۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲
سرمایه صندوق توسعه ملی باید ثروت تولید کند
نماینده مردم تبریز در مجلس:

سرمایه صندوق توسعه ملی باید ثروت تولید کند

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه سرمایه صندوق توسعه ملی باید ثروت تولید کند، گفت: این ثروت باید برای سرمایه گذاری های بعدی و همچنین ارائه تسهیلات به بخش خصوصی مبنا قرار گیرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید محمدرضا میرتاج الدینی، با اشاره به اولویت های صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: طبق اظهارات اخیر مدیر عامل صندوق توسعه ملی، دارایی های این صندوق به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار رسیده است و این مسئله به خودی خود یک سرمایه خوبی برای کشور قلمداد می شود.

وی با بیان اینکه سرمایه صندوق توسعه ملی یک سرمایه بین نسلی است تاکید کرد: منابع این صندوق برای آیندگان در صندوق توسعه ملی حفظ می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۲ میلیارد دلار از سرمایه های صندوق در قالب تسهیلات به بخش خصوصی ارائه شده است، ادامه داد: در حال حاضر۸ میلیارد دلار از این منابع تاکنون به صندوق توسعه ملی بازگشته و مابقی این منابع هم باید به این صندوق بازگردد.

عضو کمیسیون برنامه و محاسبات ادامه داد: همچنین حدود ۲.۵ میلیارد دلار سود این بخش، یعنی سودی که در قالب ارائه تسهیلات به بخش خصوصی ارائه شده بود، مدنظر قرار گرفته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به چالش های صندوق توسعه ملی در زمینه تسهیلات ریالی، بیان کرد: با توجه به نوسانات ارزی و افت قیمت ارز سرمایه صندوق توسعه ملی هم کاهش پیدا می کند و این یکی از چالش های این بخش است که هنوز و به طور کامل برطرف نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه صندوق توسعه ملی به عنوان سرمایه بین نسلی شناخته می شود، تاکید کرد: به واقع نباید از خود این منابع تسهیلات داده شود، بلکه با این منابع باید در زمینه های اقتصادی مشارکت و از سود آن که در واقع ثروت است، تسهیلات داده شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه سرمایه صندوق توسعه ملی باید ثروت تولید کند، بیان کرد: این ثروت باید برای سرمایه گذاری های بعدی و همچنین ارائه تسهیلات به بخش خصوصی مبنا قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به محتوای احکام پیشنهادی صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: مسئولین این صندوق برای مدیریت بهتر منابع صندوق توسعه ملی، احکامی را برای درج در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده اند که قابل دفاع است.

وی با بیان اینکه دولت ها به میزان قابل توجهی به صندوق توسعه ملی بدهکار هستند بیان کرد: ما در زمینه بدهی صندوق هایی مثل صندوق تامین اجتماعی از دارایی های دولت استفاده می کنیم. لذا در این بخش پیشنهاد شده به جای این دارایی ها از دارایی های بالقوه که هنوز به سرمایه تبدیل نشده، استفاده شود و این دارایی ها در اختیار صندوق قرار گیرد تا آنها این موارد را تبدیل به ثروت کنند. به عنوان مثال ما برخی میادین مشترک نفتی داریم که این ها نیاز به سرمایه گذاری دارد واستخراج نمی شوند و ما می توانیم این چاه های نفتی را در اختیار صندوق توسعه قرار دهیم تا آنها این منابع را استخراج کرده و بدهی خود را از این منابع کسر کنند و حق دولت را هم بدهند. این پیشنهاد خوبی است که می توانیم این موارد را در برنامه هفتم در نظر بگیریم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به سایر احکام در این بخش تاکید کرد: در سایر احکام گفته شده؛ «در راستای تبدیل سرمایه های ناشی از فروش نفت، گاز و معیانات گازی به ثروت های ماندگار و مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی، صندوق توسعه ملی در چارچوب مصوبات هئیت امنای خود مجاز به انواع سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ایجاد سازوکارهای مربوطه می باشد.» این حکمی است که اگر تصویب شود صندوق های توسعه ملی می تواند در کارهای سودآور سرمایه گذاری کنند. در این حکم در واقع به صندوق اجازه داده می شود که سرمایه گذاری کنند. البته این سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی خواهد بود و خودشان بنگاه داری نخواهند کرد.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha