۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
روستا، معدن و بیکاری | معادله‌ای که به نفع مردم استان سمنان نیست
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار:

روستا، معدن و بیکاری | معادله‌ای که به نفع مردم استان سمنان نیست

میامی - محمد زاده، کارشناس اقتصادی گفت: بسیاری از معادن مهم فلزی استان سمنان در جوار روستاها قرار دارد اما این معادن حتی سبب توسعه اقتصادی و رفع بیکاری در روستاهای همجوار هم نشده‌اند.

حسین محمد زاده در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه یکی از مهمترین مزیت های اقتصادی استان سمنان معدن است، تاکید کرد: در استان سمنان بیش از ۶۴۰ معدن دارای پروانه مشغول به فعالیت هستند که بخش مهمی از اشتغال و توسعه اقتصادی استان را راهبری می کنند.

وی افزود: شاید بتوان گفت ۹۵ درصد از معادن استان سمنان در جوار روستاها قرار دارد اما شاهد هستیم که اتفاقاً اکثر روستاهای همجوار با معادن از فقدان توسعه اقتصادی و همچنین بیکاری مفرط رنج می‌برند و این نشان می‌دهد که معادن استان سمنان نتوانستند در توسعه اقتصادی روستاهای همجوار تاثیر گذار باشند.

خیر معادن به روستاها نمی‌رسد

این کارشناس اقتصادی و صاحب نظر مسائل معدن، تاکید کرد: به‌عبارت‌دیگر خیر معادن استان به روستاها نمی‌رسد تا جایی که حتی دیده می شود اشتغال معادن نیز افراد غیربومی تامین می‌گردد برای مثال یکی از معادن مهم استان سمنان در عباس آباد میامی مستقر است معدنی که از بس نیروی کار غیر بومی دارد از استانداری سمنان درخواست دریافت زمین برای نهضت ملی مسکن ویژه کارگران خود کرده و این نشان می‌دهد که معدن مذکور دغدغه اسکان و مسکن کارگران غیر بومی خود را دارد وگرنه کارگر بومی که مسکن نمی خواهد.

محمد زاده اشتغال را یکی از مشکلات روستاهای همجوار معادن به خصوص در شهرستان میامی دانست و بیان کرد: اگر یک معدن بتواند از افراد بومی بهره بگیرد مشکل تامین مسکن را نیز نخواهد داشت همچنین نفع خوبی نیز به روستا می‌رسد.

بعضاً به کارگیری ۱۰ جوان یا ایجاد ۲۰ فرصت شغلی توسط یک معدن از اعتبار برای یک میلیارد تومانی مثلا برای سالن ورزشی، مهمتر و مفیدتر خواهد بود

وی ادامه داد: یکی دیگر از مثال های بارز این موضوع در فرومد است روستایی که به تنهایی ۲۰ درصد از کل کرومیت ایران را در خود جای داده اما همچنان بیکاری بزرگترین معضل آن است در حالی که اگر این معادن در هر جای دیگری بود حتی مجبور به آوردن کارگر مورد نیاز از روستاهای دیگر هم می‌شد اما شاهد هستیم که فرومد با مهمترین مشکلات دست و پنجه نرم کرده و بعضاً برای اعتباراتی در حد ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان گرفتار بروکراسی اداری می‌شود.

برخی معادن ضرر هم دارند!

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کرومیت در فرومد یا حتی شهرستان میامی نفعی برای مردم نداشته چرا که نتوانسته حتی همان یک روستای فرومد را توسعه ببخشد، تاکید کرد: این سوال پیش می‌آید که اساساً نفع این معادن برای مردم روستاهای همجوار چیست؟ مردمی که صرفاً تخریب طبیعت آلودگی هوا افزایش بی رویه هزینه اجاره با حضور افراد غیر بومی و مسائلی از این دست نصیب شان می‌شود.

محمد زاده بیان کرد: معضل بزرگی که گریبان طرود را گرفت همین معادن است حضور کارشناسان و کارکنان غیربومی متمول از شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد در طرود برای کار در معدن باعث شد تا برخی خانه ها با هر قیمتی اجاره برود در نتیجه امروز اجاره خانه در روستای طرود با خیابان های متوسط شهر شاهرود برابری می کند لذا شاهد هستیم که معادن حتی ضرر هم برای روستاهای همجوار داشته چرا که چرخه اقتصادی آنها را هم دچار اشکال کرده است.

وی با بیان اینکه مسئولان استان سمنان به کرات به موضوع یک درصد درآمد معادن و اختصاص آن به روستاها تاکید می‌کنند اما تحقیقات نشان می‌دهد که اولاً بسیاری از معادن این موضوع را نادیده می‌گیرند و دولت به دلیل موانع تولید و اشتغال مجبور هستند که چشم پوشی کنند و در ثانی همه مشکلات روستا اعتبارات نیست بلکه بعضاً به کارگیری ۱۰ جوان یا ایجاد ۲۰ فرصت شغلی توسط یک معدن از اعتبار برای یک میلیارد تومانی مثلا برای سالن ورزشی، مهمتر و مفیدتر خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۴٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha