۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
پنبه گلستان به پائین ترین سطح تولید در کشور رسیده است
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی:

پنبه گلستان به پائین ترین سطح تولید در کشور رسیده است

گرگان- مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: پنبه گلستان به پائین ترین سطح تولید در کشور رسیده و این برای منطقه ای که روزی سرزمین طلای سفید نام داشته، مطلوب نیست.

ابراهیم هزارجریبی ظهر چهارشنبه در نخستین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی گرگان، اظهار کرد: پنبه گلستان به پائین ترین سطح تولید در کشور رسیده است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد خودکفایی کشور در بحث پنبه این سال ها حدود ۴۰ درصد است درحالیکه در گذشته ایران یکی از صادرکنندگان پنبه به شمار می رفت.

وی با بیان این نکته که در چند سال گذشته تلاش شد تا با ساز و کار جدید مانع کاهش تولید پنبه در کشور شویم، افزود: حتی با اجرای برخی سیاست ها تولید این محصول قدری رشد داشته است.

هزارجریبی با بیان اینکه روند رشد تولید پنبه در کشور ۲.۳ برابر بوده، اضافه کرد: خوشبختانه گلستان سابقه طلایی در کشت پنبه دارد بنابراین امیدواریم با اجرای طرح های حمایتی کشاورزان راغب به کشت این محصول شوند.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که رغبت کشاورزان را برای کشت دوباره این محصول بیشتر کرده افزایش عملکرد واحد سطح از دو هزار تن به سه هزار تن است که این عامل اقتصادی باعث ایجاد انگیزه کشاورزان شده است.

واردات پنبه ظلم به کشاورز است

رییس هیئت مدیره صندوق پنبه کشور و مدیر انجمن صنایع پنبه استان گلستان از تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: وقتی دولت برای تولیدات کشاورزی قیمت تعیین می کند به خودی خود بسیاری از محصولات از فرایند کشت حذف می شوند.

رییس هیئت مدیره صندوق پنبه کشور: تعیین قیمت پائین برای یک محصول این سیگنال را به کشاورز می دهد که آن نوع را کشت نکند تا متضرر نشود

اسدالله پاکسرشت ادامه داد: تعیین قیمت پائین برای یک محصول این سیگنال را به کشاورز می دهد که آن نوع را کشت نکند تا متضرر نشود.

وی ادامه داد: چنین سیاست هایی باعث شد تا از سال ۸۲ به بعد ما واردکننده پنبه شویم در صورتیکه قبل از آن ۹۰ درصد پنبه در داخل کشور تامین می شد.

او خواستار تعیین تعرفه بالا برای واردات پنبه شد و اضافه کرد: واردات پنبه، ظلمی است که دولت به کشاورزان می کند؛ دولت باید برای واردات پنبه دست کم ۲۰ درصد تعرفه لحاظ کند.

رییس هیئت مدیره صندوق پنبه کشور ضمن یادآوری این نکته که آفت مشکل دیگر پنبه است، افزود: کشاورزان باید دست کم در سه دوره این محصول را سم پاشی کنند که این با وجود افزایش قیمت نهادهای کشاورزی، صرفه اقتصادی ندارد.

زراعت پنبه مطابق الگوی کشت باشد

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان اجرای طرح الگوی کشت را برای احیای دوباره پنبه در گلستان ضروری دانست و گفت: باید توجه داشت تا پنبه مطابق با میزان الگوی کشت در استان زراعت شود.

محمد برزعلی افزود: در بسیاری مواقع اغلب کشاورزان به کشت یک محصول روی می آورند که این باعث اشباع آن در بازار و خسارت کشاورز برای فروش می شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی بخش لاینفک اقلیم کشور است، اضافه کرد: این موضوع در نوع کشت محصولات هم بسیار تاثیر دارد.

او معتقد است: در سالهای اخیر صنعت کشاورزی در گلستان از حوزه صرفه اقتصادی خارج شده و به موضوعی معیشتی برای زارعان تبدیل شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: تا زمانیکه کشت جایگزین درآمد لازم را برای کشاورز نداشته باشد، زارعان علاقه ای به کشت محصول پیشنهادی دولت ندارند.

پنبه گلستان به پائین ترین سطح تولید در کشور رسیده است

پنبه گیاهی صنعتی است

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تمام امورات پنبه در جهاد کشاورزی خلاصه نمی شود، افزود: پنبه گیاهی صنعتی است و بخش بازرگانی آن در کنار کشت محصول دارای اهمیت است.

علی موسی خانی با بیان اینکه ۶۰ درصد از کشت پنبه گلستان در نوار جنوبی استان کشت می شود، افزود: برای این محصول شبکه پایش و مراقبت در سطح وسیع انجام می شود.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان: در حوزه خرید ماشین آلاتی نظیر کمباین پنبه بخش صنعت باید پیش قدم شود

وی به بروزرسانی ادوات و ماشین آلات با تخصیص تسهیلات دراین حوزه تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد در حوزه خرید ماشین آلاتی نظیر کمباین پنبه بخش صنعت باید پیش قدم شود.

او غیرقابل رقابت بودن قیمت خرید شالی با پنبه را عامل بی انگیزگی کشاورزان نسبت به کشت این محصول دانست و گفت: برداشت سنتی، هزینه کارگر و کمبود نیروی کار از دیگر مواردی است که کشاورزان را نسبت به کشت پنبه بی میل کرده است.

پنبه ظرفیتی برای افزایش اشتغال

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی گرگان از کشت پنبه به عنوان ظرفیت مناسبی در افزایش اشتغال و تولید ناخالص داخلی یاد کرد و گفت: جهاد کشاورزی گلستان در این حوزه دست تنهاست.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: تمام دستگاه های اجرایی در راستای احیای کشت پنبه در گلستان به عنوان یک مطالبه استانی باید در کنار جهاد کشاورزی باشند تا این صنعت دوباره توسعه یابد.

او تشکیل شورای عالی پنبه با مرکزیت گرگان را در رونق دوباره این محصول در گلستان موثر دانست و افزود: تاکنون در هیچ کجای دنیا تجربه نشده که پس از منسوخ شدن کشت پنبه، مدیران به راحتی قادر به رونق بخشی در این صنعت باشند.

کشت حفاظت شده پنبه آب بری کمتری دارد

یک پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک در کشور گفت: تا زمانیکه سیاست گذاری درست نشود نشست ها پیرامون موضوع احیای پنبه بی فایده است.

محمد اسماعیل اسدی با بیان اینکه پنبه یک گیاه صنعتی گرمسیری است، ادامه داد: سال ۵۲ سطح زیرکشت پنبه کشور ۱۸۰ هزار هکتار بوده است.

وی ادامه داد: پژوهش ها در آن زمان نشان می دهد که بزهکاری در آن دوره به واسطه کشت پنبه به شدت کاهش داشته است.

او به کشت حفاظت شده پنبه تاکید کرد و افزود: کشت پنبه در بقایای گندم منجر به کاهش آب بری این محصول می شود.

پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک در کشور ادامه داد: اگر می خواهیم کشت پنبه دوباره رونق بگیرد باید بهای آن را بپردازیم ؛ کاری که کشور چین کرده و برای توسعه کشت پنبه به زارعان یارانه پرداخت می کند.

کد خبر: ۲۲۸٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha