۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
تثبیت سهم سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی جهان

تثبیت سهم سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی جهان

رشد بی‌سابقه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه توسعه ظرفیت برق خورشیدی و بادی، تغییری در سهم غالب سوخت‌های فسیلی در عرضه انرژی جهان، با سهم ۸۲ درصد ایجاد نکرده است.

به گزارش بازار، بر اساس گزارش بررسی آماری انرژی جهان، تقاضای جهانی انرژی در سال ۲۰۲۲ حدود یک درصد افزایش یافت و رشد بی‌سابقه انرژی‌های تجدیدپذیر، تغییری در سلطه سوخت‌های فسیلی بر عرضه انرژی جهان، با سهم ۸۲ درصد ایجاد نکرد.

در این گزارش تأکید شده که با وجود بزرگ‌ترین افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌ویژه توسعه ظرفیت برق خورشیدی و بادی، در مجموع به میزان ۲۶۶ گیگاوات، همچنان نفت، گاز و زغال‌ سنگ سهم بیشتری در تأمین افزایش تقاضای جهانی انرژی در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند.

سال گذشته بازارهای انرژی با آشفتگی همراه شد و قیمت گاز و زغال‌ سنگ در اروپا و آسیا به‌شدت افزایش یافت.

این افزایش قیمت به لحاظ نظری باید موجب کاهش تقاضای آنها می‌شد، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.

به گفته جولیت داونپورت، رئیس هئیت مدیره مؤسسه انرژی، با وجود رشد بیشتر انرژی بادی و خورشیدی در بخش برق، انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با بخش انرژی جهان دوباره افزایش یافت.

این در حالی است که جهان باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۳ درصد نسبت به سطوح سال ۲۰۱۹ کاهش دهد تا جهان امیدی به تحقق هدف موافقت‌نامه پاریس برای حفظ گرمایش زیر ۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی‌شدن داشته باشد.

روند مصرف انرژی در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد تقاضای جهانی انرژی‌های اولیه حدود یک درصد رشد کرد که نسبت به ۵.۵ درصد در سال گذشته کاهش داشت، اما تقاضای انرژی حدود ۳ درصد بالاتر از سطح قبل از شیوع همه‌گیری کوویدـ۱۹ در سال ۲۰۱۹ بود.

همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر بدون احتساب نیروگاه‌های آبی، ۷.۵ درصد از مصرف انرژی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند که حدود یک درصد بیشتر از سال قبل (۲۰۲۱) است. مصرف جهانی نفت با ۲.۹ میلیون بشکه در روز افزایش به۹۷.۳ میلیون بشکه در روز رسید که رشد آن نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

تولید جهانی گاز طبیعی حدود ۴ هزار میلیارد متر مکعب بود که تقریباً نسبت به تولید سال ۲۰۲۱ تغییری نکرد. آمریکا با سهم ۲۴.۲ درصد، روسیه با سهم ۱۵.۳ درصد و ایران با سهم ۶.۴ درصد بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی جهان هستند.

کد خبر: ۲۲۸٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha