۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
خرید از تولید داخل حمایت از اشتغال‌زایی| راه‌اندازی خط تولید خودکار آجر و سفال در بیرجند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

خرید از تولید داخل حمایت از اشتغال‌زایی| راه‌اندازی خط تولید خودکار آجر و سفال در بیرجند

بیرجند- برای اولین بار در استان خراسان جنوبی خط تولید اتومات آجر و سفال راه‌اندازی شد که در صورت حمایت باعث افزایش اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای استان خواهد شد.

بازار؛ سمیرا قاسمی گزیک: صنایع ساختمانی به دلیل علم روز همواره در حال تکامل و توسعه است، که در همین راستا ما شاهد تولید مصالح ساختمانی با فناوری نوین با کیفیت بالا، قیمت کمتر و در صورت سوانح با کمترین خسارت هستیم.

یکی از این مصالح مهم آجر است که اکنون برای اولین بار خراسان جنوبی خط تولید تمام اتومات آن را راه‌اندازی کرده، که قادر به تولید انواع آجر سبک و حتی نسوز است، اما برای توسعه این کارخانه نیاز به همراهی و مساعدت مسئولان وجود دارد تا با دغدغه اشتغال‌آفرینی و کاهش قیمت‌ها شاهد حتی صادرات این نوع آجر به کشورهای همسایه باشیم.

در این راستا با (حمیدرضا محبی)، مدیرعامل کارخانه سفال نیلوی شرق گفت‌وگو کردیم.

* در زمینه کارخانه خود توضیح می‌دهید؟

یک کارخانه تولید آجر است که فرد دیگری آن را داشته است و ما اکنون بازسازی کردیم. اکنون به صورت کاملاً خودکار و اتومات کار می‌کند و توانایی تولید هر نوع آجری را دارد.

این کارخانه در گذشته احداث شده بود ولی ما یک سری تجهیزات و دستگاه‌های به روز با فناوری نوین خریداری کردیم تا خط تولید با تمام ظرفیت خود بتواند به شکل خودکار کار کند. در هفته گذشته نیز اولین تولید را شروع کردیم و نیاز به سرمایه برای تکمیل ظرفیت داریم.

* این نوع تونل خودکار چه مزایایی نسبت به تونل‌های پخت آجر به شکل دستی و سنتی دارد؟

در ابتدا این نوع تونل از نظر مصرف گاز مقرون به صرفه است، همچنین با سرعت بیشتر بدون نقش انسان، تعداد تولیدی بیشتری خواهیم داشت.

همچنین تأکید می‌کنم کیفیت این نوع آجر بالاتر از آجرهای تولید شده در کوره سنتی است و سبکی بسیار بالایی دارد که دغدغه سازندگان ساختمانی و مسئولان همواره سبک سازی و در عین حال کیفیت بالای ساختمان است. باتوجه به آزمایشگاهی که خود تأسیس کرده‌ایم تمام نمونه‌ها در ابتدا تست و آزمایش می‌شوند و از نظر کیفیت مزیت رقابتی بالایی نسبت به دیگر آجر و سفال‌ها دارد. از نظر قیمت تمام شده نیز نسبت به دیگر آجرها قیمت پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تری دارند.

مزیت دیگری که دارد تولید هر نوع آجر با هر نوع ابعاد و شکل است که به درخواست مشتری تولید خواهد شد، حتی توانایی تولید آجر به شکل سنتی برای میراث فرهنگی را داریم.

* آیا در شرق کشور، استان دیگری نیز چنین کارخانه‌ای دارد؟

در مشهد نیز به تازگی چنین کارخانه‌ای با سرمایه ۱۸ میلیارد تومانی احداث شده است ولی حتی یزد نیز چنین خط تولیدی ندارد.

* برای تکمیل ظرفیت خط تولید خود تاکنون چه مقدار هزینه کردید و چه مقدار دیگر مورد نیاز است؟

با سرمایه خود تاکنون دو میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم ولی اگر بخواهیم با تمام ظرفیت خط تولید کار کنیم نیاز به حدود دو و نیم میلیارد دیگر وجود دارد. البته وزیر اقتصاد با حمایت و قول‌هایی که داده‌اند در این باره اتفاقات خوبی در جریان است.

*چه قول‌ها و حمایت‌هایی دیده شده است؟

همواره در استان خراسان جنوبی آقایان ذاکریان و حسن‌نژاد حمایت کرده‌اند و اکنون با مساعدت وزیر اقتصاد قرار است که وام‌های قبلی این کارخانه که برای مدیر قبلی آن بود استمهال شود تا ما بتوانیم از بانک‌ها وام جدید دریافت کنیم.

* اکنون اشتغال‌زایی شما به چه نحوی است و در صورت حمایت تولید شما چگونه خواهد بود؟

اشتغال‌زایی را از دو نفر اکنون به ۲۲ نفر رسانده‌ایم که در ماه آینده نیز به ۴۲ نفر خواهد رسید و این افراد به صورت مستقیم کار می‌کنند و غیر مستقیم به بیش از ۱۵۰ نفر می‌رسد.

اگر تمام ظرفیت این خط تولیدی فعال شود می‌توانیم علاوه بر تأمین آجر استان به استان‌های همجوار مانند سیستان و بلوچستان نیز آجر ارسال کنیم و روزانه ۸۰ هزار قالب تولید خواهد شد. حتی در صورت حمایت و خرید دستگاه پالت‌بندی می‌توانیم بخش صادرات به کشور افغانستان را به دلیل همکاری با آنها داشته باشیم تا کارهای بزرگی انجام شود. در صورت حمایت می‌توان دو خط دیگر نیز راه‌اندازی کرد که خود باعث افزایش اشتغال و درآمدزایی و صادرات برای استان خواهد بود.

* چه گلایه و درخواستی دارید؟

گلایه که در گذشته افرادی بودند که سنگ اندازی شدیدی برای جلوگیری از این کار داشتند که تاکنون نتوانستیم کاری انجام دهیم.

درخواست نیز همان قول مساعد در بخش استمهال وام اجرایی شود تا بتوانیم وام جدید برای توسعه کار دریافت کنیم.

همچنین با وجود اینکه دستور استانداری مبنی بر خرید از تولیدات داخلی است ولی پیمانکاران با قیمت بیشتر و کیفیت حتی پایین‌تر آجر و مصالح خود را از دیگر استان‌ها خریداری می‌کنند که امیدواریم در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود. حتی کیفیت آجرهای تولیدی استان سنجیده شود تا براساس کیفیت خرید کنند. به خصوص در طرح ملی مسکن که در حال اجرا است پیمانکاران ملزم به خرید از تولیدات داخل استان شوند تا با این روش هم به تولیدکننده داخلی کمک شود و هم اشتغال‌زایی در استان افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha