۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
شیب دلار برای نزول به کانال ۴۵ هزار تومان! | سراسیمگی دلالان و صاحبان ارز  و سکه از افت لحظه ای
«بازار» گزارش می دهد

شیب دلار برای نزول به کانال ۴۵ هزار تومان! | سراسیمگی دلالان و صاحبان ارز و سکه از افت لحظه ای

قیمت ها در بازار ارز، سکه و طلا روندی نزولی را می پیماید و به گفته کارشناسان با توجه به تقویت ارتباط دیپلماسی ایران با دنیا، بازگشت تدریجی ارزهای بلوکه ای و اخبار برجام، روند ادامه دار خواهد بود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: گزارش میدانی «بازار» از خیابان فردوسی و حوالی آن حکایت از حال و هوایی عجیب و متفاوت نسبت به هفته یا ماههای گذشته این بازار دارد. بازاری که هرچند همچنان پر جنب و جوش است ولی معامله آنچنانی در آن انجام نمی شود. صرافی ها فروش ارز نیز فعال اند اما با توجه به عرضه ارز به متقاضیان در قبال گشایش حساب ارزی، حتی با افت قیمت نسبت به روزهای گذشته شلوغ نیستند. دلالان هم تمایلی چندانی به خرید ارز ندارند، همه سراسیمه غرق در موبایل های خود برای آگاهی از قیمت های لحظه ای جدیدند؛ چرا که نرخ انواع ارز، آنی در حال تغییر است. فروشندگان نیز خواهان فروش دلار ۴۷ هزار تومانی بوده در حالی که خریداران به آنها بی اعتنا هستند.

البته خبرهای خوش آزاد سازی یک و نیم میلیون یورو اموال ارزی بلوکه شده ایران در عراق و آزادی یک میلیارد دیگر در آینده نزدیک، همراه با توسعه روابط دیپلماتیک کشورمان با دنیا، همچنین انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال از سرگیری گفتگوها برای حل مسئله برجام، این روزها موجب شده است تا بازار ارز، طلا، سکه و نیز خودرو متحول و قیمتها در این بازارهای مهم اقتصادی تاثیر گذار در سراشیبی قرار گیرند.

به طوری که فعالان بازار در میدان فردوسی و صرافی های فروش ارز و سکه این روزها همه منتظر سیر نزولی بیشتر قیمت ها هستند. زیرا نرخ دلار و انواع ارز، پله پله در حال سقوط بوده و بهای دلاری که در هفته های گذشته در کانال ۵۲ و ۵۳ هزار تومان در نوسان بود هم اکنون در کانال ۴۶ هزار تومان قرار دارد و برای ورود به کانال ۴۵ هزار تومان خیز نزولی برداشته است.

کارشناسان پیش بینی می کنند؛ ادامه کاهش قیمت ها در بازار ارز و طلا به عنوان منبع و مانتیتور قیمت گذاری همه کالاها و خدمات در بازار باعث می شود که نرخ ها در بازار بشکند، آنطور که قیمت خودرو طی چند روز اخیر مسیر کاهشی را در پیش گرفته است

تداوم ریزش قیمت ها در بازار ارز

به هر حال افت قیمت ها در بازار ارز موجب شده است تا بازار طلا و سکه نیز بدنبال کاهش قیمت ها در این بازار مسیر کاهشی را بپیماید و سکه بهار آزادی که تا هفته های گذشته در آستانه ۳۳ میلیون تومان قرار داشت هم اکنون به حدود ۲۷ میلیون تومان برسد. در چنین شرایطی کارشناسان پیش بینی می کنند؛ ادامه کاهش قیمت ها در بازار ارز و طلا به عنوان منبع و مانتیتور قیمت گذاری همه کالاها و خدمات در بازار باعث می شود که نرخ ها در بازار بشکند، آنطور که قیمت خودرو طی چند روز اخیر مسیر کاهشی را در پیش گرفته است. حال چنانچه بانک مرکزی نیز اقدام به تغییر نرخ رسمی ارز در مرکز مبادلات کند، و قیمت دلار رسمی ۴۱ هزار تومانی فعلی را به تدریج کاهش دهد بی تردید قیمت این کالا در بازار آزاد ارز بیش از پیش افت خواهد کرد زیرا تعیین نرخ ارز در بازار آزاد علاوه بر اثرگذاری اخبار سیاسی و بین المللی متاثر از تعیین نرخ ارز رسمی دولتی، دچار تغییر می شود.

دلاری که هرچند نرخ تعادلی آن با توجه به رشد نرخ تورم در کشور و بر گرفته از سایر موئلفه های اقتصادی حدود ۵۰ هزار تومان برآورد می شود اما درصورت بازگشت تدریجی ارزهای بلوکه شده ایران در فرا سوی مرزها همچنین ارتباط با دنیا که خروجی آن به توسعه تجارت، ارزآوری، رونق تولید و صادرات می انجامد، بی شک منابع ارزی کشور به خوبی تقویت و نرخ ارز در بازار به تدریج کاهشی و در نهایت به ثبات می رسد. ثبات قیمتی که مانع از رشد بی منطق و غیر واقعی قیمت همه کالاها و خدمات در بازار خواهد شد.

در صورت بهبود روابط ایران با دنیا و رسیدن برجام به سرانجام در کنار تداوم آزاد سازی ارزهای بلوکه ای همچنان باید شاهد کاهش بیش از این نرخ ارز در بازار باشیم، البته افت قیمت ارز علاوه بر تاثیر گذاری مسائل سیاسی بستگی به تعیین نرخ آن در بازار رسمی دارد

نرخ رسمی ارز نیز کاهش یابد

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره افت قیمت ارز و تاثیر آن در بازار گفت: از آنجایی که قیمت ارز پیشنانی نرخ گذاری قیمت همه کالاها و خدمات در بازار است، بنابراین سیر نزولی قیمت این کالا تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت کالاهای ارز بر به جای می گذارد. به طور مثال بازار طلا و سکه نخستین بازاری است که خیلی سریع با نوسان قیمت ارز دچار تغییر می شود اما دیگر بازارها تا حصول اطمینان کامل از ورود ارزهای بلوکه شده، همچنین تثبیت قیمت ها و استمرار آن با چنین سرعتی دچار تغییر نخواهند شد زیرا قبلا نیز اخباری مبنی بر آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران از کره جنوبی و عراق، همچنین رایزنی و انجام مذاکرات برجام انتشار یافت اما مسئولان چنین اخباری را تکذیب کردند.

وی با بیان اینکه در صورت بهبود روابط ایران با دنیا و رسیدن برجام به سرانجام در کنار تداوم آزاد سازی ارزهای بلوکه ای، همچنان باید شاهد کاهش بیش از این نرخ ارز در بازار باشیم، افزود: البته افت قیمت ارز علاوه بر تاثیر گذاری مسائل سیاسی و دیپلماسی بستگی به تعیین نرخ آن در بازار رسمی دارد چرا که قاعدتا قیمت ارز با کاهش آن در بازار آزاد در بازار رسمی نیز باید کمتر در نظر گرفته شود.

با تعیین نرخ مناسب ارز در بازار مبادلاتی توسط بانک مرکزی، نرخ ارز نیز در بازار آزاد افزایش نمی یابد و حتی در مسیر ثبات قرار خواهد گرفت اقدامی که باعث خواهد شد تا قیمت سایر کالاهای وابسته به ارز نیز سیر نزولی به خود گیرند

ریزش نرخ کالاهای ارز بر در صورت افت قیمت ها در بازار مبادلاتی

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: با تعیین نرخ مناسب ارز در بازار مبادلاتی توسط بانک مرکزی، نرخ ارز نیز در بازار آزاد افزایش نمی یابد و حتی در مسیر ثبات قرار خواهد گرفت اقدامی که باعث خواهد شد تا قیمت سایر کالاهای وابسته به ارز نیز سیر نزولی به خود گیرند؛ کالاهایی چون خودرو، لوازم خانگی، موبایل و ... که مستقیما با ارز سر و کار دارند و نرخ سایر کالاها و محصولات چون لبنیات، گوشت، شکر، کره و ... نیز نزولی شوند زیرا واردکنندگان از نرخ بالای ارز برای واردات کالاهایی چون ذرت، کنجاله و اقلام مصرفی دیگر می نالیدند.

بغزیان در ادامه افزود: تقویت منابع ارزی با آزاد سازی ارزهای بلوکه ای در کنار کاهش قیمت این کالا زمینه کاهش قیمت ها را فراهم کرده است و این احتمال وجود دارد که در صورت برنامه دولت برای تغییر نرخ ارز در بازار مبادلاتی رسمی همچنان تغییراتی در نرخ ارز اتفاق بیفتد. اما از آنجایی که دولت برای تامین کسری بودجه خیلی راغب به سقوط نرخ ارز برای کسب درآمد با فروش آن در بازار نیست، بنابراین نمی توان به درستی پیش بینی کرد که نرخ ارز در بازار رسمی نیز همچون نرخ این کالا در بازار آزاد بشدت کاهشی شود هر چند امروز قیمت ۴۲ هزار تومانی ارز رسمی با یک پله سقوط به کانال ۴۱ هزار تومان آمد.

به دنبال ریزش قیمت ها در بازار طلا و ارز، دلار آزاد در کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفت و بهای سکه تمام بهار جدید نیز به ۲۸ میلیون تومان رسید، در معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران نیز قیمت هر اسکناس دلار با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۹۸۹ تومان شد

دلار آزاد در کانال ۴۶ هزار تومان، سکه بر مدار نزول قیمت

بنا به این گزارش، به دنبال ریزش قیمت ها در بازار طلا و ارز، دلار آزاد در کانال ۴۶ هزار تومان قرار گرفت و در معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران نیز قیمت هر اسکناس دلار با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۹۸۹ تومان و قیمت حواله دلار ۳۸ هزار و ۱۷۲ تومان شد. همچنین در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۵ هزار و ۱۵۹ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۱ هزار و ۵۳ تومان اعلام شده است. در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۴۳۳ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۳۹۴ تومان شد.

در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۶۲ دلار است.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha