۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
تشریح سازوکار آئین نامه ای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

تشریح سازوکار آئین نامه ای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه

مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، سازوکار آئین نامه ای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس را تشریح کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد مهدی مفتح، گفت: رئیس جمهور لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کرد؛ یکی از مهمترین لوایحی که به مجلس تقدیم می‌شود و یکی از مهمترین قوانینی که مجلس تصویب می کند، لایحه برنامه توسعه است.

وی با اشاره به مواد آیین نامه داخلی مجلس پیروی رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس اظهار کرد: پیرو این موضوع آیین نامه خاصی جهت بررسی پیش بینی شده است که بتواند در کل به صورت عمیق‌تر، وسیع‌تر و دقیق تر این قانون تصویب شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این قانون باید طی ۵ سال به عنوان یک راهنما جهت امور اقتصادی و فرهنگی و سایر امور قلمداد شود. پس از تقدیم لایحه توسط دولت و توزیع لایحه برای نمایندگان، فرصت پنج روزه ای جهت ارائه پیشنهادات نمایندگان به این لایحه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: کمیسیون ها به مدت ۱۰ روز، فرصت دارند تا پیشنهادات را بعد از بررسی مواد مربوط به هر کمیسیون تنظیم و به کمیسیون تلفیق برنامه تقدیم کنند. همچنین کمیسیون تلفیق برنامه هفتم به مدت سه هفته فرصت دارد تا این پیشنهادات را رسیدگی و بررسی های خود را آغاز و نهایتاً گزارش خود را برای تصویب در مجلس به صحن علنی تقدیم کند.

وی با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس ادامه داد : در مرحله اول کلیات این لایحه در صحن علنی مجلس بررسی می شود و پیرو بررسی کلیات، پنج نماینده موافق و پنج نماینده مخالف در صحن علنی به بیان دیدگاه های خود می پردازند و نماینده دولت و نماینده کمیسیون تلفیق هم به مدت ۴۵ دقیقه زمان دارند تا دیدگاه‌های خود را مطرح کند و نهایتا این لایحه به رای مجلس گذاشته می شود.

وی تاکید کرد: اگر کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه و گزارش کمیسیون تلفیق در صحن علنی تصویب شد، رسیدگی به مواد از ماده یک به جریان خواهد افتاد و اگر کلیات رد شد، این لایحه به دولت بازگردانده می‌شود تا دولت لایحه جدیدی را با اصلاحات به مجلس تقدیم کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از اینکه این لایحه در مجلس ماده به ماده مورد بررسی قرار گرفت، نهایتا بعد از تصویب به شورای نگهبان ارسال و نظر شورای نگهبان درباره این لایحه اخذ می‌شود تا نهایتاً لایحه تبدیل به قانون و برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه حدود دو ماه به طول می انجامد ادامه داد: به نظر می رسد بررسی این لایحه تا اوایل شهریورماه به طول بیانجامد، با این حال لایحه برنامه هفتم توسعه باید پیش از بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس به اتمام برسد و به قانون تبدیل شود چرا که امسال با توجه به آیین نامه لایحه بودجه نسبت به سنوات گذشته زودتر باید بررسی شود. طبق قوانین جدید، دولت باید در ابتدای آبان سال ۱۴۰۲ احکام لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را به مجلس تقدیم کند بنابراین حداکثر باید تا پایان تابستان لایحه برنامه هفتم نهایی شود تا دولت فرصت لازم را برای تدوین بودجه سال ۱۴۰۳ داشته باشد.

مفتح با اشاره به اقدامات مجلس در رابطه با افزایش میزان اجرای برنامه فوق تاکید کرد: تمام توجه نمایندگان و کمیسیون ها معطوف به این نکته است که احکامی مصوب شود که در عمل اجرایی شود. البته موضوع ساختار لایحه دولت هم در این بخش حائز اهمیت است. چرا که این مسئله در نتیجه نهایی گزارش کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های مجلس موثر است. امیدواریم یک قانون بسیار خوبی در مجلس پیرو برنامه هفتم توسعه تصویب شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، زمان جلسات کمیسیون تلفیق در صورت عدم نتیجه لازم، یک هفته قابلیت تمدید دارد.

کد خبر: ۲۲۶٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha