۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
اثرات منفی عدم همکاری بخش دولتی با تشکلهای صنعت خرما| ۶۰ تا ۶۵درصد نخیلات کشور غرقابی آبیاری می شود
بازار گزارش می دهد؛

اثرات منفی عدم همکاری بخش دولتی با تشکلهای صنعت خرما| ۶۰ تا ۶۵درصد نخیلات کشور غرقابی آبیاری می شود

در حالیکه کارشناسان صنعت خرما را صنعتی پولساز می دانند فعالان معتقدند بخش دولتی با عدم همکاری با تشکلها و ممنوعیتهای یکباره باعث شده ارزآوری خرما برای کشور کمتر از ظرفیتی باشد که می توان متصور شد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت خرمای کشور در حالی ارز آوری نسبتا خوبی برای کشور دارد که به گفته فعالان این بخش میزان ارز آوری از این حوزه می تواند بیش از اعداد و ارقام فعلی باشد البته به شرطی که در بحث تولید فرآورده های خرما بیش از گذشته فعالیت شود.

در نشست خبری که توسط انجمن ملی خرمای ایران با محوریت در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، محسن رشید فرخی رئیس انجمن با بیان اینکه برآورد می کنیم تا پایان سال جاری حدود ۴۰۰ میلیون دلار صادرات محصول خرما رقم بخورد، گفت: البته میزان عایدی ما از بازارهای صادراتی خرما می تواند بیش از این باشد به شرطی که بخش دولتی اقداماتی همچون ممنوعیت ها یا محدودیت های یکباره صادراتی را اعمال نکند.

ممنوعیت های صادراتی پیامد عدم همکاری دولت با تشکلهای خرما است

رشید فرخی همچنین با انتقاد از آمارهایی که توسط سازمانهای دولتی ارائه می شود گفت: متاسفانه اقتصاد ما اقتصاد بیماری است و رفع آن در گروی اعمال یکسری تحولات است و بایستی در موجود تکلیف یکسری موضوعات روشن شود. اما بخش دولتی صرفا درگیر آمارها و ارقام است که به درد جامعه کشاورزی نمی خورد.

وی ادامه داد: در واقع به دلیل عدم همکاری بخش دولتی با تشکلها و انجمن های بخش خصوصی مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد شده است به عنوان مثال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی در سه تا چهار دوره به صورت خاص برای محصول خرما اتفاق افتاده است و این نمونه بارز عدم همکاری ها با ما است. آن هم در شرایطی که نیاز به ارز داریم.

رشید فرخی افزود: مساله اینجا است که برای مدیریت بازار داخل راه حل هایی بهتر از ممنوعیت های صادراتی در زمان هایی همچون ماه رمضان وجود دارد. به طوری که انجمن توانست با عرضه به موقع بازار رمضان را به خوبی مدیریت کند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران: در حال حاضر بین ۶۰ تا ۶۵ درصد نخیلات کشور به صورت قرقابی آبیاری می شود

وی همچنین در پاسخ بازار مبنی بر اینکه برای خروج محصول خرما از حالت معیشتی و تجاری سازی آن انجمن غالبا چه اقداماتی انجام داده گفت: در حال حاضر به طور غیر مستقیم معیشت ۴ میلیون نفر در کشور وابسته به خرما است و در واقع محصول خرما در مناطقی همچون خوزستان، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان تولید می شود که تامین اقتصاد کشاورزان می تواند امنیت اجتماعی را به همراه داشته باشد. به این ترتیب با استفاده از فناوری ها نوین، فراوری خرما و ارائه محصولات متنوع معیشت این بخش را تامین کرد.

۶۰ تا ۶۵ درصد نخیلات کشور به صورت غرقابی آبیاری می شود؛ اجازه توسعه سطح زیرکشت را نمی دهیم

وی ادامه داد: با این وجود انجمن از طریق برگزاری دوره های آموزشی مختلف در دورترین روستاها و مناطق کشور توانسته افزایش بهره وری داشته باشیم با این وجود با افزایش سطح زیرکشت برای رشد بهره وری کاملا مخالف هستیم و در برابر آن مقاومت خواهیم کرد.

رشید فرخی خاطر نشان کرد: در حقیقت با توجه به کم آبی شدید که کشور درگیر آن است اگر اجازه بدهیم در سطح زیرکشت خرما افزایشی اتفاق بیفتد، طی سالهای آینده همان بلایی به سر خرما می آید که امروز در مورد محصول پسته رخ داده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه امنیت آبی برای ما بسیار حائز اهمیت است و لذا باید از از هر اقدامی که موجب تشدید وضعیت بحران آب اجتناب کرد گفت: در حال حاضر بین ۶۰ تا ۶۵ درصد نخیلات کشور به صورت قرقابی آبیاری می شود و لذا باید با ورود تکنولوژی های نوین و آموزش کشاورزان این وضعیت را بهبود بخشید.

تونس؛ الگویی موفق برای رشد صنعت خرمای کشور

مقداد تکلوزاده دبیر انجمن ملی خرمای ایران نیز در این نشست خبر گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ رقم خرما در کشور داریم به همین دلیل چالش‌ها و متفاوت متناسب با نوع تولید داده و ارقام مختلف داریم.

تکلوزاده در خصوص بازارهای صادراتی نیز اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۷۵ کشور وارد کننده محصول خرمای ایران هستند و در مجموع ۱۸رقم از پانصد رقم خرمای کشور تجاری است. از سوی دیگر میزان تولیدات به حدی هست که می توانیم برنامه‌های میان مدت و بلند مدتی برای این محصول ارز آور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در واقع مسئله اینجاست که ما معتقدیم تولید پایدار از بستر دانش می‌گذرد لذا انحمن ملی خرمای ایران به صورت خاص برنامه آموزشی برای تجار و همچنین برای کشاورزان این حوزه در دورترین روستاها و مناطق کشور برگزار می‌کند.

تکلوزاده همچنین در خصوص اهمیت کیفی سازی محصول و فراوری خرما اظهار داشت: جالب است بدانید کشور تونس با تولید۲۶۰ هزار تن خرما، در حال حاضر بیشترین ارزش صادراتی را به خود اختصاص داده است چون بر اساس تحقیقاتی که انجام داده ایم می دانیم که تمرکز کشور تونس در درجه بندی و بسته بندی محصول خرما است. ضمن اینکه این کشور روی فراوری و تولید فراورده های مختلف خرما تمرکز زیادی دارند و از این طریق توانسته اند کشورهای زیادی را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر ما نیز بایستی سیاست تجاری سازی محصول خرما را در کشور پیش بگیریم و فرآورده هایی با ارزش افزوده بالا راهی بازارهای صادراتی کنیم تا بیشترین درآمدزایی را از این طریق حاصل کنیم.

کد خبر: ۲۲۳٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha