۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
تا دو روز آینده حساب‌های شخصی از تجاری تفکیک می‌شود

تا دو روز آینده حساب‌های شخصی از تجاری تفکیک می‌شود

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری تا دو روز آینده انجام می‌شود.

به گزارش بازار، با توجه به اینکه عده‌ای از فعالان اقتصادی با حساب‌های شخصی خود کار تجاری انجام می‌دهند که این کار به ظن فرار از مالیات انجام می‌شود، بنابراین سازمان امور مالیاتی طرحی در دست اقدام دارد که حساب‌های بانکی افراد را به صورت شخصی و تجاری تفکیک کند و این کار تا دو روز آینده به اتمام می‌رسد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی تا کنون ۲۴ بانک به طرح تفکیک حساب شخصی از تجاری پیوسته‌اند و ۶ بانک دیگر تا پایان خرداد ماه به این طرح متصل می‌شوند.

محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی در شبکه سیما در این زمینه گفت: ۱۷۸ هزار حساب شخصی شناسایی شده‌اند که فعالیت تجاری داشته‌اند در حالی که هیچگونه اطلاعات و پرونده‌ای در سازمان امور مالیاتی نداشته‌اند و در واقع به این طریق اقدام به فرار مالیاتی می‌کرده‌اند.

همچنین بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۸ و قانون پایانه‌های فروشگاهی و دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی باید شناسایی و حساب‌های شخصی و تجاری از هم جدا شوند در این زمینه داود منظور رئیس قبلی سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرده بود ۸ میلیون حساب تجاری ثبت شده شناسایی شده‌اند در حال حاضر نیز ۱۲.۶ میلیون حساب تجاری ثبت شده نزد سازمان امور مالیاتی شناسایی شده است.

میرزاپور مدیر نرم‌افزار بانک مرکزی نیز در این زمینه گفت:‌با الگوریتم‌هایی که داریم حساب‌های تجاری و شخصی را شناسایی می‌کنیم و آن‌هایی که تراکنش‌های بالایی دارند به عنوان حساب تجاری شناسایی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، تا کنون بانک‌های سرمایه، سینا، قرض الحسنه مهر ایران، دی، ایران‌زمین و بانک ایران و ونزوئلا به طرح تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری نپیوستند که قرار است تا آخر ماه جاری آن‌ها هم بپیوندند.

در این زمینه احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفت: برخی فعالان اقتصادی دستگاه‌های کارتخوان خودرا کنار می‌گذارند که برای تفکیک حساب تجاری از شخصی اگر به روش‌های دیگر غیر از دستگاه پوز با روش کارت به کارت و یا واریز به حساب توسط برخی فعالان اقتصادی مانند پزشکان و سایر فعالان انجام شود تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری به راحتی انجام می‌شود.

همچنین، گفته می‌شود بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی کشور به نوعی یا معاف از مالیات و یا دارای فرار مالیاتی است که یکی از روش‌های فرار مالیات استفاده از حساب‌های شخصی به عنوان کار تجاری است یا اینکه افرادی حساب‌های شخصی خود را در مقابل مبلغ ناچیزی در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهند که از حساب‌های شخصی آن‌ها به کارهای تجاری می‌پردازند.

کد خبر: ۲۲۶٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha