۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
امروز مهمترین وظیفه و اولویت ما مسائل اقتصادی است
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی:

امروز مهمترین وظیفه و اولویت ما مسائل اقتصادی است

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مطالبه مقام معظم رهبری از ما تحول است و برای این تحول نیازمند این هستیم که باور حقیقی نسبت به مردم و نقش مردم پیدا کنیم.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سراسری بزرگداشت هفته قوه قضاییه که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام باقر و بزرگداشت هفته قوه قضاییه، گفت: هفته قوه قضاییه را به تمامی زحمتکشان این عرصه در بخش‌های اداری و قضایی و به ویژه به قضات شریف و امین و شجاع تبریک عرض می کنم.

وی افزود: در این ماه‌ها و سال‌ها شاهد یک رویکرد تحول گرا و سازنده در همه سطوح قوه قضاییه و به ویژه در ریاست قوه بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر زمان نام قوه قضاییه می‌آید، همه مردم ما بلافاصله نام شهید بهشتی، سیدالشهدای هفتم تیر را به یاد می‌آورند و ما قوه قضائیه را ولو در سالیان کوتاه به نام شهید بهشتی می شناسیم که مایه افتخار همه ما است.

وی ادامه داد: شهید بهشتی تجسمی از توازن علم و عمل بود و به تمام معنا مصداق ایمان اخلاص و تلاش برای رفاه و فلاح مردم بود. شهید بهشتی را یک اسطوره می‌دانیم در سعه در مقابل صدر ناملایمات و طعنه‌ها و توطئه‌ها می‌دانیم.

رئیس مجلس اظهار کرد: ما او را به تواضع و انضباط می‌شناسیم. او برای تعالی ارزش‌های انقلاب از آبروی خودش گذشت و برای اتحاد در جامعه سکوت کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: او برای نسل جوان ما ثابت کرد که راه پیشرفت با التزام به مسائل دینی در تضاد نیست و به همه ما زمان شناسی را درس داد.

قالیباف یادآور شد: شهید بهشتی به ما یاد داد که با حداقل مشترکات می‌توانیم برای پیشرفت انقلاب تلاش کنیم و اینکه لازمه استقلال از ظرفیت همه ملت استفاده کنیم و پیروزی ما در همین یکپارچگی است.

وی افزود: قطعا این خصلت ها و ویژگی های این شهید عزیز بود که در تیررس مخالفین و منافقین قرار گرفت و وی آبرو و جان خویش را فدای انقلاب اسلامی کرد. امروز این ما هستیم که راه شهدا، امام شهدا و سیدالشهدای هفتم تیر را باید ادامه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما باید میراث دار این فرهنگ باشیم و باید تلاش کنیم راه امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری به پیش ببریم تا دینمان را به شهدا و این نعمت بزرگ که خداوند در این نقطه زمانی به ما هدیه کرده است قدر دانسته و شکر نعمت را به جا بیاوریم. شکر نعمت این است که فرامین رهبری را به عمل برای منافع مردم تبدیل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز مطالبه مقام معظم رهبری از ما تحول است، در فرمایشات اخیر ایشان در حرم امام(ره) ایمان و امید را به عنوان دو موضوع مهم که محور و بستر تحول است را از مسئولین مطالبه کردند تا در این مسیر حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم برای این تحول نیازمند این هستیم که باور حقیقی نسبت به مردم و نقش مردم پیدا کنیم این دو عنصر اساسی است که می تواند پایه این تحول در همه عرصه ها و به ویژه در حکمرانی در بخش های مختلف باشد. از این جهت است که اگر در یک معنای موثق نگاه کنیم امروز مهمترین رسالت قوه قضائیه هم احیای حقوق عامه است و این در حقیقت در حکمرانی اسلامی حق مردم است و مردم صاحب این حق هستند.

قالیباف رسالت قوه قضاییه را احیای حقوق عامه دانست و گفت: در حقیقت در حکمرانی اسلامی مردم صاحب این حق هستند اگر ما حق مردم را ادا کنیم بدون شک مردم به وظایف خود آشنا می‌شوند لذا ما باید اول به مردم آگاهی بخشی کنیم و این را به آنها بگوییم که آنها دارای چه حقوقی هستند.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی تصریح کرد: با آگاهی مردم از حقوق شان بدون شک بزرگترین سرمایه اجتماعی در جامعه شکل می‌گیرد و مشارکت معنی دار مردم در همه عرصه‌ها را شاهد خواهیم بود و این قدرت پیشرفت در حل مسئله را به ما می‌دهد.

قالیباف با بیان اینکه امروز مهمترین وظیفه و اولویت ما مسائل اقتصادی است، اظهار کرد: باید در حوزه مسائل اقتصادی از بیان مشکلات بگذریم و به مسائل دسترسی و شناخت پیدا کرده و اولویت بندی کرده و بعد هم تلاش کنیم که این مسائل را حل کنیم و این امر در سایه همدلی، همکاری و هم افزایی به وجود می آید. البته همه مکلفیم این وظیفه را در چهارچوب قانون انجام دهیم، البته درست است که هر قوه مستقل است و وظایفی بر اساس قانون اساسی دارد، اما اشتباه است اگر فکر کنیم به مثابه جزایر جدا هم از هستند. سه قوه باید در حل مسائل مردم یکپارچه عمل کنند تا به موفقیت برسیم و این تنها راه برای حل مسائل است.

وی در خصوص مهمترین مسئولیت امروز مسئولان تصریح کرد: اگر اینگونه نگاه کرده و اعتماد به وجود بیاوریم مطمئناً ما را از حاشیه سازی و حاشیه روی دور می کند و ما را متوجه اصل مأموریتمان که قدرت حل مسأله در چهارچوب قانون برای مردم است، نزدیک می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برنامه هفتم توسعه توسط دولت سیزدهم تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و از همین جا دست نیاز به سوی تمامی نخبگان و کارشناسان در اقشار مختلف جامعه دراز می کنم تا با خرد جمعی این برنامه را به غنای کامل برای حل مسائل و مشکلات کشور برسانیم. تردید نکنید که ما قادریم در یک برنامه مبتنی بر سیاست های کلان ابلاغی و با تأکید بر رویکرد مسأله محوری و اولویت بندی، ثبات اقتصادی را طی یک برنامه در کشور برقرار کنیم.

قالیباف با بیان اینکه توجه به پشتیبانی از قوه قضائیه در اولویت مجلس قرار دارد، گفت: قطعا این توجه در قوه قضائیه نیز وجود دارد که اولویت این پشتیبانی را به نقاطی از قوه بدهیم که محل رجوع مردم است، چه از جهت فیزیکی و چه از جهت محتوایی که همان محیط دادگاه ها، دادسراها و قضات شریف هستند. بنابراین باید تلاش کنیم مشکلات را رفع کرده و مشکلات مانع اقتدار، پیاده سازی عدالت و آسایش برای قضات چه در بعد معیشت و مأموریت سازمانی را مرتفع کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که باید تلاش کنیم ورود پرونده ها را به قوه قضائیه کاهش دهیم که این امر فقط با تکیه بر هوشمندسازی قابل دسترسی است. همچنین باید تلاش کنیم که با اصلاح قوانین این پرونده ها به صورت دقیق و مدبرانه کاهش یابد. به عنوان مثال بحثی که امروز در اسناد غیر رسمی در قانونی که چندین سال است بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رفت و آمد است.

قالیباف تأکید کرد: باید با شجاعت، تدبیر و با نگاه به حل معضلات این مشکل را حل کنیم، چراکه این مشکل می تواند بخش قابل توجهی از این پرونده ها و بخشی از فساد کشور را کاهش دهد و در پیشرفت کشور هم موثر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: ما فکر می کنیم که در این برنامه توجه به کاهش اطاله دادرسی از موضوعات مهم است و هر نیازی در این مسیر و در عرصه پشتیبانی برای حل مشکلات مستقیم مردم وجود دارد باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

قالیباف در رابطه با مبارزه با فساد و جرم گفت: بحث مبارزه با مفسدین و فاسدین یک بحث است و بحث مبارزه با فساد و جرم بحث دیگری است. در اینجا نقش قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی در حوزه تقنین و نظارت مهم است و به درستی می توانند این بسترهای فسادزا را از ریشه بخشکانند. با هماهنگی و همراهی بخش های اجرایی و قضایی با قانونگذاری و نظارت می توان این موضوع را به طور موثر پیش برد.

کد خبر: ۲۲۸٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha