۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
طلا و ارز در سراشیبی قیمت| سکه در کانال ۲۹ میلیون تومان و دلار در آستانه ورود به کانال ۴۸ هزار تومان
«بازار» گزارش می دهد

طلا و ارز در سراشیبی قیمت| سکه در کانال ۲۹ میلیون تومان و دلار در آستانه ورود به کانال ۴۸ هزار تومان

قیمت ها در بازار ارز، طلا و سکه در حالی روند نزولی را طی می کنند که به گفته کارشناسان احتمال تداوم چنین روندی در روزهای آینده نیز بدنبال انتشار خبرهای خوش سیاسی و ارتباطات دیپلماسی دور از انتظار نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: نرخ ارز پس از تثبیت قیمت آن در یکی دو ماه اخیر چند روزی است بر مدار نزول قرار گرفته است. دلاری که طی هفته های گذشته در کانال ۵۲ و ۵۳ هزار تومان قرار داشت اما این روزها با نوسان قیمت همراه شده است. نوسانی که با شیب ملایم رو به پایین در حرکت بوده آنطور که دلار آزاد هم اکنون در کانال ۴۹ هزار تومان قرار گرفته است و طبق پیش بینی کارشناسان ورود این کالا به کانال ۴۷ و ۴۸ هزار تومان در روزهای آینده بدنبال انتشار اخبار خوش سیاسی و انجام ارتباطات بین المللی کشور با برخی کشورهای دنیا دور از انتظار نیست. علاوه بر این در معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران نیز قیمت دلار رسمی طی یکی چند روز اخیر با کاهش نسبت به روز های قبل کار خود را آغار می کند. اقدامی که در کنار سیر نزولی نرخ ارز در بازار آزاد و رسمی زمینه ساز افت تدریجی قیمت ها را در این بازار نشان می دهد.

با توجه به توسعه ارتباطات دیپلماسی ایران با دنیا همچنین رایزنی های برای بازگشت ارزهای بلوکه شده در کنار اخبار امیدوار کننده از حل مسائل سیاسی و بین المللی برای رفع تدریجی تحریمها باعث شده تا قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز سیر نزولی را بپیمایند

افت تدریجی قیمت ها در بازار طلا و ارز

با کاهش تدریجی نرخ ارز در بازار رسمی و آزاد قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز این روزها روندی کاهشی را می پیمایند به طوری که هم اکنون سکه تمام بهار آزادی جدید که در هفته های گذشته قیمت آن ۳۲ و در مواقعی به ۳۳ میلیون رسیده بود اما هم اکنون با شیب تندی به کانال ۲۹ میلیون تومان سقوط کرده است.

همچنین داد و ستدها در بازار طلا نیز چند روزی است روندی نزولی را در پیش گرفته و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیاری که در هفته های گذشته به ۲ میلیون و حدود ۷۰۰ هزارتومان در بازار رسیده بود هم اکنون به ۲ میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. کاهش قیمت ها در بازار ارز، طلا و سکه در حالی است که برخی ها پیش بینی می کردند نرخ این کالاها در سالجاری بشدت افزایش و هر دلار تا اوایل تابستان به بیش از ۶۰ هزار تومان برسد.

البته اظهار نظرهای فراوانی در خصوص سرنوشت قیمت ها در بازار طلا و ارز از سوی برخی ها مطرح است ولی با توجه به توسعه ارتباطات دیپلماسی ایران با دنیا همچنین رایزنی های برای بازگشت ارزهای بلوکه شده در کنار اخبار امیدوار کننده از حل مسائل سیاسی و بین المللی بخصوص انجام مذاکرات با حفظ چارچوبها برای رفع تدریجی تحریمها باعث شده تا قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز همچنان سیر نزولی را بپیمایند.

کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز حاصل اثراث مثبت اخبار خوش ارتباط تدریجی ایران با دنیاست، درچنین شرایطی حباب قیمت سکه و طلا این روزها در حال تخیله شدن است و چنانچه نتایج مثبتی از انجام مذاکرات و ... برای ایجاد توافق هسته ای اتفاق بیفتد بی تردید شکست قیمت ها را شاهد خواهیم بود

حباب قیمت طلا و سکه در حال تخلیه شدن

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو باخبرگزاری «بازار» درباره علل کاهش قیمت ها در بازار سکه، طلا، سکه و ارز طی چند روز اخیر، گفت: بازار طلا و سکه مدتی است متاثر از کاهش نرخ ارز در داخل با افت قیمت همراه شده است. روندی که حاصل اثراث مثبت اخبار خوش ارتباط تدریجی ایران با دنیاست، درچنین شرایطی حباب قیمت سکه و طلا این روزها در حال تخیله شدن است و چنانچه نتایج مثبتی از انجام مذاکرات و حل مسائل سیاسی و ... برای ایجاد توافق هسته ای اتفاق بیفتد بی تردید شکست قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه را طی روزهای آینده شاهد خواهیم بود.

وی به کنترل بازار ارز و تثبیت قیمت دلار در یکی دو ماه اخیر در این بازار اشاره کرد و اظهارداشت: زمانی که نرخ ارز در بازار تثبیت و یا نوسان قیمت آنچنانی رخ ندهد موجب خواهد شد تا قیمت ها نیز در بازار سکه و طلا نه تنها افزایش نیابد بلکه متاثر از کاهش نرخ ارز در بازار مسیر نزولی را طی کنند. به گفته محمدولی افت قیمت سکه و طلا در چند روز اخیر علاوه بر تاثیر گذاری اخبار مثبت سیاسی، ناشی از آن است که دیگر چون گذشته سرمایه گذاران برای خرید این کالاها به چنین بازاری هجوم نمی آورند به طوری که هم اکنون خریدار چندانی در بازار مشاهده نمی شود.

هم مردم و هم فعالان اقتصادی همچنان منتظر اخبار خوش رفع تحریم ها و بازگشت ارزهای بلوکه شده به ایران هستند، چنین موضوعی باعث شده است تا مردم همواره برای افت بیشتر قیمت ها در بازار نسبت به تهیه طلا و سکه صبر پیشه کنند

مردم همچنان منتظر افت بیشتر قیمت ها

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به اینکه معمولا با کاهش نرخ ارز و طلا در بازار خریداران اقدام به خرید این کالاها می کنند، چطور شده است که بازار داد و ستد طلا و سکه این روزها چون گذشته گرم نیست؟ افزود: هم مردم و هم فعالان اقتصادی همچنان منتظر اخبار خوش رفع تحریم ها و بازگشت ارزهای بلوکه شده به ایران هستند و از آنجایی که به خوبی می دانند در صورت توافق مذاکرات برجام که این روزها اخباری مبنی بر چراغ سبز طرف مقابل برای مذاکره با ایران در خصوص حل این مسائل به گوش می رسد بنابراین چنین موضوعی باعث شده است تا مردم همواره برای افت بیشتر قیمت ها در بازار نسبت به تهیه طلا و سکه صبر پیشه کنند.

محمد ولی با بیان اینکه نمی توان با قاطعیت پیش بینی کرد که قیمت ها در بازار طلا در آینده چگونه خواهد بود، اظهارداشت: توسعه روابط دیپلماتیک ایران با برخی کشورها در کنار اظهارات دست اندرکار آژانس برای رفع تدریجی تحریم ها بیانگر آن است که احتمال تداوم کاهشی قیمت ها در بازار طلا و سکه طی روزها یا هفته های آینده وجود داشته باشد و بازار همچنان با نوسان قیمت همراه شود.

دلار آزاد هم اکنون در کانال ۴۹ هزار تومان قرار گرفته است و قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان همچنین بهای سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است

سکه به کانال ۲۹ میلیون افتاد، دلار آزاد در آستانه ورود به کانال ۴۹ هزار تومان

بنا به این گزارش، قیمت طلا، ارز و سکه امروز در بازار کاهشی بود به طوری که دلار آزاد در کانال ۴۹ هزار تومان قرار گرفته است و قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان همچنین بهای سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز به ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده است.

امروز همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۱ میلیون تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. علاوه بر این هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۰ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۵۹ دلار است.

علاوه بر کاهش قیمت ها در بازار سکه و طلا امروز همچنین قیمت هر اسکناس دلار با کاهش نسبت به روز کاری قبل درمعاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، معادل ۴۲ هزار و ۱۲۴ تومان و قیمت حواله دلار ۳۸ هزار و ۲۹۵ تومان اعلام شد.

در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی نیز، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۵ هزار و ۵۱ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۰ هزار و ۹۵۵ تومان اعلام شده است.

همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۴۷۰ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha