۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
کمبود جدی داروی ضد سرطان متوترکسات در آمریکا؛ آمریکایی به دنبال واردات دارو
نقش هند در کمبودهای بازار دارویی

کمبود جدی داروی ضد سرطان متوترکسات در آمریکا؛ آمریکایی به دنبال واردات دارو

ایالات متحده آمریکا به دنبال کمبود عرضه داروی پرمصرف و ضد سرطان متوترکسات به دنبال واردات از تامین کنندگان خارجی است.

بازار؛ گروه صنعت: سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا به تازگی اعلام کرده است که به دنبال تامین کنندگان جدیدی برای کاهش کمبود متوترکسات؛ یکی از رایج ترین داروهای ضد سرطان است. دارویی که به تقویت تاثیرگذاری دو داروی کمیاب دیگر شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این رابطه یکی از سخنگویان FDA به رویترز گفت: آژانس به دنبال گزینه های واردات موقت این دارو است که از ابتدای ماه مارس با کمبود جدی در آمریکا مواجه شده است.

ایالات متحده آمریکا با کمبود جدی سه داروی ضد سرطان متوترکسات، سیس پلاتین و کربوپلاتین به دنبال واردات است

به گفته موسسه ملی سرطان، متوترکسات یک داروی تزریقی است که برای درمان طیف گسترده ای از سرطان ها از لوسمی لنفوبلاستیک حاد(سرطان خون) در کودکان، سرطان سینه، سرطان ریه، سرطان استخوان و انواع خاصی از سرطان های سر و گردن استفاده می شود.

هفته گذشته FDA اعلام کرد به دنبال تامین کنندگان موقت برای دو داروی شیمی درمانی سرطان دیگر از جمله سیس پلاتین و کربوپلاتین است. در این راستا ایالات متحده آمریکا اجازه فروش سیس پلاتین ساخت شرکت داروسازی Qilu چین را در این کشور امضا کرده است. این درحالی است که FDA فاش نکرده بود که به دنبال منابع جدید متوترکسات است.

کمبود ۱۳۰ فرمول دارویی تا جیره بندی دارو در آمریکا!

درحال حاضر برخی از داروهای ضد سرطان تحت تأثیر کمبود مداوم در ایالات متحده قرار گرفته است. از این رو پزشکان به جیره بندی داروها و پیچیده شدن برنامه های درمانی برای بیماران رو آورده اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط گری پیترز و دبی استابنو سناتورهای آمریکایی، کمبودها به دلیل اختلال در عرضه از سوی شرکت داروسازی داروسازی اینتاس مستقر در هند که بازار ایالات متحده را از طریق واحد مراقبت بهداشتی خود تأمین می کند، تشدید شده است.

با اختلال در روند تامین از سوی هند، آمریکا در بیش از ۱۳۰ فرمول دارویی دچار کمبود شده است

بر اساس فهرستی که FDA تهیه کرده است در حال حاضر بیش از ۱۳۰ فرمول دارویی در ایالات متحده دچار کمبود شده است. در صورت مواجهه با کمبود، FDA می تواند استثناهایی قائل شود تا اجازه دهد محصولات خارج از نظارت معمول خود در ایالات متحده آمریکا عرضه شوند. یک نمونه برجسته اخیر، باز کردن بازار شیر خشک برای تولیدکنندگان دیگر بود.

رگولاتور به طور کلی نیاز به آزمایش و نظارت بیشتر بر تامین کنندگان جدید قبل از امضای قرارداد دارد. رگولاتور در بیانیه ای در پاسخ به سوالی درباره معافیت Qilu گفت: FDA ممکن است این مرکز را بازرسی کند و نمونه برداری و آزمایش FDA را به عنوان یک سطح نظارت اضافی انجام دهد. آژانس در این مورد هر دو را انجام می دهد.»

گفتنی است متوترکسات با کاهش یا توقف رشد سلول های سرطانی و سرکوب سیستم ایمنی عمل می کند. همچنین این دارو علاوه بر بکار گیری در روند درمان انواع سرطان ها برای درمان بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر: ۲۲۵٬۴۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha