۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۸
 راهکارهای توسعه صنعت خودروسازی| قیمت‌گذاری دستوری در دنیا منسوخ شده است
کارشناس مسائل اقتصادی:

راهکارهای توسعه صنعت خودروسازی| قیمت‌گذاری دستوری در دنیا منسوخ شده است

کارشناس صنعت خودرو گفت: رمز موفقیت صنایع باز گذاشتن مسیر برای ایجاد رقابت است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، امیرحسن کاکایی؛ کارشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص اهمیت توسعه صنعت خودروسازی و آنچه دولت در این موضوع مهم می‌تواند صورت دهد گفت: توسعه صنعت خودروسازی مطالبه بسیار مهم مردم از دولتمردان است چرا که خودرو امروز نقش بسیار مهمی درزندگی مردم و در فعالیت‌های مختلف اعم از اقتصادی ایفا می‌کند به این خاطر حمل و نقل و توسعه صنعت خودروسازی در قالب‌های مختلف کمک به مردم و هموار نمودن راه توسعه اقتصاد به شمار می‌رود.

وی در این باره افزود: دولت در مسیر توسعه صنعت خودروسازی باید نقش خود را به خوبی ایفا کند، یعنی همان نقش نظارت وهدایت گری. اگر این نقش به درستی ایفا شود قطعا اثرات پربار آن میوه و ثمره خود را در دل جامعه و اقتصاد به خوبی نشان می‌دهد به این خاطر ورود دولت به این عرصه بسیار مهم است چرا که ایفای نقش مخرب از سوی دولت‌ها آثار زیان بار بیشماری به دنبال دارد.

امیر حسن کاکایی خاطر نشان شد: دولت‌ها اصولا نباید در صنعت خودروسازی به عنوان مدیر نقش بازی کنند و یا ورودی در این شکل و شمایل داشته باشند بلکه باید تنظیم گری درستی برای ایجاد رقابت به نفع توسعه و پیشرفت صنعت داشته باشند.

وی تصریح کرد: تنظیم گری را نباید به معنای بی توجهی به صنعت یا نادیده گرفتن صنعت و بازار تلقی کرد، بلکه دنیای امروز نگاه ویژه‌ای به اهمیت مقوله تنظیم گری و نظارت دولت‌ها بر روند کار دارد بدون اینکه دستوری ودخالتی در مسائل مختلف مرتبط با صنایع از سوی دولت‌ها در میان باشد.

وی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال در تمام دنیا نسخه قیمت گذاری دستوری پیچیده و تمام شده است. اگر به این روند و ثمرات آن در کشورهای دارای صنعت خودروسازی توجه کنیم قطعا می‌توانیم مانع تداوم خسارت‌هایی شویم که تا کنون از محل قیمت گذاری دستوری به اقتصاد کشور و صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی وارد شده است.

کاکایی افزود: رمز موفقیت صنایع باز گذاشتن مسیر برای ایجاد رقابت است و البته عبور از هر گونه سیاست دستوری، اگر به چنین نتیجه‌ای برسیم قطع به یقین آینده درخشانی در انتظار صنعت کشور از جمله صنعت خودروسازی خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۸٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اسدنیا؛ جامعه شناس اقتصادوتوسعه IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      0 0
      هوالخالق قادرمتعال و الاعلم‌؛ سلام، خداقوت رقابت آزادوسالم که موجب پیشرفت به روزتکنولوژی وتأمین متعادل منافع جامعه(مردم وتولیدکنندکان) خواهدشددرمواقع وعرصه ای واقع می گرددکه هیچ انحصاری_ چه ازتولیدوعرضهٔ داخلی و چه ازواردات _نباشدودرواقع مواقعی قیمت نظارتی_ دستوری قابل حذف خواهدبودکه بازارشباع شده باشد. وگرنه بازاردرسیطرهٔ یکطرفهٔ سوداگران ومافیابرای چپاول مردم محروم و مظلوم قرارخواهدگرفت.