۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
دلارزدایی اقدامی بزرگ و تاثیرگذار در تجارت و مبادلات ارزی است
عضو اتاق بازرگانی ایران:

دلارزدایی اقدامی بزرگ و تاثیرگذار در تجارت و مبادلات ارزی است

عضو اتاق ایران گفت: کاهش وابستگی به دلار در مبادلات تجاری و بانکی و به ویژه رونق تجارت کشور تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، هیبت الله اصولی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران در خصوص دستاوردهای اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی و لزوم دلارزدایی در مبادلات تجاری و مالی منطقه، اظهارداشت: ارز مورد معامله، بین دو طرف معامله‌کننده کالا و خدمات بسیار تاثیرگذار است و هیچگاه یکی از طرفین نمی‌تواند با تصمیم یک جانبه باعث تغییر یا حذف آن شود. در نتیجه برای انجام معامله با یک ارز مشخص و واحد به جز دلار یا یورو باید طرفین با هم هماهنگ و همسو باشند. در همین راستا دلارزدایی مستلزم اراده و تصمیم گروهی از سوی کشورها و هم پیمانان تجاری و سیاسی و اقتصادی است که در غیر اینصورت با تبعات مختلفی همراه خواهد شد.

وی موضوع دلارزدایی، در مبادلات تجاری را تصمیمی در حوزه حاکمیت خواند و گفت: مطمئنا این موضوع باید توسط دولت‌ها مهیا و اجرایی شود؛ در واقع دولت‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند تجار و فعالان اقتصادی با چه ارزی معامله کنند. در نتیجه کاهش وابستگی به ارزهایی مثل دلار و یورو در تسهیل مبادلات بانکی و رونق تجاری تاثیر بسزایی دارد.

این فعال اقتصادی در خصوص رونمایی از شبکه پیام رسان بین بانکی به جای سوئیفت، تصریح کرد: یکی از موارد مطرح شده در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا، راه اندازی شبکه پیام رسان بانکی بود که معتقدم این تصمیم در صورت اجرا بسیار سازنده و مطلوب است. به شرطی که بطور جامع و دقیق مورد بررسی قرار گیرد و تمامی زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی آن فراهم شود. این کار بسیار سخت، اما ممکن است و می‌تواند گام بزرگی در راستای دلارزدایی و عدم وابستگی به ارزهای رایج باشد.

اصولی هر اقدامی در جهت دلارزدایی را به نفع مردم منطقه و خاورمیانه خواند و گفت: معتقدم کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیا در انجام دلارزدایی با مشکل تراشی و سنگ اندازی از سوی برخی کشورهای غربی روبرو خواهند شد، چراکه آن‌ها همواره نسبت به تغییر ارز تجاری از دلار و یورو به پول ملی کشورهای دیگر واکنش نشان داده و مقاومت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تسهیل تجاری با دلارزدایی، راه اندازی شعبه بانک VTB روسیه را اتفاقی مثبت و امیدبخش دانست و تصریح کرد: مطمئنا ورود هر بانک خارجی به ایران تاثیر قابل توجهی در مبادلات ارزی و تجاری دارد، به شرط آنکه دامنه فعالیت آن بانک مشخص و گسترده باشد. اگر این بانک بخواهد مانند برخی از بانک‌های خارجی که سال‌ها پیش به ایران آمدند، فقط به راه اندازی یک دفتر بسنده کند، موفقیتی نخواهد داشت. به هر حال ورود بانک‌های خارجی به ایران با اتفاقات مطلوبی همراه است که باید از این روند استقبال شود، چون موجب توسعه اقتصادی و تجاری خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۵٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha