۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
چشم خزانه به بازار بدهی| بورس و ایده های دولتِ کم درآمد و پرهزینه
بازار گزارش می دهد؛

چشم خزانه به بازار بدهی| بورس و ایده های دولتِ کم درآمد و پرهزینه

دولت برنامه خود برای انتشار اوراق را کم کم باید اجرایی کند و احتمالا انحراف نقدینگی از بازار سهام به بازار بدهی ایجاد می کند هرچند شرایط بازار ممکن است بدتر شود.

بازار؛ گروه بورس: در سال جاری حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل انتشار اوراق در بودجه پیش بینی شده و با توجه به عدم تحقق درآمد دولت از محل صادرات نفت و ... دولت برنامه خود برای انتشار اوراق را کم کم باید اجرایی کند و این به معنای انحراف نقدینگی از بازار سهام به بازار بدهی خواهد بود، هرچند شرایط بازار به قدری خوب نیست که دولت بتواند سیاست های این بخش را اجرایی کند.

با توجه به اینکه در ماه های نخست سال اوراقی منتشر نشده به نظر می رسد دولت در ۹ ماه باقی مانده حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که عدد قابل توجهی محسوب می شود

در واقع دولت برای اینکه بتواند هزینه های پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۲ را محقق و همچنین اوراق سررسید شده را تسویه کند اقدام به انتشار اوراق می کند و با توجه به اینکه انتشار اوراق در سال جاری حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده باید تقریبا ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند تا فشار کمتری با بازار سرمایه وارد کند و از طرف منابع مورد نیاز خود را تامین کند، حال با توجه به اینکه در ماه های نخست سال اوراقی منتشر نشده به نظر می رسد دولت در ۹ ماه باقی مانده حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که عدد قابل توجهی محسوب می شود، با این حال نسبت انتشار اوراق ناپیوسته تبعات کمتری برای انحراف نقدینگی از بازار سهام دارد.

افزایش انتشار اوراق برای بازار سهام موثر است

به تازگی مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش داده اند که در ماه های اخیر انتشار اوراق توسط شرکت ها برای تامین مالی افزایش یافته و این موضوع فارغ از انتشار اوراق توسط دولت روی جریان نقدینگی تاثیر گذاشته است، از طرف دیگر برنامه دولت برای انتشار ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق که در بودجه پیش بینی شده بر مبنای پیش بینی خوشبینانه تدوین شده و احتمالا بیشتر از این عدد اوراق منتشر شود که در این حالت اثرات آن بر بازار سرمایه تشدید می شود.

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه انتشار اوراق از منابع پایدار و کم عوارض برای تامین بودجه محسوب می شود، گفت: از آنجایی که این نوع تامین مالی تاثیری بر رشد نقدینگی و پایه پولی ندارد تبعات تورمی برای اقتصاد ندارد و همین مسأله شرکت ها را از فشار تورمی در امان نگه می دارد، اما از نظر جریان نقدینگی در بازار سرمایه قطعا موثر خواهد بود و می تواند به کاهش ارزش معاملات بورس دامن بزند.

وحید شقاقی گفت: بازار سرمایه تابع عوامل مختلفی است که یکی از آن ها جریان نقدینگی بوده و مسائل کلان اقتصادی همچون وضعیت تورم، حاشیه سود شرکت ها و... می تواند در روند معاملات بسیار تاثیر گذار باشد

وحید شقاقی با بیان اینکه دولت مجبور به انتشار اوراق است، افزود: به همین دلیل بازار سرمایه باید نسبت به این مسأله آمادگی داشته باشد و شاید مهمترین اقدام دولت در راستای انتشار اوراق توزیع آن در طول سال است تا منجر به تغییر ناگهانی نقدینگی در بازار سرمایه نشود.

او با تاکید بر اینکه عملکرد بازار سرمایه تنها وابسته به وضعیت انتشار اوراق نیست، تصریح کرد: بازار سرمایه تابع عوامل مختلفی است که یکی از آن ها جریان نقدینگی بوده و مسائل کلان اقتصادی همچون وضعیت تورم، حاشیه سود شرکت ها و... می تواند در روند معاملات بسیار تاثیر گذار باشد به همین دلیل این فاکتور به تنهایی نمی تواند جهت بازار سرمایه را تعیین کند.

تاثیر انتشار اوراق بر عدم حمایت حقوقی ها از معاملات

وزیر اقتصاد و امور دارایی در روزهای اخیر موضوع انحراف جریان پول در بانک ها را مطرح کرده و همین مسأله هم می تواند در بازار سرمایه هم مصداق داشته باشد، برای نمونه برخی بانک ها منابع بیشتری برای خرید اوراق دولتی اختصاص می دهند و سهام این شرکت به این دلیل افت می کند زیرا حقوقی سهم از معاملات سهام حمایت نمی کند و با افت قابل توجه ارزش سهام به بهانه خرید اوراق فضا را برای خرید سهام از حقیقی های خرد فراهم می کند و این موضوع به زیان سهامداران خرد تمام می شود.

علی اکبر نیکواقبال معتقد است که بخشی از نقدینگی بازار سهام و همچنین سپرده های بانکی به خرید اوراق اختصاص می یابد که اثرات آن می تواند افت ارزش معاملات بازار سهام و همچنین کاهش سپرده های بانکی باشد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت برای تامین بخشی از هزینه خود به انتشار اوراق نیاز دارد، افزود: هرچند در بهترین حالت دولت باید این اوراق را برای انجام پروژه های عمرانی هزینه کند، اما این اتفاق نمی افتد و می بینم که دولت برای تامین هزینه های جاری استفاده می کنند و همین مسئله در بلندمدت به بدهی بیشتر دولت منجر می شود، زیرا باید همین اوراق را در زمان سررسید با ۲۵ تا ۳۰ سود به مشتریان برگرداند در حالی که در کشورهای توسعه یافته این اوراق برای پروژه های زیرساختی بکار گرفته می شود و بعد پایان پروژه هزینه و سود اوراق از محل پروژه جبران می شود.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه انتشار اوراق باید برای سرمایه گذاران جذاب باشد، به همین دلیل با نرخ سود بالاتر عرضه می شوند، افزود: این مسأله منجر می شود تا بخشی از نقدینگی بازار سهام و همچنین سپرده های بانکی وارد این بخش شوند که اثرات آن می تواند افت ارزش معاملات بازار سهام و همچنین کاهش سپرده های بانکی باشد که تبعات آن بروز مشکلات سرمایه در گردش بانک ها هم خواهد بود.

به گزارش بازار؛ در هفته های اخیر بازار سرمایه همچنان به افت خود ادامه داده و با وجود وعده های مسئولان همچنان بورس نزولی بوده و به دلیل اینکه به فصل انتشار اوراق هم نزدیک شده ایم احتمال انحراف نقدینگی از بازار سهام به شدت تقویت شده و این موضوع به قدری چالش برانگیز شده که برخی معتقدند در صورتی که حجم انتشار اوراق خیلی زیاد باشد احتمالا سطح حمایت شاخص کل بورس عمل نخواهد کرد و اصلاح بورس عمیق تر خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۹٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha