۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
چشم‌انداز ۱۵ میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه تا سال ۱۴۰۴
مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت مطرح کرد

چشم‌انداز ۱۵ میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه تا سال ۱۴۰۴

پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: تا سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری حداقل ۱۵ میلیارد دلاری در تجارت با ترکیه تعریف کردیم که قرار است با کمک بخش خصوصی اتفاق بیفتد.

به گزارش بازار، فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در همایش تخصصی «قطب نمای تجارت ترکیه» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با تأکید بر اینکه ایران و ترکیه می‌توانند شرکای تجاری بسیار مناسبی برای هم باشند، گفت: در زمینه صادرات می‌توانیم رشد بیشتری را با ترکیه هدف‌گذاری کنیم، چون زیرساخت‌ها

تقریباً فراهم است. در زمینه واردات هم ترکیه می‌تواند نقش ویژه در تأمین نیازهای کشور داشته باشد. در زمینه ترانزیت همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد و ایران و ترکیه گذرگاه‌های خوبی برای صادرات کالاهای یکدیگر به کشورهای ثالث هستند.

به گفته او خدمات فنی و مهندسی، صادرات مجدد و تولید مشترک می‌تواند از دیگر زمینه‌های بسیار خوب همکاری میان ایران و ترکیه باشد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه گفت: این موافقت‌نامه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالا بین دو کشور را در بر می‌گیرد، اما برخی از این کالا مشمول تحریم‌ها شده‌اند و بنابراین برای اثربخشی این موافقت‌نامه باید مذاکرات بیشتری انجام بدهیم.

پیلتن دریافت عوارض از برخی کالاهای ایرانی فراتر از عرف بین‌الملل و یا ایجاد محدودیت‌هایی در ترانزیت کالاهای ایرانی و ایجاد انحصاراتی برای برخی شرکت‌های ایرانی در بازار ترکیه را از جمله موانع موجود در توسعه روابط دو کشور دانست و گفت: در صدد حل‌وفصل این مسائل از طریق گفتگو هستیم.

او تأکید کرد: تا سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری حداقل ۱۵ میلیارد دلاری در تجارت با ترکیه تعریف کردیم که قرار است با کمک بخش خصوصی اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha