۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۶
سرمایه های خارجی در بخش صنعت راه گشاست / ابزار بدهی تنها راه جذب سرمایه گذاری برای صنایع معدنی
مدیرعامل شرکت فولاد نی ریز؛

سرمایه های خارجی در بخش صنعت راه گشاست / ابزار بدهی تنها راه جذب سرمایه گذاری برای صنایع معدنی

بسیاری از شرکت های معدنی و بنگاه های اقتصادی برای جذب سرمایه از ابزار بدهی استفاده می کنند اما بهتر است براساس جذب سرمایه های خارجی باشد تا بدین طریق بتواند در ارتباطات بین المللی هم تاثیر بگذارد.

بهناز صفری؛ بازار: با توجه به این که طی سال های اخیر بسیاری از شرکت های معدنی و بنگاه های اقتصادی برای جذب سرمایه از ابزار بدهی استفاده می کنند که شاید در چنین شرایط بحرانی تنها راه حل به نظر برسد. اما بهتر است استفاده ازابزار بدهی براساس جذب سرمایه های خارجی باشد تا بدین طریق بتواند در ارتباطات بین المللی هم تاثیر گذار باشد. چرا که ارتباطات بین المللی و سرمایه های بین المللی می تواند در رشد و رونق اقتصادی بسیار تاثیرگذار و راه گشا باشد. زیرا در شرایط تحریمی متخصصان ایرانی نه موفق شدند در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنند و نه توانسته اند از تبادل نظر و کارگاه های آ موزشی پیشرفته دنیا بهره مند شوند. به همین دلیل تحریم مثل سایه ای گسترده و همه گیر بر تمامی بخش های مالی و اقتصادی کشور سایه افکند و پیشرفت در بخش معدن و صنایع معدنی را تا حد زیادی با کندی مواجه کرد. درنتیجه برای تحقق پیشرفت های اقتصادی و مالی لازم است مدیران ارشد و مدیران میانی تفکرات خود را تغییر داد ه و درصدد توسعه یافتگی بنگاه های اقتصادی خودشان باشد.

ابزار بدهی تنها راه جذب سرمایه گذاری برای صنایع معدنی

محسن مصطفی پور، مدیر عامل شرکت فولاد نی ریز در گفت و گو با بازار بیان کرد: در سال های اخیر به علت تحریم های گسترده ای که علیه ایران وجود داشت و همچنین عادت مدیران به روزمرگی ساختارهایی که درکشور موجود بود بنگاه های اقتصادی متاسفانه به سمت و سویی کشیده شدند که در آنها دیگر نگاه توسعه ای وجود نداشت. همین مساله باعث شد تا حد زیادی توسعه نیافتگی و عقب افتادگی در شرکت های مختلف مشهود شود.

وی افزود: درواقع شرایط به گونه ای در آمده است که نگاه توسعه ای در بنگاه های اقتصادی رو به فراموشی گذاشته شد ، در نتیجه طی سال های اخیر آن طور که باید و شاید شاهد رشد و شکوفایی در بخش های مختلف اقتصادی نبوده ایم.

مصطفی پور خاطر نشان کرد: شاید به خاطر همین شرایط به وجود آمده بود که بنگاه های اقتصادی و معدنی نیاز چندانی برای تامین مالی احساس نمی کردند و دنبال راه های گوناگون برای تامین مالی برای شرکت های خودشان نبودند. درحالی که این مساله بسیار حایز اهمیت بوده و می توانسته راه گشایی بسیاری از چالش ها و دغدغه ها باشد.

وی اظهار کرد: درواقع بسیاری از مدیران به روزمرگی هایی که در شرایط کا ریشان وجود داشت در جهت توسعه نیافتگی گام بر می داشتند که تمامی این ها باعث ازبین رفتن سیستم های اداری و پایین آمدن کیفیت تجهیزات و ماشین آلات می شد. در نتیجه در چنین شرایطی بهره وری در بخش های مختلف معدنی پایین می آمد و شاهد هیچ گونه رونقی در بخش های مهم صنعتی و معدنی نبودیم.

تحریم ها باعث شد که راه های ارتباطی با بنگاه های مالی جهانی بسته شود ، در نتیجه تامین مالی براساس بدهی و استقراض برای جذب سرمایه به نظر مناسب ترین راه ممکن بود که بسیاری ازبنگاه ها به دنبال آن بوده و انجامش می دادند

او تاکید کرد: تحریم ها باعث شد که راه های ارتباطی با بنگاه های مالی جهانی بسته شود ، در نتیجه تامین مالی براساس بدهی و استقراض برای جذب سرمایه به نظر مناسب ترین راه ممکن بود که بسیاری ازبنگاه ها به دنبال آن بوده و انجامش می دادند.

مدیر عامل شرکت فولاد نی ریز افزود: یعنی معادن و صنایع معدنی برای جذب سرمایه و ادامه پروژه های خود از طریق ابزارهای مختلف بدهی کارشان را راه می انداختند و گویا برای جذب سرمایه و ادامه کار روشی جز این وجود نداشت. درحالی که اصلا این گونه نبود و می شد با روش های مختلفی برای بنگاه های معدنی تامین مالی ایجاد کرد.

مصطفی پور درخصوص چالش مهم تامین مالی در بخش معادن و صنایع معدنی گفت: چالش اصلی تامین مالی نگاه محدود به گام ها و فرآیندها و عادت به روزمرگی ساختارهاست که در بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی خصوصی و دولتی به وجود آمد و شرایط را تا حد زیادی پیچیده کرد.

وی ادامه داد: درحالی که مدیران ارشد و مدیران میانی باید با برنامه ریزی های به موقع خود شریط را به درستی تغییر دا د ه و نگاه خود را از چرایی به چگونگی توسعه تغییر دهند. زیرا همین تغییرات در دیدگاه ها و عملکردهاست که شرایط را عوض می کند و راه های توسعه و رونق اقتصادی باز می شود.

به گفته وی؛ گرچه در شرایطی تحریمی که کشور به سر می برد ابزار بدهی می تواند یکی ازبهترین روش های موجود باشد. اما نباید این مساله را هم از نظر دور داشت که بدهی ها باید روش جذب سرمایه بر پایه سرمایه های خارجی و جذب منابع خارجی باشد تا در ارتباطات بین المللی هم گشایشی حاصل شود ، چرا که سرمایه های خارجی می تواند دربخش های مهم صنعتی و معدنی راه گشا باشد.

او عنوان کرد: استفاده از ابزارهای مالی و ابزار بدهی در بازار سرمایه هم وجود دارد و بسیاری ازشرکت ها از جمله نی ریز غدیر هم از همین روش برای سرمایه گذاری استفاده می کنند و از همین روش هم طرح های توسعه ای خود را گسترش می دهند.

به گفته وی؛ البته افزایش سرمایه در شرکت ها باید براساس شفافیت های مالی و عملکردی انجام شود و به تایید بازرس های مالی برسد که یکی ازروش ها ی موجود هم انتشار اوراق است.

مصطفی پور ادامه داد: شرکت فولاد نی ریز هم افزایش سرمایه هایش را براساس شفافیت های مالی انجام داده است و هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی خود منتشر کرده است.

استقراض ازبانکها برای تامین سرمایه های مالی باید آخرین روشی باشد که شرکت ها از آن استفاده می کنند. درحالی که شاهد هستیم بسیار از شرکت ها برای تامین مالی خود در همان ابتدای کار سراغ وام گیری ازبانک ها و استقراض می روند که به نظرم این روش کاملا اشتباهی است

مدیر عامل شرکت فولاد نی ریز تاکید کرد: با توجه به وجود چنین شرایطی ، استقراض ازبانکها برای تامین سرمایه های مالی باید آخرین روشی باشد که شرکت ها از آن استفاده می کنند. درحالی که شاهد هستیم بسیار از شرکت ها برای تامین مالی خود در همان ابتدای کار سراغ وام گیری ازبانک ها و استقراض می روند که به نظرم این روش کاملا اشتباهی است و باید بنگاه های اقتصادی روش های گوناگونی را برای تامین سرمایه های خودشان در نظر بگیرند.

وی گفت: حتی شرکت ها می توانند بعضی وقت ها از اعتبارات خودشان برای رسیدن به اهداف مالی شان استفاده کنند. چرا که باید شرکت ها انواع روش ها را به جز استقراض برای تامین سرمایه هایشان پیدا کنند و در پیدا کردن روش های متفاوت به روز باشند. همان طور که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ازروش های نوین برای تامین سرمایه استفاده می کنند.

به گفته وی؛ درواقع در کشورهای پیشرفته و موفق استقراض ازبانک ها آخرین کاری است که در صورت جواب ندادن سایر راه ها انجام می دهند و سعی می کنند مسیرهای متفاوت و جدیدی را برای تامین مالی خود پیدا کنند.

مصطفی پور گفت: درست است که کشور ما در شرایط تحریمی سختی به سر می برد ، ولی به طور کلی نباید از فضای سرمایه گذاری خارجی و اثرات خوبی که می تواند برجای گذارد غافل شویم. چرا که حضور سرمایه گذران خارجی دربخش های مختلفی اقتصادی می تواند تا حد زیادی راه گشا باشد و ما نباید کشور و اقتصادمان را از چنین مزیت های بالقوه ای محروم کنیم.

مدیر عامل شرکت فولاد نی ریز تاکید کرد: طی سال های اخیر مساله تحریم بر روی تامین سرمایه شرکت های بزرگ بسیار تاثیر گذار بوده است. زیرا به طور کلی بسیاری از راه های تعامل چه مالی، چه پژوهشی و چه تجهیزاتی با کشورهای پیشرفته بسته شده بود. درحالی که برای رونق یک کشور تعاملات بین المللی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: همچنین طی سال های تحریم کشور نتوانست در بسیاری از نمایشگاه های بین المللی حضور پیدا کند. حضور درانواع نمایشگاه ها و استفاده از تجربیات و ره آورد سایر کشورها می توانست در بخش توسعه ای کشور و رونق اقتصادی بسیار راه گشا باشد که متاسفانه در بسیاری ازبخش ها چنین مواردی محقق نشد.

او اظهار کرد: همچنین متخصصان ایران ازبسیاری از کارگاه های آموزشی و تخصصی، گفتمان و تبادل نظرها محروم ماندند و نتوانستند ارتباط موثری با دانشگاه ها و شرکت های بزرگ دنیا داشته باشند که تمامی این کاستی ها و عقب افتادگی ها به خاطر تحریم های ظالمانه ای بود که به کشورمان تحمیل شد.

مصطفی پورخاطرنشان کرد: در واقع تحریم مثل چتری پهناور بود که بر روی تمامی مسائل مالی و اقتصادی و آموزشی سایه افکند و اجازه نداد پیشرفت های مالی و اقتصادی آن طور که باید و شاید در بخش معدن و صنایع معدنی به وجود آید.

کد خبر: ۲۳۰٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha