۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
وجود ۱۰۱ هزار عضو هیات علمی پشتوانه پیشرفت کشور است
رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری:

وجود ۱۰۱ هزار عضو هیات علمی پشتوانه پیشرفت کشور است

در جلسه در جلسه شورای‌ عالی علوم، تحقیقات و فناوری طرح های ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری جوانی جمعیت کشور و راهکارهای تسهیل و رفع موانع اجرایی پژوهش و فناوری در کشور مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

به گزارش بازار، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز شنبه در جلسه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، با اشاره به اولویت‌های مطرح شده از سوی این شورا بر اولویت سنجی در اجرای موارد مطرح شده متناسب با ضرورت‌ها، نیازها و نیز اعتبارات و امکانات کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به طرح برگزاری الکترونیک آزمون ورود به دانشگاه‌ها افزود: این طرح باید به شکل دقیق مورد آزمایش قرار گرفته و حتی در برخی مناطق و استان‌ها اجرا شود تا اشکالات و ایرادهای آن شناسایی و رفع شده و در زمان اجرای سراسری با مشکل مواجه نشود.

رئیسی همچنین با اشاره به طرح ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه جوانی جمعیت کشور با تاکید بر پاسخ گرفتن عملی از سیاست‌های اجرایی و جوان شدن جمعیت، تصریح کرد: قانون خوبی برای جوان‌سازی جمعیت تنظیم و تصویب شده اما باید به شکل مرتب در عرصه اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد تا ببینیم که جامعیت داشته یا نه؟

رئیس جمهور دستور بعدی جلسه یعنی راهکارهای تسهیل و رفع موانع اجرایی پژوهش و فناوری در کشور را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باید ناظر بر شرایط واقعی در میدان عمل از جمله چیستی مشکلات و امکانات و ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات تدوین شوند.

رئیسی در ادامه سخنانش با مفید توصیف کردن ایجاد سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری کشور گفت: نکته بسیار مهم این است به هیچ وجه نباید اجازه داد که سرعت پیشرفت و کسب مرجعیت علمی در کشور کند شده یا کاهش یابد.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بیش از ۱۰۱ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی بر استفاده از این پشتوانه علمی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و فناوری تاکید کرد.

توزیع مناسب فعالیت‌های علمی و فناورانه با توجه به سند آمایش و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در فعالیت‌های علمی و فناورانه از دیگر تأکیدات رییس جمهور در جلسه امروز شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود.

رئیسی همچنین با تاکید بر لحاظ کردن تلاش ها بر ارتقاء علم و فناوری، انرا در ترغیب پژوهشگران برای فعالیت در این عرصه و ارتقا مرجعیت علمی کشور موثر دانست.
رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اینکه شورای‌عالی (عتف) باید طرحی نو دراندازد، اظهار داشت: مردم از این شورا انتظار دارند که کارها و اقدامات جدید و موثری را در ارتقای علمی و فناورانه کشور سامان دهد.

در این جلسه ۵ طرح شامل ۲ طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان «ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری جوانی جمعیت کشور و برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش و آموزش کشور» و نیز «راهکارهای تسهیل و رفع موانع اجرایی پژوهش و فناوری در کشور، سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری کشور و اصول ارزیابی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور مورد بررسی و تایید قرار گرفت و مقرر شد با اعمال دیدگاه‌ها و نظرات طرح شده، مصوب تلقی شوند.

کد خبر: ۲۲۷٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha