۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
 قصور بانک‌ها در تامین نقدینگی صنایع| به سند آمایش در حوزه صنعت نیاز داریم
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد

قصور بانک‌ها در تامین نقدینگی صنایع| به سند آمایش در حوزه صنعت نیاز داریم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه -که فعلا ملاک عمل است-، ۴۰ درصد از تسهیلات بانکی باید به رفع مشکلات صنعت و معدن اختصاص یابد در حالیکه این مهم محقق نشده است.

به گزار بازار به نقل از خانه ملت، سیدجواد حسینی کیا با اشاره به روز ملی صنعت و معدن و اقدامات لازم برای رونق تولید و استفاده از ظرفیت معادن، گفت: با وجود اینکه درآمدهای معدنی می‌تواند جایگزین نفت شود اما استفاده از این ظرفیت مغفول مانده که یکی از دلایل این مشکل صدور مجوزهای کاغذی است در واقع مجوزها صادر شده بود اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتاد که با پیگیری‌های کمیسیون صنایع و معادن بخشی از این مجوزهای کاغذی ابطال و بخشی دیگر از طریق مزایده واگذار شد، بنابراین با صدور مجوزهای زمان‌دار، فعالان این حوزه شروع به تولید در عرصه معدن می‌کنند که این اقدام می‌تواند موجب جهش مناسبی در حوزه معادن شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که هرچند اقدامات لازم برای استفاده از معادن آغاز شده اما این اقدامات کافی نیست و باید به این بخش توجه ویژه شود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در حوزه صنعت، استهلاک بر سرمایه‌گذاری پیشی گرفته که زنگ خطری برای کشور است دلیل این مشکل از یک سو نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی است و از سوی دیگر روانه شدن نقدینگی به جای سرمایه‌گذاری به سوی فعالیت‌های سوداگری است که باید تلاش شود سرمایه‌گذاری در عرصه صنعت پیشتاز شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح اقدامات لازم برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه -که فعلا ملاک عمل است-، ۴۰ درصد از تسهیلات بانکی باید به رفع مشکلات صنعت و معدن اختصاص یابد در حالیکه این مهم محقق نشده و منابع بانکی به سمت بنگاهداری رفته است.

حسینی‌کیا تصریح کرد: متاسفانه با سیاست‌گذاری‌ها نتوانستیم نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم و منابع مالی به سمت دلال بازی و سوداگری در بازارهایی مانند ارز، خودرو، مسکن و ... هدایت شده است که باید برای رفع این مشکل نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشید، البته مجلس یازدهم با تصویب مالیات بر سوداگری تا حدودی زمینه کاهش فعالیت‌های سوداگری را فراهم کرد؛ قانون در این حوزه کم نیست و فقط باید اقدامات لازم اجرایی شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به ظرفیت بازارهای جهانی، گفت: باید با تولید کالاهای باکیفیت، بازارهای جهانی را جذب و صادرات را افزایش داد در صورتی صادرات رونق بگیرد، تولید افزایش می‌یابد.

حسینی کیا با انتقاد از اینکه سند آمایشی مناسبی در حوزه صنعت تعریف نشده است، افزود: در حال حاضر متاسفانه در مناطقی که منابع آبی به میزان کافی وجود ندارد، صنایع آب‌بر ایجاد شده و در مناطقی که منابع آبی به میزان کافی وجود داشته، صنایع آب بر احداث نشده که نیازمند توزیع مناسب صنایع هستیم.

کد خبر: ۲۲۸٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha