۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
قمی‌ها چشم انتظار اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور| منوریل و فرودگاه در بلاتکلیفی
بازار گزارش می‌دهد؛

قمی‌ها چشم انتظار اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور| منوریل و فرودگاه در بلاتکلیفی

قم- علاوه به ۱۴۷ مصوبه سفر استانی دولت سیزدهم به قم در دی‌ماه ۱۴۰۰ وعده پیگیری و تکمیل مهمترین پروژه‌های قم همچون فرودگاه، منوریل و مترو در کوتاه‌ترین زمان داده شد ولی هم اکنون پیشرفت چندانی ندارند.

هیفاِء پردل، بازار: سفرهای استانی یکی از شاخص‌های مهم دولت سیزدهم است که با هدف بررسی مسائل و مشکلات استان‌ها از نزدیک انجام می‌شود. اکنون دور دوم سفرهای استانی در برخی استان‌ها شروع شده است و دولتی‌ها با این سفر وضعیت اجرای مصوبات دور اول را پیگیری می‌کنند. در سال ۱۴۰۱ و در دومین سال فعالیت دولت سیزدهم ۱۶ سفر استانی انجام شد و در سال نخست نیز طبق گزارش‌ها فقط در ۷ ماهه ریاست جمهوری به ۱۸ استان سفر استانی انجام شد.

اجرایی شدن همه مصوبات و عمل به همه قول و قرارهای دولت برای توسعه و آبادانی استان‌ها به ویژه استان‌های محروم کشور بماند اما طبق بررسی‌ها در هر استانی اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی آن مطالبه‌گر باشند مصوبات سفرهای استانی به سرعت اجرایی و اعتبارات سفرها هم تزریق می‌شود اما اگر در استان‌ها مدیران اجرایی تعلل کنند و فرصت سوزی کنند مصوبات انباشته و پروژه‌های مهم بدون تکلیف مانده و دود این ندانم‌کاری‌ها به چشم مردم می‌رود.


دورنمایی از مصوبات دولت سیزدهم برای قم

اوایل دی‌ماه سال ۱۴۰۰ مردم قم میزبان رئیس جمهور و هیئت همراه بودند و برای این سفر چشم‌انداز و افق‌هایی ترسیم شد که برخی اولویت مهم به شمار می‌رفت؛ طی گزارش‌های میدانی خبرنگار بازار در راستای سفر دولت سیزدهم مردم و نخبگان قم خواستار بررسی و تکمیل پروژه‌هایی بودند که مدت‌ها قبل از دولتی به دولتی دیگر و استانداری به استاندار دیگری مانند یک میراث منتقل و بی‌تکلیف رها شده بود.

در این سفر ۱۴۷ مصوبه برای اجرا از سوی ۲۶ وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی مرتبط تصویب شده بود

از پروژه فرودگاه قم گرفته تا وضعیت منوریل و مترو و حق آبه‌های دریاچه نمک، تعیین تکلیف زمین‌هایی که در دست برخی مؤسسات دولتی محصور مانده و هم‌چنین پروژه‌های اقتصادی و فرهنگی که با تصویب و پیگیری تأثیر مثبتی بر توسعه و آبادانی شهر قم دارد.

طبق بررسی‌ها اگر مروری بر کلیات مصوبات سفر رئیس جمهور به قم داشته باشیم در این سفر دو روزه ۱۴۷ مصوبه برای اجرا از سوی ۲۶ وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی مرتبط تصویب شده بود که ۱۹ مصوبه در زمینه تسهیلات و سرمایه‌گذاری‌ها و هم‌چنین ۷۶ مصوبه اعتباری و ۵۲ مصوبه در زمینه صدور مجوزها و تعیین تکلیف برخی پروژه‌ها بوده است.

قمی‌ها چشم انتظار اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور| منوریل و فرودگاه در بلاتکلیفی

پروژه‌هایی که اجرای آن به قمی‌ها وعده داده شد

شخص رئیس جمهور مکلف شد تا در پروسه زمانی بسیار اندکی پروژه مسئله‌دار و مدت دار «فرودگاه قم» که دیگر جزو پروژه‌های تاریخی شهر قم است را پیگیری و در اسرع وقت به نتیجه برساند. از سویی برای افزایش ظرفیت اجرای نهضت ملی مسکن برنامه‌ریزی شود و جدای از همه تکلیف زمین‌های محصور از سوی دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی در پروسه زمانی یک ماه تعیین تکلیف و برای واحدهای تولیدی، صنعتی و نیمه فعال استان پیگیری و مشکلات آن رصد شود.

نکته مهم این که هر وزیری مأمور بررسی پروژه و مصوبه‌ای در استان قم شد طبق پیگیری‌های صورت گرفته، وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود قول اجرایی شدن عملیات احداث ۵۳۰۰ واحد مسکونی، آزاد راه سردار شهید سلیمانی از قم تا راهجرد به طول ۷۵ کیلومتر که مقرر شد تا پایان دولت سیزدهم این آزاد راه استراتژیک تکمیل شود و علاوه بر آن برای تسهیل در رفت و آمد و سفرهای گردشگری و زیارتی قطار بین شهرهای کاشان و قم ایجاد شود.

بازخوانی مصوبات فرهنگی؛ اقتصادی محور و اجتماعی

در این سفر وزیر صمت هم مکلف شد ۶۰ میلیارد تومان برای بهسازی و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی قم اختصاص و برای تکمیل طرح‌های صنعتی مهم و اشتغال‌زا ۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی تزریق کند. مهم‌تر این که وزیر کشور هم متعهد شد که منوریل جایگزین خط «B» متروی قم شود و هم‌چنین برای وضعیت پروژه تاریخی دیگر قم به نام مترو مدت زمان مشخصی تعیین و پیگیر راه حلی برای تعیین تکلیف آن شود و واگن‌هایی برای تست گرم متروی قم در اختیار قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکلف شد تا ۱۵۰ میلیارد تومان را برای تکمیل کتابخانه مرکزی قم اختصاص دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکلف شد تا ۱۵۰ میلیارد تومان را برای تکمیل کتابخانه مرکزی استان اختصاص دهد و در زمینه تقویت زیرساخت‌های متعلق به امور فرهنگی تلاش کند. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در این سفر بیکار ننشست و مقرر شد شش میلیارد تومان برای امر بازپروری زنان؛ ۹ میلیارد تومان برای زنان سرپرست خانوار و از سویی مجموعه‌های ورزشی و وزیر بهداشت هم اعتباراتی برای توسعه زیرساخت بهداشت و درمان داشته باشد.

طبق گفته استاندار قم، در سفر دولت سیزدهم به قم ۳۰ کلان پروژه تعریف شد که مسیر اجرای آن نیز مشخص است و ۸۸ درصد مصوبات سفر رئیس جمهور به استان قم در حوزه‌های زیرساختی و ۱۲ درصد باقی مانده مربوط به بخش‌های غیر زیرساختی است. طبق پیگیری‌ها به نظر می‌رسد پروژه فرودگاه و مترو در پاره‌ای از ابهامات مانده و کل ۶۲۷ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری را دستگاه‌های اجرایی جذب کرده‌اند.

قمی‌ها چشم انتظار اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور| منوریل و فرودگاه در بلاتکلیفی

دورنمایی از دستاورد و نتایج مصوبات سفر دولت سیزدهم به قم

با بررسی‌های اجمالی و طبق داده‌هایی که از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی بررسی می‌شود آن دسته از مصوباتی که ۱۰۰ درصد تخصیص یافته در حوزه مناسب سازی مجموعه ورزشی تختی ویژه بانوان؛ اختصاص ۴۵ میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی به ۶ روستای محروم قم در قالب طرح مجتمع‌های آبرسانی روستاهای قم و؛ تهران و ۸ روستا در بخش‌های قنوات هم‌چنین اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای محوطه‌سازی تصفیه‌خانه فاضلاب، سایت توسعه پردیس فارابی و همچنین ۵ میلیارد تومان برای فضاهای پژوهشی و فناوری پارک علم و فناوری و ۳۰ میلیارد تومان برای طرح ساماندهی اطراف امامزاده مبرقع(ع) معروف به پروژه اختران است.

سید محمد تقی شاهچراغی به عنوان عالی‌ترین مقام استان که مکلف به پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است و برای آن ستاد پیگیری مصوبات ریاست جمهوری هم تشکیل داده در این ارتباط به خبرنگار بازار می‌گوید: اکنون دولت به تعهدات خود در زمینه مصوبات سفر رئیس جمهور به قم عمل کرده است و از دو هزار میلیارد تومان مصوبه سفر تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم.

به گفته وی، با توجه به تشکیل کمیته پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری به قم، مبلغ ۲۷۰ میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پروژه احداث تقاطع غیر همسطح میدان ورجان تخصیص داده شده و واریز گردیده است. ۹۲۴ هکتار زمین نیز به استان قم واگذار شده که ۳۰ هکتار مربوط به ساماندهی اراضی حاشیه شهر با اولویت بوستان جوان به عنوان یکی از قطب‌های تفریحی شهر قم، ۲۰ هکتار برای واگذاری به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، ۲۰ هکتار برای واگذاری به مددجویان بهزیستی، ۵۰ هکتار برای واگذاری به خانواده‌های ایثارگران، شهدا و جانبازان و ۸۰ هکتار نیز برای پاسخگویی به معارضان جمع‌آوری ریل‌های متروکه حاشیه شهر اختصاص خواهد یافت.

طبق بررسی‌ها مشکل اجرایی پروژه قطار شهری که اهمیت مهمی برای قم و کشور دارد، تأمین واگن است

استاندار قم در ادامه عنوان می‌کند: ۵ هکتار برای توسعه ایستگاه راه‌آهن جمکران، ۳۰ هکتار برای اختصاص فاز دوم شهرک سلامت اختصاص یافت و زمین‌های ۴۸ و ۳۲ هکتاری که بخش عمده‌ای مربوط به پروژه‌های اطراف حرم، بافت فرسوده و تاریخی، ساماندهی اسماعیل‌آباد و خانه‌های زیر دکل است.


منوریل و فرودگاه همچنان در جدول پروژه‌های تاریخی قم

استاندار قم با اشاره به پروژه‌های مهم منوریل و فرودگاه قم معتقد است: فرودگاه قم حاصل مشکلاتی است که از گذشته به یادگار مانده و ما طی جلساتی در مرکز پیگیر این مصوبه هستیم افراد و مجموعه‌هایی برای تعیین تکلیف فرودگاه اعلام همکاری کردند و ما دنبال سرمایه‌گذار مطلوب هستیم. مصوبات سفر در نقطه مطلوبی قرار دارد و دولت سیزدهم بر حل مشکلات و توسعه شهر قم تأکید و آن را رصد می‌کنند.

طبق بررسی‌ها مشکل اجرایی پروژه قطار شهری که اهمیت مهمی برای قم و کشور دارد، تأمین واگن است که دولتی‌ها برای حل مشکل دو دیدگاه دارند؛ یکی خرید و یا اجاره دو رام واگن از تهران بود که با مخالفت زاکانی شهردار تهران روبرو شد و مقرر شد دو رام قطار شهری خط دو مشهد در خط یک متروی قم به صورت خرید و یا اجاره فعالیت کند که شهردار قم در حال پیگیری است ولی دستاورد آن نامشخص است.

گفتنی است؛ ۹۵ درصد مصوبات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی طبق گفته مسئولان جهاد کشاورزی محقق و هم‌چنین ۵۶ میلیارد تومان در بخش آموزش و پرورش نیز جذب شده است. ۱۰۰ میلیارد ریال مصوبات سفر رئیس جمهوری در بخش گردشگری هم تحقق یافته است اما سرنوشت پیگیری حق آبه‌های دریاچه نمک؛ و فرودگاه قم در پاره‌ای از ابهام قرار دارد.

کد خبر: ۲۲۹٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      0 0
      خدا از زبان و دلتان بشنود که این قضیه منوریل یا مترو عملی شود از سال 1382 ساخت آن شروع شد و بعدها به بهانه های مختلف، این طرح مهم و پر اهمیت کنار گذاشته شد، هر شهردار یا نماینده و شورای شهری، در تبلیغات خود قول ساخت و مساعدت آنرا داد ولی بعد از انتخاب شدنش، تمام وعده و عید به دست فراموشی سپرده شد یا در اصل بگویم این طرح طلسم شده است، امیدواریم با مسافرت و حضور با برکت ریاست جمهوری محترم در شهر قم، کار نیمه تمام، منوریل یا مترو به پایان برسد ان شا،الله
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      0 0
      وقتی روی هوا یه تصمیماتی گرفته میشه نتیجه اش این میشه نه میتونن خراب کنند نه بلایی سرش بیارن و نه ادامه طرح توجیه اقتصادی داشته باشه
    • بهروز IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      منو ریل،فرودگاه و نهضت ملی مسکن که بلاتکلیف مونده و واس اتصال به پیمانکار هر روز دارن وعده سر خرمن میدن.تاسف آوره