۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
راهکار ایمیدرو برای کاهش ارزبری در زنجیره آلومینیوم
رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد

راهکار ایمیدرو برای کاهش ارزبری در زنجیره آلومینیوم

رئیس هیات عامل ایمیدرو از تدوین برنامه‌ای برای کاهش ارزبری در زنجیره آلومینیوم خبر داد و گفت: این برنامه‌ها موجب کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت آلومینیوم می‌شود.

به گزارش بازار، امیر خرمی‌شاد با اشاره به ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور به حدود ۸۰۰ هزار تن در سال رسیده که برای تولید این مقدار آلومینیوم نیاز به ۱.۶ میلیون تن پودر آلومینا داریم در حالی که همه تولید آلومینای کشور ۲۴۰ هزار تن است و نیاز است برای تأمین خوراک کارخانه‌های آلومینیوم، واردات انجام شود.

وی با بیان این که با فرض واردات ۱.۴ میلیون تن آلومینا، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز نیاز است، ادامه داد: در چنین شرایطی تولیدکنندگان شمش آلومینیوم مجبور به تأمین ارز مورد نیاز خود از محل صادرات این محصول هستند و این امر در برخی موارد، موجب بروز کسری عرضه شمش در بازار داخلی و رشد قیمت‌ها و کاهش رقابت‌پذیری در صنایع پایین دست می‌شود، از سویی محدودشدن صادرات نیز کشور را از درآمد ارزی محروم می‌کند.

خرمی‌شاد افزود: ضروری است برای رفع این مشکل میزان ارزبری صنعت تولید شمش آلومینیوم از طریق افزایش تولید آلومینای کشور به عنوان پرمصرف‌ترین نهاده تولید این محصول راهبردی کاهش یابد.

وی درباره راهکارهای ایمیدرو در این صنعت گفت: ایمیدرو در مرحله نخست با تعریف یک واحد ۸۰۰ هزار تنی آلومینا می‌تواند سالانه حداقل ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی از این طریق ایجاد کند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: این دو طرح نمونه‌ای از طرح‌هایی است که امسال آغاز می‌شود و نمونه دیگر آن طرح تولید ورق الکتریکی مورد نیاز ترانسفورماتورها است که به زودی تعیین تکلیف و آغاز خواهد شد.

خرمی‌شاد گفت: طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت نیز می‌تواند ۷۰ هزار تن آلومینا تولید کند.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha