‌اند.

اگر این افزایش قیمت در قراردادها منظور شود کارآمدتر خواهد بود، یعنی حق ساخت به نوعی بازگردانده می‌شود و همین مسئله باعث افزایش کیفیت ساخت مسکن خواهد شد

شاکری در ادامه فرمول افزایش هزینه ساخت در طرح مسکن ملی را کارآمد دانست و اظهار داشت: اگر این افزایش قیمت در قراردادها منظور شود کارآمدتر خواهد بود، یعنی حق ساخت به نوعی بازگردانده می‌شود و همین مسئله باعث افزایش کیفیت ساخت مسکن خواهد شد همچنین از اختلافات و تاخیر در واگذاری مسکن جلوگیری می‌شود.

این اظهارات متناقض از سوی دولتی ها و نمایندگان مردم از یک سو و انبوه سازان از سوی دیگر نشان می دهد که اگر قیمت ساخت مسکن ملی همانند افزایش سقف وام مسکن و کاهش نرخ سود تسهیلات تدبیری عادلانه اتخاذ شود می توان به سرعت دادن مسکن ملی بیشتر امیدوار شد.

کد خبر: ۲۳۰٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha