۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
هدفگذاری صادرات ۱۵ میلیارد دلار ی خدمات فنی و مهندسی

هدفگذاری صادرات ۱۵ میلیارد دلار ی خدمات فنی و مهندسی

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت گفت: مقرر کرده ایم صادرات خدمات فنی و مهندسی ما در سال ۱۴۰۴ به ۱۵ میلیارد دلار برسد.

به گزارش بازار، فرزاد پیلتن در جلسه شورای سیاست‌گذاری توسعه روابط دوجانبه ایران و عراق، با اشاره به ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و عراق، اظهار داشت: برای توسعه روابط تجاری با عراق در بخش‌های مختلف از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت صادرات گاز و برق و غیره، برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل دفتر بازرگانی و عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به عراق ۱۵ درصد رشد داشت به طوری که میزان صادرات کشورمان به عراق که در سال ۱۴۰۰ به میزان ۸.۹ میلیارد دلار بود در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۰.۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

پیلتن ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌هایی که سازمان توسعه تجارت داشته است، مقرر کرده ایم صادرات خدمات فنی و مهندسی ما در سال ۱۴۰۴ به ۱۵ میلیارد دلار برسد.

وی گفت: در سازمان توسعه تجارت برای توسعه روابط تجاری به کشور عراق بر روی چند نکته تمرکز کردیم، بر همین مبنا سعی کرده‌ایم از ابزارهای جدیدی برای کمک به توسعه صادرات به عراق استفاده کنیم که یکی از این ابزارها مراکز تجاری در کشور عراق برای کمک بخش خصوصی است. بر این اساس ۵ مجوز تأسیس مرکز تجاری به بخش خصوصی در شهرهایی از جمله بغداد، بصره، کربلا و کلار داده شده است.

پیلتن افزود: رویکرد دیگر سازمان توسعه تجارت، حرکت به سمت توسعه صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر به عراق است، بنابراین با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله مشوق‌های صادراتی، اولویت را به کالاهای با ارزش افزوده بالاتر داده‌ایم تا از بازار عراق بهره بیشتری ببریم.

مدیرکل دفتر بازرگانی و عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: رویکرد دیگر سازمان افزایش کیفیت، استاندارد و بسته‌بندی کالاهای صادراتی به عراق است تا با ثبات بیشتری بتوانیم در این بازار حضور داشته باشیم. در سفر اخیر که رئیس‌جمهور سوریه داشتن مقرر شد که ترانزیت ایران به عراق از طریق سوریه محقق شود که امیدواریم بتوانیم از این مسأله نیز برای توسعه روابط تجاری با عراق بهره بگیریم.

پیلتن گفت: در ارتباط با کشور عراق ۳ دسته مشکلات وجود دارد که برخی مشکلات در دولت و کشور عراق است، یک‌سری از مشکلات داخلی و برخی از مشکلات نیز بین دو کشور مشترک است اما همه تلاش را برای رفع این مشکلات انجام می دهیم.

کد خبر: ۲۲۶٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha