۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
 لیر دوباره سقوط کرد| تضعیف ۲۷ درصدی پول ملی ترکیه در برابر دلار

لیر دوباره سقوط کرد| تضعیف ۲۷ درصدی پول ملی ترکیه در برابر دلار

لیر ترکیه به پایین‌ترین حد خود رسید.

به گزارش بازار، لیر ترکیه پس از اینکه بانک مرکزی دیروز نرخ‌های بهره را افزایش داد، ۲.۸ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین رکورد خود رسید.

لیر در آخرین معاملات خود به ۲۵.۲۰۱۵ رسید، سطحی که ۱.۳ درصد ضعیف‌تر از بسته شدن روز پنجشنبه، یعنی زمانی که ارز به پایین‌ترین سطح ۲۵.۵۹ رسید، بود و با این اوصاف پول ملی ترکیه امسال تقریباً ۲۷ درصد در برابر دلار ضعیف‌تر شده است.

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره اصلی را ۶۵۰ واحد پایه افزایش داد و به ۱۵ درصد رساند و در اولین جلسه خود تحت ریاست حافظ غیا ارکان، که پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ماه گذشته توسط اردوغان منصوب شد، گفت که نرخ بهره از این هم فراتر خواهد رفت.

این اقدام نشان‌دهنده تغییر مسیر پس از سال‌ها تسهیل پولی بود که در آن نرخ توافق‌نامه‌های یک هفته‌ای رپو از ۱۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۸.۵ درصد طی سیاستی غیرمتعارف که با وجود تورم بالا دنبال شد، کاهش یافت.

میانگین پیش بینی در نظرسنجی رویترز افزایش نرخ بهره به ۲۱ درصد بود و تحلیلگران گفتند که افزایش کمتر از حد انتظار نشان می‌دهد که آرکان رئیس بانک مرکزی ترکیه ممکن است آزادی زیادی برای مقابله تهاجمی با تورم تحت نظارت اردوغان نداشته باشد.

کد خبر: ۲۲۷٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha