۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
مازاد زعفران تولیدی اصفهان به خراسان می‌رود| قطع ید دلالان ضروری است
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان:

مازاد زعفران تولیدی اصفهان به خراسان می‌رود| قطع ید دلالان ضروری است

اصفهان - رئیس زاده؛ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: زعفران کاشان و نطنز در اصفهان قابل رقابت با زعفران خراسان است به نوعی که مازاد زعفران تولیدی استان به خراسان می رود.

احمدرضا رئیس زاده، در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در شهرستان‌های اصفهان، کاشان، نطنز، نجف‌آباد، تیران و کرون، شاهین‌شهر، نائین، اردستان و میمه از مهم‌ترین تولیدکنندگان زعفران در استان به شمار می‌آیند، اظهار کرد: در میان آن‌ها زعفران کاشان و نطنز از مرغوبیت زیادی برخوردار است و قابل رقابت با زعفران خراسان است به نوعی که مازاد زعفران تولید اصفهان به خراسان صادر می‌شود، زعفران اصفهان قدمتی طولانی تر از دیگر استانهای کشور دارد  که در دهه های گذشته متاسفانه کشت آن متوقف شده بود.

وی افزود: در چند سال گذشته کشاورزانی که به ویژه منابع آبی محدود دارند از کشت‌های جایگزین و کم آب بر مانند زعفران، گل محمدی، زرشک و پسته استقبال خوبی کرده‌اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه روند پرداخت تسهیلات دولتی در طی چند سال اخیر برای توسعه کشت گیاهان دارویی مطلوب بوده است؛ تصریح کرد: اینکه دولت تسهیلات کم بهره را برای تولید گیاهان دارویی در اختیار کشاورزان بگذارد می تواند نویدی باشد برای توسعه بیشتر کشت این گیاهان و به خصوص زعفران که دارای ارزش افزوده بالایی است.

وی افزود: البته آموزش و برنامه‌های ترویجی بسیاری در زمینه کشت گیاهان دارویی و محصولات کم آب بر نیز خود می تواند مشوقی برای تغییر الگوی کشت باشد.

نبود آمار صادرات زعفران استان اصفهان

رئیس زاده با اشاره به نبود آمار صادرات زعفران استان اصفهان گفت: زعفران به طور عمده از دیگر استان‌ها صادر می‌شود و باید برای قطع دست دلالان از این بازار اقدامات جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای صادرات بهتر زعفران نیازمند اصلاح چرخه صادراتی و موانع قانونی هستیم این در حالی است که با افزایش قیمت دلار، کشاورز ضرر می کند چرا که واسطه ها زعفران را به ریال از کشاورز می خرند و به دلار می فروشند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با تمام اینها گیاه زعفران نیاز کمی ‌به آب دارد و نسبت به هزینه‌هایی که برای کاشت و برداشت آن انجام می‌شود ارزش اقتصادی زیادی دارد.

سازگاری شرایط رشد گیاه زعفران با شرایط کم‌آبی اصفهان

وی گفت: بنابراین به دلیل سازگاری شرایط رشد گیاه زعفران با شرایط کم‌آبی استان کشاورزانی که قادر به تقبل هزینه‌های کشت این محصول هستند، استقبال خوبی از این محصول دارند و در کل کشت آن در اصفهان نسبت به سال‌های گذشته توسعه قابل قبولی داشته است.

کد خبر: ۲۲۷٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha