کارگروه مشترک پیشبرد دیپلماسی اقتصادی میان دولت و بخش خصوصی تشکیل شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

کارگروه مشترک پیشبرد دیپلماسی اقتصادی میان دولت و بخش خصوصی تشکیل شود

رئیس اتاق ایران با هدف پیشبرد دیپلماسی اقتصادی، پیشنهاد تشکیل کارگروه‌های مشترک میان بخش خصوصی و دولت برای اولویت‌بندی و شناسایی مزیت‌های اقتصادی کشورهای هدف را مطرح کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، مهدی سبحانی سفیر جدید ایران در ارمنستان، با حضور در اتاق ایران با حسین سلاح‌ورزی دیدار و دو طرف درباره راه‌های افزایش همکاری‌های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

حسین سلاح‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به روابط دوستانه ایران و ارمنستان و رشد حجم تجارت دو کشور در سال‌های اخیر گفت: با این حال با توجه به ظرفیت بالای همکاری، این میزان از مبادلات تجاری راضی‌کننده نیست و انتظار داریم روند افزایش همکاری‌ها ادامه یافته و متنوع‌تر شود.

او با اعلام آمادگی اتاق ایران برای توسعه و ترویج تجارت دو کشور ایران و ارمنستان ادامه داد: یکی از برنامه‌های اتاق ایران در دوره جدید، پیشبرد دیپلماسی اقتصادی اتاق و بخش خصوصی با کشورهای منطقه و همچنین کشورهای دارای مزیت برای همکاری است که پیش از این توسط دولت آغاز شده و در اتاق نیز باید پیگیری شود.

سلاح‌ورزی با طرح پیشنهاد عملیاتی برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی افزود: در این راستا خوب است کارگروه‌هایی از بخش‌های خصوصی و دولتی برای شناسایی مزیت‌ها و اولویت‌بندی پروژه‌ها در ارتباط با بازارهای هدف از جمله کشور ارمنستان با همکاری اتاق‌های مشترک تشکیل شوند. هدف ما در این بخش، پیگیری توسعه و تکمیل زیرساخت‌های تجاری قابل دسترس در کوتاه‌مدت و همچنین ترمیم و توسعه روابط و همکاری بخش خصوصی با کشورهای هدف است.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: نگاه ما این است که اتاق‌ها در کنار دولت می‌توانند گام‌های اساسی در راستای جهش تجارت خارجی بردارند. در این بین باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه همکاری‌ها استفاده شود. این ظرفیت‌ها همچنین در استان‌های مختلف ما وجود دارد و از پتانسیل‌های استانی نیز در این راستا باید بهره گرفت.

سلاح‌ورزی با اشاره به مشکلات توسعه همکاری با کشور ارمنستان، خواستار همکاری بیشتر برای یافتن راهکارهای مقابله با موانع بانکی، مشکلات ترانزیتی، عوارض و تعرفه‌های گمرکی و تسهیل صادرات از طریق ارمنستان به اوراسیا و اروپا شد.

او با اشاره به فقدان روابط استاندارد بانکی در تجارت و نقل و انتقالات پول و در نتیجه افزایش حجم اختلافات از ارائه پیشنهاد همکاری داوری و امضای تفاهم‌نامه در این زمینه با اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان خبر داد.

مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان نیز در این دیدار، با اشاره به ظرفیت‌های همکاری با کشور ارمنستان گفت: با توجه به عضویت این کشور در اتحادیه اوراسیا، باید بازار ۲۰۰ میلیونی قابل دسترس از طریق ارمنستان را در نظر داشت.

به گفته او یکی از برنامه‌های سفارت در دوره جدید فعالیت خود، تقویت همکاری و اتصال بخش‌های خصوصی دو کشور است. سبحانی همچنین ارتقای همکاری‌های عملیاتی میان اتاق‌های دو کشور را پیش‌نیاز افزایش تبادلات تجاری دانست.

نیلوفر اسدی سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران هم بر امضای یادداشت تفاهم همکاری داوری دو اتاق بازرگانی ایران و ارمنستان جهت تسریع در حل اختلافات تجاری فعالان دو کشور تأکید کرد.

هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان با مروری بر مشکلات و وضعیت تجارت دو کشور گفت: مدیریت و ترویج برند ایران در ارمنستان با توجه به شأن تولیدات ایران، نظارت بر فعالیت نمایشگاه‌هایی که از طرف ایران در این کشور برگزار می‌شود و رسیدگی به موضوع ازدیاد مراکز ترویج تجارت فاقد مجوز را خواستار شد.

کد خبر: ۲۲۹٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha