۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
ابلاغ افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی به ۲۷ بانک عامل| احتمال کاهش نرخ سود چه قدر است؟
«بازار» گزارش می دهد

ابلاغ افزایش سقف تسهیلات مسکن ملی به ۲۷ بانک عامل| احتمال کاهش نرخ سود چه قدر است؟

بانک مرکزی بخشنامه افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن در همه شهرهای کشور را که به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است به ۲۷ بانک عامل ابلاغ کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: پس از اعلام رسمی از سوی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه شورای عالی مسکن با افزایش سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان موافقت کرده است، سیستم بانکی برای اجرایی کردن آن منتظر ابلاغیه از سوی بانک مرکزی بود.

حال امروز بانک مرکزی این بخشنامه را به ۲۷ بانک عامل و مدیران عامل آنها ابلاغ کرد تا مشکلی در پرداخت تسهیلات مسکن ملی تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان باقی نماند.

بر اساس نامه بانک مرکزی به مدیران عامل بانک‌های کشور، سقف تسهیلات ساخت مسکن به موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن در تمامی شهرهای کشور به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

بر اساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل بیست درصد (۲۰%) از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند، به صورتی که در سال اول اجرای قانون از حداقل سه میلیون و ششصد هزار میلیارد (۰۰۰. ۰۰۰. ۰۰۰. ۰۰۰. ۶۰۰. ۳) ریال تسهیلات برای واحدهای موضوع این قانون کمتر نباشد و برای سالهای آینده نیز حداقل منابع تسهیلاتی مذکور با افزایش درصد صدرالذکر مطابق با نرخ تورم سالانه افزایش پیدا کند.

پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان بود که در برخی مناطق بانک‌ها مبلغی کمتر از این سقف را پرداخت می‌کردند، اما با ابلاغیه جدید سقف تسهیلات در همه شهرها افزایش یافت.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که دولت و وزارت راه و شهرسازی به شدت به دنبال این هستند تا بتوانند نرخ سود تسهیلات مسکن ملی را که در حال حاضر ۲۳ درصد است را به کمترین میزان ممکن برسانند تا بازپرداخت اقساط این تسهیلات در استطاعت متقاضیان مسکن ملی باشد.

طبق گفته های بذرپاش وزیر راه و شهرسازی قرار بود تا از اوایل امسال نرخ سود تسهیلات مسکن ملی کاهش یابد اما ظاهرا ابتدا قصد دولت جلب نظر مثبت بانک ها در بالا بردن سقف تسهیلات برای سرعت گرفتن پروژه مسکن ملی بود و بعد از آن نوبت به کاهش نرخ سود تسهیلات خواهد رسید.

کد خبر: ۲۲۳٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha