۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
کیفیت خودروهای جدید ۱۰ هزار کیلومتر را پوشش نمی دهد؛ مدیران ایران خودرو پاسخگو باشند
بازار گزارش می دهد

کیفیت خودروهای جدید ۱۰ هزار کیلومتر را پوشش نمی دهد؛ مدیران ایران خودرو پاسخگو باشند

یکی از مشتریان ایران خودرو به بازار گفت: خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که خریداری کرده ام به پیمایش ۷ هزار کیلومتر نرسیده، دچار نواقص فنی بسیاری شده و اکنون برخی از قطعات جلو بندی آن تعمیر و تعویض شده است.

بازار؛ گروه خودرو: کیفیت و قیمت خودرو دو مطالبه اصلی مشتریان و مسئولان نظام از صنعت خودروسازی است، پارامتر کیفیت در تولیدات صنایع خودروسازی به ویژه بزرگترین خودروساز خاورمیانه ظاهرا کیلومترها با استانداردهای جهانی فاصله دارد. چرا که به تازگی یکی از مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو مستنداتی از خودرو خود برای رسانه «بازار» ارسال کرده است که براساس آن باید در تولید، کیفیت، نظارت و احترام به حقوق مشتری از سوی این خودروساز به دیده شک نگریست.

این درحالی است که سهراب برفروشان، معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی اعلام کرده است: در سال ۱۴۰۲ ارتقای کیفیت محصولات با هدف مراجعه حداقلی مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش، ارتقای رضایت مشتریان از دوام کیفیت محصولات، ارتقای قابلیت قطعه سازان و نظارت بر تضمین هم زمان کیفیت، کمیت و زمان تحویل قطعات توسط سازندگان، ارتقا و توسعه کیفی عملکرد نمایندگی های شبکه خدمات پس از فروش و خدمات امدادی، سامان دهی و استقرار کامل نظام کیفیت در خریدهای خارجی، برنامه ریزی جهت تحقق استانداردها و الزامات قانونی در محصولات جاری در دستور کار است. برنامه مذکور با عملکرد این خودروساز در خصوص تولیدات سال جاری ظاهرا چندان همخوانی نداشته و شاید روی کاغذها باید دنبال اثری از آن بود.

کیفیت خودروهای جدید۱۰ هزار کیلومتر را پوشش نمی دهد؛ مدیران ایران خودرو پاسخگو باشند

یکی از مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو : به رغم اینکه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که خریداری کرده ام به پیمایش ۷ هزار کیلومتر نرسیده، دچار نواقص فنی بسیاری شده و بار هزینه ای گزافی را بر دوشم گذاشته است

کیفیت خودروی داخلی ۱۰ هزار کیلومتر را پوشش نمی دهد

یکی از مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو طی تماس تلفنی با خبرگزاری بازار از کیفیت خودرو کم کارکرد خود انتقاد کرد و گفت: به رغم اینکه هنوز خودرویی که خریداری کرده ام به پیمایش ۷ هزار کیلومتر نرسیده، دچار نواقص فنی بسیاری شده و بار هزینه ای گزافی را بر دوشم گذاشته است.

براساس بررسی های انجام شده، خودروی این مخاطب پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که آن را در پاییز سال گذشته تحویل گرفته و کیلومتر آن از تاریخ مذکور تاکنون فقط در حدود ۷ هزار کیلومتر کارکرد را ثبت کرده است. با این حال این خودرو که حداقل باید ۵۰ هزار کیلومتر دیگر پیمایش می داشت که به مرحله تعمیر برسد، براساس اسنادی که تحویل خبرگزاری بازار داده اکنون برخی از قطعات جلو بندی آن تعمیر و تعویض شده است.

مساله ای که این روزها به کرات حتی در فضای مجازی هم شاهد انتشار ویدیوهای از سوی تعمیرکاران تا مالکین خودروهای آبی پوشان جاده مخصوص هستیم، خودروهایی که هنوز از درب کارخانه خارج نشده نیازمند تعمیر یا تعویض قطعات هستند.

البته گاهی از این ایرادات با تعمیر و تعویض قطعات رفع نمی شود و مشکل جدی تر از این حرف ها است، برای مثال در ویدیو جدیدی که یک تعمیر کار در فضای مجازی منتشر کرده است با انتقاد از ضخامت ورق بدنه خودرو تنها با یک انگشت دست روی بدنه خودرو موج می اندازد و از وضع کیفیت محصولات جدید این شرکت خودروسازی شگفت زده می شود. جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی با تایید و اشاره به این موضوع از کیفیت خودروهای ساخت داخل انتقاد جدی کرده است.

موضوعی که به نظر می رسد چندان برای آبی پوشان جاده مخصوص تازگی ندارد و حتی اواخر سال گذشته نیز در مراسم رونمایی از تیپ جدید «تارا» در این خودروسازی اصحاب رسانه نسبت به کیفیت ورق بدنه این محصول انتقادهای فراوانی داشتند؛ چرا که در قسمت های مهم خودرو که باید جاذب تنش تصادف در زمان برخورد باشد، کیفیت بدنه مطلوب نبود.

نکته قابل توجه این است که طی دو سال اخیر که بارها زمزمه ای آزادسازی واردات خودروهای صفر کیلومتر و دست دوم شنیده شد و برخی از حامیان عرضه خودروهای داخلی و ممنوعیت واردات با زیر سوال بردن قیمت وارداتی ها که شاید در این شرایط اقتصادی چندان انتقادات بی راه نگفته باشند اما نسبت به کیفیت خودروهای دست دوم هم انتقاداتی داشتند و مانع واردات شدند. آن ها معتقد هستند خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل نه تنها نیاز به هزینه تعمیرات حداقلی دارند بلکه آلایندگی آن ها نسبت به دست دوم های خارجی برای آسمان غبار گرفته کلانشهرها کمتر است.

با این تفاسیر کیفیت خودروهای تولید این شرکت خودروسازی به لحاظ ظاهری و فنی برای مشتریان بازار خودرو مشخص است، باید این سوال را از مدیران در راس این شرکت خودروسازی و مدیرسازمان ملی استاندارد پرسید، آیا به لحاظ آلایندگی هم خودروهای یاد شده وضعیتی همچون کیفیت فنی شان دارند؟

با این شرایط باید مشخص شود مدیران این شرکت خودروسازی طی پنج سال اخیر چه اقداماتی انجام دادند که وضعیت کیفیت تولیدات داخل بعد از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به این حال و روز افتاده و مسئولان سازمان ملی استاندارد چطور و به چه دلایلی نسبت به کیفیت این محصولات چشم پوشی کردند؟

کیفیت خودروهای جدید۱۰ هزار کیلومتر را پوشش نمی دهد؛ مدیران ایران خودرو پاسخگو باشند

دبیر انجمن مراکز اسقاط کشور: خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل به محض خروج از کارخانه توان پاس کردن استانداردهای آلایندگی مراکز معاینه فنی را ندارند

البته در خصوص این سوال سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کشور در پاسخ به «بازار» گفت: خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل به محض خروج از کارخانه توان پاس کردن استانداردهای آلایندگی مراکز معاینه فنی را ندارند. هرچند این ضعف کیفی فقط مربوط به آلایندگی نبوده و این خودروها قادر به رعایت ۱۶۴ پارامتر معاینه فنی جهانی نیستند.

خودروسازان بزرگ در دنیا به دنبال عرضه محصولاتی با ضریب خرابی نزدیک به صفر هستند. زیرا معتقد هستند موفقیت اقتصادی در صنعت خودرو یعنی پیشگیری از عرضه محصول معیوب به بازار

خودروسازان جهانی کیفیت را چگونه معنا می کنند؟

مزید اطلاع مدیران در راس گروه صنعتی ایران خودرو کیفیت تولید خودرو در دنیا به معنی رفع نیازهای مشتری و برآوردسازی انتظارات آن ها است. بنابراین کیفیت به سه بخش کیفیت در تولید، کیفیت محصول و کیفیت در مالکیت تقسیم می شود. سیر تکامل فرآیند کنترل کیفیت از سال ۱۹۹۹ توسط گروه IATF شروع و تا امروز ادامه دارد. در صنایع خودروسازی دنیا «تست تصادف» را که جهت بررسی معیارهای ساخت خودرو انجام می شود، جزء پارامترهای اصلی کنترل کیفیت خودرو به شمار می آورند. اما در کشور، خودروسازان شفافیتی در انجام تست و انتشار گزارش های آن ندارند.

باتوجه به اینکه الگوهای خرید مشتری، رفتار رانندگی و شرایط نگهداری خودروها نیز تغییر کرده است. بنابراین خودروسازان به دنبال عرضه محصولاتی با ضریب خرابی نزدیک به صفر هستند. زیرا معتقد هستند موفقیت اقتصادی در صنعت خودرو یعنی پیشگیری از عرضه محصول معیوب به بازار است. شرکت های بزرگ خودروسازی در دنیا علاوه بر رعایت تمام استانداردهای بین المللی و تضمین معیارهای طراحی و تولید مبتنی بر کیفیت، بازخورد مشتریان درباره کیفیت خودرو و قطعات را جهت بهبود ضعف های فنی دریافت و اقدام به اصلاح آن ها می کنند. متاسفانه تاکنون هیچ یک از خودروسازان به ویژه بزرگترین خودروساز کشور آماری از دریافت بازخورد مشتریان و اصلاح ضعف های فنی منوط به نظرات آن ها را منتشر نکرده است.

فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که خودروسازان تلاش دارند به تنهایی ناظر بر روند تولید خودرو باشند، چرا که سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی کیفیت در صنعت خودرو کشور نمی تواند تک تک خودروها را مورد ارزیابی قرار دهد. پیشتر نیز یکی از مدیران سازمان ملی استاندارد تایید کرده بود که نظارت به تک تک خودروهای تولیدی در صنایع خودروسازی امکان پذیر نیست.

برنابادی کارشناس صنعت خودرو: وضعیت خرابی خودروهای ایران خودرو در کارکرد های پایین بیانگر کاهش سطح کیفی محصولات تولیدی این خودروساز است

تولید اقتصادی بهانه ای برای فرار از کیفیت

در ادبیات صنایع خودروسازی دنیا کلید واژه «تولید اقتصادی» معنای ساخت خودرو با هزینه کمتر مشروط به استفاده بهینه از منابع را دارد. با این سیاست، خودروسازان بزرگ جهت رقابت و کسب سهم بازار بیشتر در فرآیند تولید خودرو بهبود ایجاد و از تکنولوژی های پیشرفته برای تامین نظر مشتریان استفاده می کنند. علاوه بر این موضوع در زنجیره تامین مانع از هدر رفت منابع می شوند، بنابراین کیفیت و رقابت پذیری را فدای افزایش سودآوری نمی کنند.

ظاهرا تفسیر «تولید اقتصادی» توسط مدیران عامل فعلی و قبلی گروه صنعتی ایران خودرو و ساپکو در قیاس با استانداردهای جهانی برای این کلید واژه مفهومی عجیب دارد. چرا که طی پنج سال گذشته وضعیت تولید خودرو در این واحد خودروسازی با استناد به نظر مشتریان و مخاطبان روند رشد یا حفظ کیفیت را به دنبال نداشته است. شاید بتوان گفت کلید واژه «تولید اقتصادی» بهانه ای برای فرار خودروسازان از ارتقا کیفیت محصولات شان است. به نظر می رسد مدیران عامل برخی از واحدهای خودروسازی با هدف افزایش کیمیت، کیفیت را فدای حفظ منسب می کنند.

رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص کیفیت خودروها و قطعات گروه صنعتی ایران خودرو به خبرنگار «بازار» گفت: وضعیت خرابی خودروهای ایران خودرو در کارکرد های پایین بیانگر کاهش سطح کیفی محصولات تولیدی این خودروساز است.

باتوجه به این وضعیت اگر عباس علی آبادی وزیر صمت به دنبال تغییر مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو است، باید فردی را انتخاب کند که حاضر به پاسخگویی در خصوص کیفیت محصولات تولیدی و رشد این وضعیت باشد.

مخاطبان محترم رسانه «بازار»، جهت تکمیل این گزارش بارها با علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و علی شیخ زاده قائم مقام مدیرعامل این واحد خودروسازی تماس گرفته شده است، اما هیچ یک حاضر به پاسخگویی نشدند.

کد خبر: ۲۲۹٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      1 0
      کیفیت خودروهای جدید، فاجعه هست، یعنی واقعا حرف مسیولین همین قدر جامع عمل پوشیده میشه؟ یعنی در تمام حوضه ها اینطوریه پس؟
    • علی IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      باید تعطیلش کنن خودروسازی نداریم که .باواردات خودرو برور وبقیمت همه میتونن اززندگی بهتری برخوردار باشن.الایندگی وکشتار تصادفات و...همکمتر خواهد شد
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
      0 0
      وقتی خودرو ساز از هیچ قدرتی در کشور حرف شنوی نداره همین میشه ماشین ما هنوز ۱۰۰۰کیلومترم نرفته استارت که میزنیم صدای تراکتور میده خودشونم نمیدونن مشکل از کجاست .
    • سجاد IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
      0 0
      کی جواب میده به مردم؟ کی اصلا جون مردم براش مهمه؟ کی به بچه هایی که تو تصادف یتیم شدند اهمیت میده ؟فقط پوووول مهمه میفهمید فقط پول وگرنه مردم ایران دو ریال اهمیت ندارند متاسفانه و فساد در مسئولین خودروسازی بیداد میکنه ولی کی پیگیره؟ و هزاران سوال بی جواب.