۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
احتمال افت قیمت ارز در روزهای آتی!| نرخ تعادلی دلارحدود ۵۱ هزار تومان است
«بازار» گزارش می دهد

احتمال افت قیمت ارز در روزهای آتی!| نرخ تعادلی دلارحدود ۵۱ هزار تومان است

تغییر نرخ ارز طی روزهای آتی بدنبال اخبار مثبت از سرگیری مذاکرات برجام همراه با رایزنی تیم فنی حوزه بانکی در یکی از کشورهای همسایه همچنین سفر سلطان عمان به ایران برای میانجیگری دیپلماسی محتمل است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز مدتی است شرایط با ثباتی را می گذراند و قیمت ها دیگر چون گذشته بی منطق افزایش نمی یابد آنطور که بهای دلار آزاد مدتهاست در کانال ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان در نوسان است. ثبات قیمتی که در صورت تداوم آن منجر به تحریک انگیزه فعالان اقتصادی برای اتخاذ تصمیم گیری های درست خواهد شد. البته این روزها خبرهای امیدوار کننده سیاسی از گوشه و کنار در خصوص ادامه مذاکرات برجام و ارتباط دیپلماسی ایران با برخی کشور به گوش می رسد.

اخبار مثبتی که چنانچه به واقعیت نزدیک شود بی تردید اثرات قابل توجهی را بر اقتصاد کشور بخصوص کاهش تدریجی نرخ ارز در بازار به جای می گذارد. بازار ارزی که اگرچه مدتهاست در شرایط ثبات قیمتی مناسبی به سر می برد ولی با رفع تحریم های بین المللی و برقراری ارتباط ایران با دنیا بی تردید متحول و قیمت ها مسیر سراشیبی را در پیش خواهند گرفت چرا که با ایجاد روابط بین الملل و رفع تحریمها زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور فراهم و ارزهای بلوکه شده نیز به ایران باز خواهند گشت.

تمرکز دولت باید بر تلاش برای مهار رشد نرخ تورم باشد زیرا وجود نرخ بالای این شاخص اقتصادی باعث افزایش نرخ ارز در بازار و گرانی همه کالاها و خدمات می شود، با این وجود نباید انتظار داشت که قیمت ارز بدون اینکه تورم کاهشی شود افت کند

افت قیمت ارز تابع کاهش نرخ تورم

البته آنگونه که کارشناسان برآن تاکید دارند؛ تمرکز دولت باید بر تلاش برای مهار رشد نرخ تورم باشد زیرا وجود نرخ بالای این شاخص اقتصادی باعث افزایش نرخ ارز در بازار و گرانی همه کالاها و خدمات می شود. از طرفی طبق پیش بینی ها و محاسبات انجام شده چنانچه نرخ تورم همچنان روندی افزایشی را طی کند، نباید انتظار داشت که قیمت ارز به این شکل باقی بماند چرا که نرخ تعادلی دلار متناسب با رشد نرخ تورم بر مسیر رشد قرار می گیرد.

با این وجود هر چند درصورت انجام مذاکرات و ارتباط با دنیا شاید گشایش های ارزی و... اتفاق بیفتد و این موضوع بر کاهش قیمت ارز در بازار تاثیر گذار شود ولی نباید اینگونه پنداشت که قیمت ارز با جهشی تند رو به پایین حرکت کند مگر اینکه تورم مهار و نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومان بیاید، ارزی که این روزها تعیین کننده نهایی نرخ همه کالاها و خدمات است و بازار از نوسان نرخ آن دچار تغییر قیمت می شود. در چنین شرایطی است که توجه به کاهش نرخ تورم اولویت نخست کاری مسئولان و تصمیم گیران اقتصادی در سالی که مقام معظم رهبری بنام مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کرده است باید باشد و در این مسیر بایستی اقدامات لازم با جدیت هر چه تمام دنبال شود.

افت و خیز قیمت ارز در بازار ناشی از عوامل متعددی است که ۲ عامل اصلی یعنی تاثیر پذیری ارز از نوسان نرخ تورم و اجرای سیاست های ارزی چون تقویت بنیه ذخائر ارزی قیمت آن را مشخص می کند به طوری که اگر نرخ تورم کاهشی شود ارز نیز بصورتی اتوماتیک روندی کاهشی را در پیش می گیرد

عواملی که قیمت ارز را در بازار کاهشی می کنند

شاهین شایان آرانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی و کارشناس بازار ارز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت نرخ ارز در روزها و هفته های آینده با توجه به افزایش نرخ تورم گفت: افت و خیز قیمت این کالا در بازار ناشی از عوامل متعددی است که ۲ عامل اصلی یعنی تاثیر پذیری ارز از نوسان نرخ تورم و اجرای سیاست های ارزی چون تقویت بنیه ذخائر ارزی قیمت آن را مشخص می کند. به طوری که اگر نرخ تورم در کشور کاهشی شود ارز نیز بصورتی اتوماتیک روندی کاهشی را در پیش می گیرد. موضوع اولیه و کلیدی که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا بالا و پایین شدن نرخ این کالا بستگی به چگونگی نرخ تورم در اقتصاد کشور دارد.

وی با بیان اینکه عامل دیگری که باعث ایجاد تغییر نرخ ارز در بازار می شود، عامل ثانویه بوده که با اجرای سیاست های درست کارشناسانه ارزی، مدیریت بازار و تلاش برای تقویت ذخائر ارزی کشور از طریق توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی است، گفت: این عامل به عنوان عاملی روانی می تواند در بازار ارز تاثیر گذار شود. البته چنین روشی هیچ وقت نمی تواند اثر بخشی چندانی چون کاهش نرخ تورم را در افت قیمت ارز در بازار به جای گذارد ولی در کوتاه مدت مانع التهاب بازار و فروکش رشد قیمت ها همچنین تامین نیازهای ارزی مردم خواهد شد به گونه ای که در مواقع خاص سیاست گذاران ارزی با عرضه ارز به بازار مانع افزایش قیمت این کالا شده و از جهشی شدن رشد نرخ آن جلوگیری می کند.

نرخ تعادلی دلار در شرایط که نرخ تورم حدود ۵۰ درصد است همان رقم بین ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان است حال چنانچه نرخ تورم بر مدار رشد قرار گیرد قیمت ارز ناگزیر افزایشی خواهد شد و اگر اقدامات لازم با عرضه ارز برای ممانعت از رشد قیمت ها انجام شود تاثیر آن گذارا خواهد بود

نرخ تعادلی دلار ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان

این کارشناس اقتصادی نرخ تعادلی دلار را در شرایط که نرخ تورم هم اکنون حدود ۵۰ درصد است را همان رقم بین ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان عنوان کرد و اظهارداشت: چنانچه نرخ تورم بر مدار رشد قرار گیرد قیمت ارز ناگزیر افزایشی خواهد شد و چنانچه اقدامات لازم با عرضه ارز برای ممانعت از رشد قیمت ها انجام شود تاثیر گذاری آن گذارا خواهد بود و قیمت ها دوباره پس از مدتی روندی افزایشی به خود می گیرند چرا که نرخ ارز همواره از نرخ تورم تبعیت می کند. البته باید به این نکته مهم توجه شود چون نرخ تورم در کشور هم ا کنون بالاست کار مدیریت مسئولان برای مهار تورم نیز سخت شده است.

شایان آرانی ادامه داد: در صورت ارتباط با دنیا و رفع تحریمهای بین المللی بی تردید اقتصاد کشور متحول می شود زیرا با رونق بخشی اقتصاد، تورم به تدریج کاهش و این موضوع تاثیر خود را بر افت نرخ ارز در بازار به جای می گذارد از طرفی با توجه به بازگشت احتمالی ارزهای بلوکه شده دست بانک مرکزی نیز در تامین نیاز متقاضیان ارزی باز خواهد شد با این وجود این امکان وجود دارد در صورت گشایش های ارزی و انتشار اخبار مثبت از مذاکرات برجام همچنین توسعه روابط دیپلماسی با برخی کشورها قیمت ارز احتمالا طی روزهای آینده مسیر کاهشی را بپیماید.

این احتمال وجود دارد که با آمدن سلطان عمان به کشور که برخی پیش بینی ها حکایت از اخبار امیدوارکننده نسبت به گشایش های دیپلماسی ایران با برخی کشورها دارد در کنار رایزنی های بانکی ایران با مذاکره با یکی از کشورهای همسایه برای ایجاد ارتباط بانکی، در بازار ارز طی روزهای آینده تاثیر گذار و قیمت ها دچار تغییر شوند

سفر سلطان عمان و اثرگذاری اخبار مثبت دیپلماسی بر بازار ارز

وی به سفر سلطان عمان به کشور و احتمال میانجیگری وی برای ارتباط ایران با برخی کشورهایی که با ایران ارتباط دیپلماسی ندارند، اشاره کرد و افزود: چنین موضوعی می تواند تاثیر خود را بر بازار ارز بجای گذارد اما همانطور که گفته شد این تاثیر گذاری بیشتر جنبه روانی در بازار دارد. با این وجود نتیجه خواهیم گرفت که تنها راه ممانعت از رشد نرخ ارز توجه و تمرکز بر کاهش نرخ تورم در کشور است که به صورت پایدار می تواند به افت قیمت ارز در بازار بینجامد.

بنا به این گزارش، هر چند بازار ارز این روزها شرایط آرامی را سپری می کند اما این احتمال وجود دارد که با آمدن سلطان عمان به کشور که برخی پیش بینی ها حکایت از اخبار امیدوارکننده نسبت به گشایش های دیپلماسی ایران با برخی کشورها دارد در کنار رایزنی های بانکی ایران با مذاکره با یکی از کشورهای همسایه برای ایجاد ارتباط بانکی، این موضوع در بازار ارز طی روزهای آینده تاثیر گذار و قیمت ها دچار تغییر شوند.

کد خبر: ۲۲۳٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha