۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲
 انحصارزدایی از صنعت خودروسازی با واردات کلید می‌خورد
کارشناس صنعت خودرو:

انحصارزدایی از صنعت خودروسازی با واردات کلید می‌خورد

کارشناس صنعت خودرو گفت: مجلس و دولت زیر ساخت‌های لازم برای واردات خودرو و شکستن انحصاری که متاسفانه دامنگیر صنعت خودروسازی کشور شده را فراهم کرده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در خصوص بازار خودرو گفت: یکی از مهمترین اثرات واردات خودروی خارجی اعم از نو یا کارکرده بر بازار داخلی، کاهش و ریزش قیمت‌هاست بنحوی که می‌توان پیش‌بینی کرد بعد از کلید خوردن واردات و وارد شدن اولین محموله خودروهای خارجی شاهد ریزش بسیار خوبی در قیمت خودروهای ساخت داخل باشیم.

وی در این باره افزود: مجلس ودولت زیر ساخت‌های لازم برای واردات خودرو و شکستن انحصاری که متاسفانه دامنگیر صنعت خودروسازی کشور شده را فراهم کرده اند، چرا که شکستن انحصار در این بازار به نفع مصرف کننده و تولید کننده نیز خواهد بود.

سلیمانی در این باره توضیح داد: دیر یا زود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انحصار بر کیفیت و رشد و قابلیت‌های این صنعت تاثیر منفی می‌گذارد و امکان توسعه و رشد و رقابت پذیری را از صنعت خودروسازی داخلی می‌گیرد، به این خاطر مجلس و دولت بر آن شدند تا به واسطه بهره‌مندی از اثرگذاری واردات روی شکستن انحصار موجود، زمینه‌ساز ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت برای خودروهای داخلی باشند.

وی درخصوص میزان واردات و آنچه به شکستن انحصار موجود در صنعت خودروسازی کمک می‌کند، گفت: قطع به یقین میزان واردات در شکستن انحصاری که بر این صنعت سایه انداخته بسیار مهم است، البته به دلیل اهمیت موضوع محدودیت منابع ارزی برای واردات باید راهکارهای معقولی اندیشیده شود تا کار به درستی پیش برود.

وی در این باره تصریح کرد: میزان واردات باید در حدی باشد که بتواند نظر افراد مختلف مردم جامعه را پوشش دهد و مردم را به این نتیجه برساند که در ادامه واردات عرضه خودرو افزایش می‌یابد تا به تبع نهادینه شدن چنین ذهنیتی دیگر به سمت خرید سرمایه‌ای خودرو حرکت نکنند و مانند تمام دنیا خودرو به عنوان یک کالای مصرفی خریداری شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ و این موضوع در عمل نهادینه شود قطعا فشار تقاضای بالا از روی دوش بازار خودرو برداشته می‌شود و این بازار، چونان بازارهای خودرو در سراسر جهان به وضعیت آرامش و ثبات در قیمت‌ها می‌رسد، بنابراین واردات خودرو باید به حدی باشد که زمینه‌ساز رقابت و شکستن انحصار برای ایجاد فضای رقابتی در این صنعت باشد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در پایان گفتگو تشریح کرد: اگر واردات برای همه دارندگان سرمایه و شرکت‌ها آزاد شود و انحصار در واردات نیز از بین برود قطعا تاثیر کاهش قیمت و افزایش رقابت دراین بازار اثرگذاری لازم و مورد نظر در کاهش قیمت و افزایش سرعت حرکت خودروسازی ملی به سمت ارتقای کیفیت خودروها را به دنبال خواهد داشت، پس به این نکته بسیار مهم یعنی برداشتن محدودیت از واردات نیز باید توجه شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha