۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
نمایشگاه فرش دستبافت قم به بخش خصوصی واگذار می‌شود| انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان
در پاسخ به بازار مطرح شد؛

نمایشگاه فرش دستبافت قم به بخش خصوصی واگذار می‌شود| انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان

قم- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از واگذاری نمایشگاه فرش دستبافت قم به بخش خصوصی خبر داد و گفت: تولیدکنندگان فرش دستبافت مشکلات بسیاری دارند که در تلاش برای رفع آنها هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است اعداد و ارقام تراز تجاری استان قم خبر از رشد صادرات می‌دهد که این نشان از توان تولید و ظرفیت‌های صادرات در استان کوچک قم دارد که به جمع شهرهای صنعتی کشور پیوسته است.

با توجه به وجود هفت شهرک صنعتی مهم در قم و هم‌چنین قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور و ظرفیت کالاهای راهبردی که می‌تواند برند صادرات قم باشد از قبیل فرش دست بافت ابریشمی، کفش و صندل و هم‌چنین قدم در تولید لوازم خانگی همه و همه بیانگر این واقعیت است که قم دیگر تنها مقصد زیارتی نیست بلکه از شهرهای مهم صنعتی است که می‌تواند در تحقق شعار نقش آفرین باشد.

قبل از ظهر چهارشنبه به مناسبت آغاز دهه تولید و تجارت که از دهم تیرماه شروع می‌شود، رئیس سازمان صمت قم در سالن جلسات این سازمان در کنار معاونان خود با اصحاب رسانه نشستی برگزار و گزارشی از وضعیت، واحدهای تولیدی، تجارت ارائه داد.

در این نشست بعد از گزارش وضعیت تولید و تجارت استان از افتتاح ۶ واحد صنعتی و تولیدی مهم در قم خبر داده شد که می‌توانند ۳۰۰ نفر اشتغالزایی داشته باشند و ارزش سرمایه‌گذاری آنها بالغ بر ۲ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان است. هم‌چنین از عدم همراهی بانک‌های عامل استان به دلیل تزریق نشدن منابع بانکی و مالی به واحدهای تولیدی در شرایط سخت کنونی انتقاد شد.

نمایشگاه فرش دستبافت قم به بخش خصوصی واگذار می‌شود| انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان

افتتاح ۶ واحد تولیدی مهم در دهه تولید و تجارت در قم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در این نشست خبری با بیان اینکه قرار است همزمان با دهه تولید و تجارت ۶ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان که ظرفیت اشتغالزایی ۳۰۰ نفر نیروی انسانی را دارد در قم افتتاح شود، گفت: در شرایط بد اقتصادی رکورد تاریخی صادرات قم شکسته شد و سال گذشته به ارزش ۳۰۴ میلیون دلار صادرات از استان قم انجام شد هرچند این صادرات از مبدأ قم نبوده و از گمرگات شهرهای مرزی کشور اتفاق افتاده ولی برای قم عدد مطلوبی است.

علی اکبر ابدالی محمدی با اشاره به تعداد جواز تأسیس صادر شده طی سال گذشته در قم افزود: سال گذشته ۶۱۶ جواز تأسیس با سرمایه‌گذاری ۱۸ هزار میلیارد تومان صادر شده علاوه بر آن ۱۲۴ پروانه بهره‌برداری صنعتی با ظرفیت اشتغال ۳ هزار و ۶۸۸ نفر و صدور پروانه برای ۱۱ معدن با ظرفیت بهره‌برداری ۴۱۶ هزار تن صادر کردیم. ما پیگیر پروژه‌هایی هستیم که تا ۶۰ درصد پیشرفت داشته و توانستیم با توجه به مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع استان ۶۵ واحد تولیدی را احیا کنیم.

تولیدکنندگان فرش دستبافت از مشکل دیگری مانند تعهد ارزی نیز گلایه دارند ما طی پیگیری‌هایی که انجام دادیم مقرر شد تعهدات ارزی یک ساله شود

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار بازار در ارتباط با وضعیت فرش دستبافت به عنوان برند صادرات استان قم بیان کرد: ما طی جلسات متعددی که داشتیم پیگیر مشکلات تولیدکنندگان فرش دستبافت استان بودیم به ویژه طی جلسه‌ای که با سازمان تأمین اجتماعی داشتیم مسئله بیمه قالی بافان را بررسی کردیم. تولیدکنندگان فرش دستبافت از مشکل دیگری مانند تعهد ارزی نیز گلایه دارند ما طی پیگیری‌هایی که انجام دادیم مقرر شد تعهدات ارزی یک ساله شود از سویی قیمت تمام شده مواد اولیه از جمله ابریشم را که ۱۵ درصد افزایش داشت ما ۵ درصد کاهش دادیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در ادامه در ارتباط با اشاره به نمایشگاه فرش دستبافت که طی سال‌های گذشته تعیین تکلیف نشده، افزود: سال گذشته طی جلساتی که با استاندار و معاونان داشتیم مقرر شد راهکاری را برای تکلیف نمایشگاه ارائه دهیم لذا تصمیم گرفته است که این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود و بر اساس قانون در یک زمان مشخص و طولانی در اختیار دست اندرکاران خود فرش واگذار شود که مدت آن ۲۲ ساله است.

بانک‌هایی که مانع تزریق منابع مالی به واحدهای تولیدی می‌شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تلاش برای تحقق شعار سال، گفت: واحدهای تولیدی برای ادامه فعالیت خود نیاز به تزریق نقدینگی و منابع مالی دارند لذا این منابع و تسهیلات بانکی در واقع مانند این است که خون در بطن واحدهای تولیدی برای ادامه حیات تزریق شده است ولی متأسفانه برخی در این زمینه مانع تراشی و همراهی ندارند.

ابدالی محمدی افزود: طبق مصوبات قرار بود ۲۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از سوی بانک‌ها به واحدهای تولیدی در قالب تبصره ماده ۱۸ داده شود اما ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت مصوب شد که تا پایان سال تنها ۵۰ درصد آن پرداخت شد و نیاز است بانک‌ها برای این‌که فعالیت تولیدی خود را ادامه دهند همکاری کنند.

نمایشگاه فرش دستبافت قم به بخش خصوصی واگذار می‌شود| انتقاد از عدم همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان

قم برند تولید کالاهای تولید داخل

وی افزود در شرایط تحریم اقتصادی در قم کالاهایی تولید شد که می‌تواند برند نام استان قم باشد از جمله کولر گازی، مفتول فولادی، پله‌برقی، کامپیوتر، کاغذ سنگی که برای اولین‌بار در این استان تولید شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به تولید لوازم خانگی در قم افزود: در قم یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی فعالیت دارد که دائم در حال تغییر نوع خط تولید خود است و در این زمینه تنوع دارد از لباسشویی گرفته تا جاروبرقی بدون کیسه و انواع کولر گازی که باید بیشتر از این نوع واحدها حمایت شود.

کارخانه تولید چادرمشکی در قم در حال احداث است و تا پایان سال بخشی از خط تولید آن قرار است فعالیت کند و ما به جد پیگیر این امر هستیم

وی گفت: برای تحقق این امر که قم قطب تولید پوشاک ایرانی اسلامی باشد پیگیری‌هایی صورت گرفته و رایزنی‌هایی با دانشگاه حضرت معصومه(س) و دانشگاه قم صورت گرفته است اما باید دستگاه‌هایی مانند ارشاد که دست اندرکار مد و لباس است طرح ارائه دهند و شهرداری برای ساماندهی ارائه این پوشاک مکانی دائمی برای تولیدکنندگان معرفی کند. تمرکز ما بر عرصه پوشاک عفیفانه است طبق دستور استاندار مکانی در حرم تملک شود ما به شدت دنبال سرمایه‌گذار برای این امر هستیم.

ابدالی محمدی با اشاره به کارخانه تولید چادر مشکی هم افزود: این پروژه در حال احداث است و تا پایان سال بخشی از خط تولید آن قرار است فعالیت کند و ما به جد پیگیر این امر هستیم.

درمانگاهی برای درمان واحدهای تولیدی

محمد الحسن، مسئول کلینیک تخصصی مهندسین سازمان بسیج هم در این جلسه گفت: از سال ۹۹ این درمانگاه توسط سردار سلامی ابلاغ شد و کار ما در راستای تحقق شعار سال و حمایت از تولید و رفع موانع بر سر راه واحدهای تولیدی است. در این زمینه با مشاوره‌هایی که از سوی مهندسین متخصص صورت گرفته موانع احصا و برطرف شده است که تاکنون مشکلات ۲۵۰ واحد برطرف شده و در حال پالایش ۹۰۰ واحد صنعتی هستیم؛ ۱۲۰ واحد تولیدی هم پالایش جدید شدند.

گفتنی است، طبق آمار سازمان صمت، قم در مبارزه با قاچاق کالا در سطح ۳ کشوری رتبه اول و در ارزش کالاهای کشف شده رتبه ششم و در تعداد بازرسی رتبه دهم قرار دارد.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha