۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
تقویت انگیزه های سرمایه گذاری در بازار سهام
مدیرعامل سابق تامین سرمایه نوین مطرح کرد

تقویت انگیزه های سرمایه گذاری در بازار سهام

در حال حاضر با توجه به سیاست بانک مرکزی مبنی بر نزدیک کردن قیمت نیمایی ارز به قیمت بازار و نیز زمزمه مطرح شدن اخذ مالیات از عایدی مسکن در مجلس یازدهم و موضع‌گیری حمایتی مجلس یازدهم از بازار سهام، می توان انتظار داشت که فعالان بازار سهام چشم‌انداز بازار را مثبت تلقی کنند.

 به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیرعامل سابق تامین سرمایه نوین، ضمن بیان این مطلب گفت: بازار سرمایه، بازاری شفاف است که امکان تامین مالی دولت، شهرداری ها، شرکت‌ها، پروژه‌ها و کارآفرینان را از طریق جذب شرکای جدید (انتشار سهام) یا انتشار اوراق بدهی فراهم می آورد.

ولی نادی قمی با بیان اینکه رونق بازار سرمایه همواره به رونق بخش واقعی اقتصاد وابسته است، اظهار داشت:  البته با در نظر گرفتن این واقعیت، که مشارکت‌کنندگان در این بازار، چشم انداز آینده شرکت ها و اقتصاد را در قیمت اوراق بهادار لحاظ می کنند. همچنین برخی فعالان این بازار گرایش به بروز رفتارهای افراطی و اغراق آمیز دارند که موجب عدم تعادل می شود. یعنی هنگام رونق بازار سهام، بیش‌واکنشی به اخبار خوب و کم‌واکنشی به اخبار منفی وجود دارد و برعکس.

وی با ذکر مثالی در این خصوص ادامه داد: به عنوان مثال در هنگام شیوع بحران ویروس کرونا در امریکا، شاخص داووجونز با افت بیش از ۲۰ درصد به زیر ۱۹ هزار واحد رسید و در حال حاضر و بعد از گذشت ۳ ماه، به رغم رکود و ورشکستگی بسیاری از کسب و کارها و بیکاری میلیون ها نفر، این شاخص با رشد ۴۰ درصدی به بالای ۲۷ هزار واحد رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: بازار سهام ایران نیز از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا اوج خود در اردیبهشت ماه رشد ۱۰۴ درصدی را تجربه کرد و بعد از آن رشد بازار متوقف و اکثر شرکت های شاخص ساز بازار افت ۲۵ الی ۳۰ درصدی را تجربه کردند.

به گفته نادی قمی، در حال حاضر با توجه به سیاست بانک مرکزی مبنی بر نزدیک کردن قیمت نیمایی ارز به قیمت بازار و نیز زمزمه مطرح شدن اخذ مالیات از عایدی مسکن در مجلس یازدهم و نیز موضع‌گیری حمایتی رهبران مجلس یازدهم از بازار سهام، می توان انتظار داشت که فعالان بازار سهام چشم‌انداز بازار را مثبت تلقی کنند.

نادی افزود: همچنین با توجه به پیش بینی نرخ تورم بالای ۳۰ درصد برای سال جاری و سال آینده توسط صندوق بین المللی پول، به نظر می رسد که محرک اصلی بازار سهام طی دو سال گذشته (ابرتورم) همچنان توان حرکت دادن به بازار سهام و شعله‌ور کردن عطش خرید سهام را دارد. مضافا اینکه نرخ سود سپرده بانکی به ۱۵ درصد کاهش یافته است که این موضوع نیز انگیزه سرمایه گذاری در سپرده بانکی را کاهش می دهد.

وی ادامه داد:  از طرف دیگر با توجه به کاهش سرمایه گذاری جهانی در صنایع زیربنایی نظیر انرژی، فلزات، پتروشیمی و معادن، انتظار می‌رود که قیمت های جهانی مواد خام حداقل روی قیمت های جاری تثبیت شود، یا در صورت ریزش قیمتی، به سرعت بهبود قیمت ها صورت گیرد.  

کد خبر: ۲۲٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha