۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
بازار آهن در آرامش مقطعی

بازار آهن در آرامش مقطعی

قیمت روز آهن در کلیه زیرمجموعه‌های بازار داخلی روز گذشته نیز ثابت اعلام شد اما برخی محصولات فولادی در شماری از مبادی فروش با کاهش قیمت همراه بودند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت روز آهن در کلیه زیرمجموعه‌های بازار داخلی روز گذشته نیز ثابت اعلام شد اما برخی محصولات فولادی در شماری از مبادی فروش با کاهش قیمت همراه بودند.

قیمت دلار هم که در کانال ۵۲ هزار تومانی قرار داشت با کاهش ۴۰۰ تومانی مجددا به کانال ۵۱ هزار تومانی بازگشت و در پایان روز روی ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان بسته شد.

بررسی نوسانات بازار آهن
قیمت روز میلگرد در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود و چند کارخانه هم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی کاهشی بود به این صورت که قیمت تیرآهن فایکو و تیرآهن ذوب آهن اصفهان بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشت و کارخانه کوثر اهواز و ظفربناب بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت ورق رنگی شیروانی، ورق گالوانیزه و ورق روغنی در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شدند؛ قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی داشتف چند کارخانه ورق سیاه کاویان و گیلان بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز قوطی پروفیل و انواع پروفیل‌ها در کلیه شرکت‌ها بدون تغییر بود و تنها برخی ضخامت‌های پروفیل نیکان با کاهش ۵۰۰ تومانی همراه بود. انواع لوله‌های درز دار و بدون درز هم بدون تغییر قیمت بودند مثلا قیمت لوله داربستی، صنعتی، مبلی و ... ثابت اعلام شدند.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی، نبشی و ناودانی هم در غالب مبادی فروش ثبات قیمت داشتند و تنها قیمت نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی داشت.

آنطور که از روند نوسانات قیمت اهن آلات در روز گذشته برمی‌آید بازار تقریبا یکدست و آرام بود و غالبا در چنین مواقعی تقاضا هم تا حدودی بهبود می‌یابد اگرچه درخواست تخفیفات در کانال‌های بالاتر نیز در برخی مبادی از جمله در بازار میلگرد مشهود بود.

اما از آنجایی که کف قیمت میلگرد در تعدادی از مبادی فروش ۲۵۵۰۰ تا ۲۵۸۰۰ اعلام می‌شود بنظر می‌رسد این کانال قیمتی با توجه به نرخ آهن اسفنجی بورسی، بدون حباب است و کاهش بیشتر آن بعید به نظر می‌رسد.

از طرفی دیگر همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز اشاره کردیم اخبار سیاسی نیز در روند نوسانات بازار آهن و فولاد و بازار ارز اثر مثبتی داشته و به اصلاح جزئی این بازارها منجر شده است.

طبق شنیده‌ها سفر هیثم بن طارق پادشاه عمان به تهران بیانگر رابطه سران دو کشور برای توسعه و گسترش مناسبات اثربخش بوده اما نکته قابل توجه این است که انتظارات تورمی و مشکلات اقتصادی موجود در کشور جدی‌تر از اثر موقت سفر پادشاه عمان در کشور است و به عبارتی پس از مدتی کوتاه اثر مثبت این رویداد سیاسی کمرنگ خواهد شد و احتمالا بازارها دوباره در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که به دلیل تعطیلی هفته آینده عرضه‌های روز یکشنبه و دوشنبه به هفته منتهی به ۱۷ خرداد موکول شد، همچنین از ۲۳ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس روز گذشته تنها ۴ هزار تن مورد معامله قرار گرفت و قیمت آن نیز ۱۳ هزار و ۶۹۷ تومان برآورد شد.

امروز نیز حدود ۱۱۸ هزار و ۹۳۰ تن شمش بلوم عرضه می‌شود که نرخ آهن ۲۰ هزار و ۴۹۲ تومان تعیین شده است. گفتنی است حجم این محصول در عرضه امروز کاهش ۱۶ درصدی دارد.

همچنین براساس گزارش‌ها از اعمال محدودیت مصرف برق در صنایع فولادی باید گفت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی مکاتبه‌ای ۳ سناریو برای قطعی برق در نظر گرفته‌اند که شامل تولید با ۷۰ و ۵۰ درصد ظرفیت و نیز تولید در کمترین میزان ممکن خواهد بوداست و احتمال دارد این سناریو از هفته آتی اجریی می‌شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha