۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
پرواز زودهنگام و جولان مگس مدیترانه‌ای در باغات مازندران
بازار بررسی کرد؛

پرواز زودهنگام و جولان مگس مدیترانه‌ای در باغات مازندران

ساری- مگس ناخوانده و مهاجم مدیترانه‌ای زودتر از سال‌های قبل در باغات مازندران به پرواز درآمد و خسارت به میوه‌ها را شروع کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، باغات مازندران هرساله با هجوم آفت مدیترانه ای روبرو هستند و خسارت های زیادی به کشاورزان و باغداران تحمیل می شود، طی سال جاری و در روزهای گذشته شکار مگس در ایستگاه های پایش مازندران ثبت شده است.

حدود هزار گونه از میوه‌ها میزبانان مگس مدیترانه‌ای هستند و کارشناسان نسبت به برداشت میوه‌های رسیده و پاکسازی باغات تاکید می کنند.

سید اسماعیل علوی مدیر جهاد کشاورزی ساری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به بازدیدهای میدانی مستمر کارشناسان پیش آگاهی شهرستان ساری و گزارش های دریافتی مبنی بر مشاهده اولین شکار مگس میوه مدیترانه ای و شرایط خاص آب و هوایی امسال، نسبت به تسریع در برداشت میوه های رسیده به باغداران این شهرستان هشدار داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با اشاره به کشت درختانی نظیر گلابی، سیب، هلو و شلیل بصورت خودمصرفی یا مخلوط در برخی از باغات مرکبات منطقه، به نصب تله های فرمونی یا جلب کننده حاوی مایع سراتراپ یا سراتینکس یا سراتی تب به تعداد حداقل ۲ عدد در هکتار با اولویت نصب روی درختان سیاه ریشه برای ردیابی و اطلاع از وجود آفت در باغ تاکید و تصریح کرد: در صورت افزایش شکار مگس در تله های نصب شده در باغ بیش از دو عدد در روز، افزایش تعداد تله های جلب کننده حداقل به تعداد ۲۵ تا ۵۰ عدد در هکتار برای شکار انبوه ضروری است.

وی با بیان اینکه تسریع در برداشت تمامی میوه های رسیده در کاهش آلودگی باغ و پیشگیری از خسارت‌های احتمالی بسیار تاثیرگذار خواهد بود، به رعایت بهداشت باغ به ویژه جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک تاکید کرد.

این مسوول تصریح کرد: در صورت عدم کنترل آفت با روش شکار انبوه، مدیریت آفت با نظر کارشناسی و استفاده از سایر روش های مبارزه تلفیقی از جمله طعمه پاشی با رعایت مسائل فنی توصیه می شود.

وی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه ای آفتی چندمیزبانه است که دامنه میزبانی آن، بیش از ۹۶۶ گونه میوه مانند مرکبات، هلو، شلیل، زردآلو، خرمالو، انجیر، سیب و گلابی از میزبان های اصلی و فلفل دلمه ای، آووکادو، خرما، گوجه سبز، آلو، انار و گیلاس از میزبان های ثانویه این آفت به شمار می آیند، گفت: بررسی های انجام شده حاکی از این است که در مناطق آلوده به این آفت، در صورت عدم مبارزه به موقع و صحیح با آن، بیش از ۸۶ درصد محصول میوه گیاه میزبان از بین می رود.

علوی گفت: بررسی تغییرات جمعیت آفت توسط کارشناسان نشان داد که اولین نمونه های حشره کامل مگس میوه مدیترانه ای تقریبا از اواخر بهار توسط تله های طعمه ای شکار می شود و بسته به منطقه و شرایط دمایی محیط تا اواخر پاییز ادامه دارد و مهمترین اوج های پروازی جمعیت آفت مربوط به ماه های شهریور، مهر و آبان است که این زمان تقریبا همزمان با رنگ گرفتن و برداشت محصولات باغی میزبان آفت خواهد بود.

۱۱۳ هزار هکتار باغات در استان مازندران وجود دارد.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha