۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کاهش اقساط مسکن ملی؛ بازپرداخت پلکانی ماهانه ۷.۳ میلیون تومان
«بازار» گزارش می دهد

کاهش اقساط مسکن ملی؛ بازپرداخت پلکانی ماهانه ۷.۳ میلیون تومان

موافقت شورای پول واعتبار با کاهش نرخ سود مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد میزان اقساط به روش پلکانی را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: امروز در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات ساخت در پروژه های نهضت ملی مسکن با پنج درصد کاهش از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد رسید. این اقدام اگر چه ماهها معطل موافقت شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی بود اما خوشبختانه این موضوع ختم به خیر شد.

کاهش اقساط مسکن ملی؛ بازپرداخت پلکانی ماهانه ۷.۳ میلیون تومان

آنطور که محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گفته است با توجه به درخواست های مردمی و دستور ریاست جمهور، موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن حمایتی پس از بررسی های کارشناسی، در یک هزار و سیصد و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار بررسی و بر اساس آن مصوب شد که سود این تسهیلات برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی که توسط وزارت راه و شهرسازی زمین آن تامین و به متقاضیان عرضه می شود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یابد.

کاهش اقساط مسکن ملی؛ بازپرداخت پلکانی ماهانه ۷.۳ میلیون تومان

این اقدام دولت و بانک مرکزی در راستای حمایت از نهضت ملی مسکن بود که ماه گذشته موافقت شده بود تا بازپرداخت اقساط به روش پلکانی شود. اما این روش در صورتی می توانست موفق و مفید باشد که نرخ سود تسهیلات مسکن ملی نیز کاهش یابد.

علی عسکری سرپرست بانک مسکن چندی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفته بود که انعقاد قرارداد مسکن ملی با برخی پیمانکاران به دلیل اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن ملی قرار است کاهش یابد صورت نمی گیرد.

در روش بازپرداخت پلکانی با نرخ سود ۱۸ درصد اقساط متقاضیان پروژه‌های طرح مذکور در دوره اول (سال اول) ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان خواهد بود

اقساط ماهانه پروژه‌های نهضت ملی مسکن با نرخ سود ۲۳ درصد از حدود ۹.۵ میلیون تومان آغاز شده و در ماه ۱۲ سال بیستم به بیش از ۱۶.۶ میلیون تومان افزایش می‌یافت. اما آنطور که مشخص است در روش جدید دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت ۲۰ ساله است. در روش بازپرداخت پلکانی با نرخ سود ۱۸ درصد اقساط متقاضیان پروژه‌های طرح مذکور در دوره اول (سال اول) ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان خواهد بود.

اکثر متقاضیان مسکن ملی ماهها بود که منتظر موافقت بانک مرکزی با کاهش نرخ سود تسهیلات بعد از افزایش سقف وام مسکن به 550 میلیون تومان بودند. حال مصوبه امروز شورای پول و اعتبار با کاهش نرخ سود نشان داد که بسیاری از متقاضیان از این اقدام دولت خوشحال شده اند.

این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد

این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود. در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان است.

نرمش شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن ملی و کاهش نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد، سازندگان و پیمانکاران مسکن ملی را به سرعت بیشتر در اتمام واحدهای مسکن ملی ترغیب کند

به نظر می رسد نرمش شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن ملی و کاهش نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد، سازندگان و پیمانکاران مسکن ملی را به سرعت بیشتر در اتمام واحدهای مسکن ملی ترغیب کند. البته سازندگان منتظر هستند تا فرمول جدید ساخت نهضت ملی مسکن نیز توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی شود.

جزئیات فرمول جدید ساخت نهضت ملی مسکن قرار شده توسط وزارت راه وشهرسازی ابلاغ شود که بر اساس آن قیمت ساخت ۴.۵ میلیون تومانی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن افزایش می‌یابد.

اما آنطور که خبر می رسد صدور پروانه ساختمانی مربوط به طرح نهضت ملی مسکن هم اکنون به دو هفته کاهش یافته است و اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی از پیشنهاد این وزارتخانه در شورای پول و اعتبار به منظور باز کردن یک مسیر ویژه برای تأمین مالی طرحهای نهضت ملی مسکن در چارچوب سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی خبر داد.

وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده است که با توجه به تکمیل سقف تعهدات در نظر گرفته شده برای بانک مسکن در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن، بنظر میرسد ادامه کار با مشکلاتی مواجه شود؛ به همین لحاظ من در شورای پول و اعتبار یک موضوعی را مطرح کردم مبنی بر اینکه می‌شود راهی اتخاذ کرد که با حفظ سیاست کنترل نقدینگی بانک مرکزی، یک مسیر ویژه برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن در نظر گرفت.

خاندوزی افزود: خوشبختانه نظر اجمالی رئیس جمهور در خصوص این موضوع مثبت است و ملاحظه ایشان فقط بر این است که تسهیلات باید اصابت واقعی به بخش تولید مسکن داشته باشد، به این معنا که شما بتوانید اطمینان حاصل کنید وقتی دارید تسهیلاتی می‌دهید، آن پول نمیرود چند ماه در یک حساب واسطه بنشیند و با آن کارهای دیگر صورت بگیرد تا بعدها بخواهد مثلا به پیمانکار پرداخت شود.

این اقدامات به نظر می رسد روزهای خوبی برای نهضت ملی مسکن فراهم کند و سرعت تکمیل واحدهای مسکونی در این طرح را بالا ببرد.

کد خبر: ۲۲۹٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      کرمان میگن زمین نیست اطراف کرمان در حال ساخت وساز هست ولی برای ما جوانان زمین نیست از آن روزی که جناب ریس جمهور گفتن زمین رایگان زمین در کرمان رفت رو میلیارد
    • کدخدا IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      با این تغییرات باز هم امکان خانه دار شدن مردم نیست زیرا اکثریت جامعه از قشر ضعیف گرفته تا قشر متوسط مستاجر هستند وبرای اجاره هم باید ودیعه و اجاره های بالاپرداخت کرد اینطوری دیگر نه پس اندازی می‌ماند ونه از حقوق ماهیانه چیزی می‌ماند که مردم بخواهند قسط ۷ تا ۱۲ میلیونی پرداخت کنند
    • شاکر IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      معلومه نفستان از جای گرمی بلند میشه، هفت میلیون قسط برای مسکن محرومان!
    • گرفتار مسکن ملی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
      0 0
      سلام به ما گفتن 9 درصد
    • FR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      1 0
      چی حل شد و ختم به خیر شد مگر ذی نفع هستید
    • GB ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      0 0
      جوانیکه ماهی ۵ ملیون کار میکنه پیمانکار پولش هم نمیده چطوری ماهی ۷ ملیون قسط بده خانه مسکن برای نماینده خوبه ک ماهی صد ملیون حقوق داره غیر پاداشت و واام پس مده
    • حمید آقاپور IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      0 0
      سلام دوستان اینکه متقاضی چقدر پول نقد میده اینم مهم هست من از دوستان مبلغهایی می‌شنوم واقعا سرسام آور هست نمیتونیم همچین مبلغی رو بدیم اگه کسی واقعا خبر موثق داره و میدونه که آخرین مبلغ چقدر میدیم ممنون میشم به ما هم بگین