۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
صادرات ۲۲۴ میلیون دلاری صنایع دستی| عنبران شهر جهانی گلیم می‌شود
معاون صنایع دستی کشور به بازار خبر داد؛

صادرات ۲۲۴ میلیون دلاری صنایع دستی| عنبران شهر جهانی گلیم می‌شود

اردبیل- معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طی سال گذشته صادرات صنایع دستی به ارزش ۲۲۴ میلیون دلار انجام شده است.

مریم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: فعالان صنایع دستی در تقویت تولید و عرضه محصولات به شکل شایسته و مناسب ورود پیدا کرده و در رونق این بخش اقدامات گسترده ای را انجام دادند.

وی ظرفیت بی بدیل استان اردبیل را در هنرهای سنتی و صنایع دستی یادآور شد و تصریح کرد: این استان الهام بخش نقش ها، طرح ها و تکنیک های مختلف در حوزه صنایع دستی بوده و ما تجلی آن را در تولید آثار ارزشمند اعم از سفالگری، منبت کاری، چرم دوزی، شیشه گری و... شاهد هستیم.

راه اندازی موزه صنایع دستی در اردبیل

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گذر از ادبیات توصیفی را در حوزه صنایع دستی یادآور شد و گفت: ما باید کارها را به سمتی ببریم تا ظرفیت های عظیم در این بخش به سرمایه ارزشمندی تبدیل شده و ارزش افزوده را در این حوزه شاهد باشیم.

جلالی ضرورت توسعه و رونق اقتصادی در این بخش را در راستای تحقق شعار سال یادآور شد و افزود: معاونت صنایع دستی از تولید، عرضه و صادرات محصولات متنوع حمایت می کند و بر این باور است معیشت هنرمندان فعال در این حوزه باید ارتقا یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از محل تبصره ۱۸ و ۱۶ تسهیلات خوبی به شاغلان این حوزه پرداخت شده و امسال نیز قرار است تسهیلات کم بهره و مناسب برای فعالان این بخش پرداخت شود.

جلالی راه اندازی موزه صنایع دستی را در اردبیل با حضور رئیس شورای جهانی صنایع دستی یادآور شد و اضافه کرد: در کنار افتتاح موزه، برگزاری جشنواره ملی گلیم را نیز شاهد بودیم و قرار است از بین چهار شهری که از ایران به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شدند، عنبران نیز به عنوان شهر جهانی گلیم معرفی شود.

وی اصالت تولید آثار صنایع دستی را بر محور هویت تاریخی و اقتصادی یادآور شد و بیان کرد: تنوع تولید فرصت خوبی را فراهم کرده تا ما بتوانیم در ابعاد مختلف هنر صنعت صنایع دستی و تولید متنوع محصولات را بیش از گذشته در کانون توجه قرار دهیم.

باید ادبیات تزئینی و فانتزی را در حوزه صنایع دستی کنار بگذاریم

جلالی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: علاوه بر عنبران که به عنوان شهر ملی گلیم معرفی شده، سه شهر دیگر کشورمان نیز در ردیف بررسی پرونده از سوی شورای جهانی صنایع دستی قرار دارند که امیدواریم زمینه تحقق برنامه ها در این بخش را شاهد باشیم.

وی میزان صادرات صنایع دستی را در سال گذشته ۲۲۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: البته دیگر صادرات چمدانی صنایع دستی نیز انجام شده اما به دلیل فقدان آمار و اطلاعات در این زمینه ارزیابی دقیقی در این بخش نداریم.

جلالی سفر رئیس شورای جهانی صنایع دستی را به اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: صنایع دستی عامل همگرایی در جامعه است و در کشورمان این تولیدات خانواده محور بوده و حرکت تحولی خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاهش هزینه‌ها و ارتقای مدیریت درآمد را در این زمینه یادآور شد و افزود: باید ادبیات تزئینی و فانتزی را در حوزه صنایع دستی کنار بگذاریم و با دید ارزش افزوده و معیشت محور به این حوزه توجه کرده و تمام ظرفیت ها را با توجه به مزیت مناطق مختلف به کار گیریم.

کد خبر: ۲۲۵٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha