۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
اعلام آمادگی بنگلادش برای روابط اقتصادی با منطقه آزاد اروند| چراغ سبز ببر اقتصادی آسیا به اروند
بازار گزارش می‌دهد؛

اعلام آمادگی بنگلادش برای روابط اقتصادی با منطقه آزاد اروند| چراغ سبز ببر اقتصادی آسیا به اروند

آبادان- کشور بنگلادش برای روابط اقتصادی با منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) و استفاده از تولیدات این منطقه اعلام آمادگی کرد.

محمود نواصر؛ بازار: بنگلادش هشتمین کشور پرجمعیت جهان است که در جنوب قاره آسیا و شرق هند واقع شده و طی دو دهه گذشته به لحاظ توسعه تجارت خارجی از پیشرفت‌های بسیار خوبی برخوردار بوده است.

این کشور به دلیل جمعیت بالا همواره مقصد صادرات بسیاری از کالاها از غرب آسیا و اروپا بوده اما در ایران از این ظرفیت کمتر استفاده شده و استان پهناوری همچون کرمان کمتر از این ظرفیت استفاده کرده است.

حضور رایزن بازرگانی کشور بنگلادش در منطقه آزاد اروند و رایزنی‌های فعالان اقتصادی از طریق اتاق بازرگانی آبادان، افقی روشن در روابط تجاری این منطقه و بنگلادش به دنبال دارد.

تشابهات فرهنگی و دینی کشورهای ایران و بنگلادش فرصتی برای همکاری‌های اقتصادی ایران و بنگلادش است. روابط این دو کش باید گسترده‌تر شود و بازرگانان در این زمینه نقش بسیار مهمی بر عهده دارند

تشابهات فرهنگی و دینی کشورهای ایران و بنگلادش فرصتی برای همکاری‌های اقتصادی ایران و بنگلادش است. روابط این دو کشور باید گسترده‌تر شود و بازرگانان در این زمینه نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.

علیرغم وجود ظرفیت‌های فراوان در دو کشور، میزان تجارت بین این دو خیلی زیاد نیست. اتاق‌های بازرگانی باید نسبت به شناسایی مشکلات توسعه تجارت اقدام کنند تا در این زمینه چاره اندیشی و برای رفع آنها اقدام شود.

منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد. رایزن بازرگانی کشور بنگلادش به دعوت اتاق بازرگانی آبادان صبح یکشنبه با فعالان اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند دیدار و با فرصت‌های سرمایه‌گذاری این دو شهر آشنا شد.

اعلام آمادگی بنگلادش برای روابط اقتصادی با منطقه آزاد اروند| چراغ سبز ببر اقتصادی آسیا به اروند

صادرات محصولات کشاورزی به بنگلادش

عضو منتخب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: هفته گذشته سفارت بنگلادش در تهران دیداری در اتاق بازرگانی ایران داشتند و از آنها به منظور حضور در منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) دعوت کردیم.

کردزنگنه افزود: سفارت بنگلادش رایزن بازرگانی این کشور را به منطقه آزاد اروند اعزام کرد. با سفیر کشور بنگلادش تعامل کردیم خرما و محصولات کشاورزی را به کشور بنگلادش صادر و با واردات پوشاک آن را تهاتر کنیم.

وی تحریم و نبود خط کشتیرانی بین ایران و بنگلادش از مشکلات روابط تجاری این دو کشور عنوان کرد و گفت: مقرر شده وزارت امور خارجه در این خصوص پیگیری کند و در انتظار نتایج آن هستیم.

تشکیل اتاق ایران و بنگلادش

عضو منتخب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان ادامه داد: به دنبال ایجاد میز کشور بنگلادش در اتاق بازرگانی آبادان هستیم و خرسندیم که سفیر بنگلادش در اولین سفر خود به استان خوزستان در شهر آبادان حضور یافت.

کردزنگنه توضیح داد: تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و بنگلادش از برنامه های اتاق بازرگانی آبادان است. تاکنون به سرانجام نرسیده و در این موضوع در اتاق ایران مطرح شده است.

وی با بیان اینکه کشور بنگلادش واردات زیادی در زمینه صنایع نفت و پتروشیمی دارد، گفت: در آینده کمیته نفت و گاز در آبادان برقرار می شود تا صادرات در این خصوص تسهیل شود.

اعلام آمادگی بنگلادش برای روابط اقتصادی با منطقه آزاد اروند| چراغ سبز ببر اقتصادی آسیا به اروند

بنگلادش نیازمند مواد غذایی است

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران در این نشست رشد اقتصادی کشورش نسبت به دیگر کشورهای آسیا را مثبت برشمرد و اظهار کرد: بنگلادش به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در جنوب آسیا، با بازارهای بسیار پویا و قابل توسعه در حوزه های مختلف شناخته شده است.

جولیا معین با بیان اینکه یکی از فرصت های تجاری ایران در بنگلادش صادرات محصولات نفتی است، افزود: بنگلادش به دلیل نبود منابع نفتی درونی، به واردات نفت و محصولات پتروشیمی وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل جمعیت بالای بنگلادش این کشور نیازمند مواد غذایی است، ادامه داد: گندم، خرما، شکر و زعفران مهم ترین محصولات مواد غذایی مورد نیاز بنگلادش است.

تامین قطعات کشتی از طریق بنگلادش

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران با اشاره به محصولات فلزی خاطرنشان کرد: بنگلادش به دلیل برخورداری از صنعت ساختمانی پویا، نیاز به فولاد، آلمینیوم و مس دارد.

شرکت های کشتی سازی بنگلادش فعال هستند و حتی برای تامین قطعات کارکرده کشتی های دیگر کشورها نیز می توانند تامین کننده خوبی باشند

معین، شرکت‌های کشتی سازی بنگلادش را فعال قلمداد کرد و گفت: شرکت‌های کشتی سازی بنگلادش فعال هستند و حتی برای تامین قطعات کارکرده کشتی های دیگر کشورها نیز می توانند تامین کننده خوبی باشند.

وی تاکید کرد: بنگلادش به عنوان ببر اقتصادی آینده آسیا مطرح است و در زمینه همکاری‌های تجاری آمادگی همکاری با منطقه آزاد اروند را دارد.

اتاق فکر تشکیل شود

عضو منتخب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در این نشست اظهار کرد: پتانسیل های خوبی برای همکاری های کشور بنگلادش و منطقه آزاد اروند وجود دارد.

حسن افخمی افزود: پیشنهاد می کنم یک اتاق فکر و یا کمیته ای به منظور همکاری کشور بنگلادش و منطقه آزاد اروند تشکیل شود و به صورت مستمر جلسات آن برگزار شود.

کد خبر: ۲۲۷٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha