۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
مرحله نخست تصفیه‌خانه خلیج فارس بعد از ۲۷ سال افتتاح شد
در پنجاه و هفتمین پویش امیدوافتخار؛

مرحله نخست تصفیه‌خانه خلیج فارس بعد از ۲۷ سال افتتاح شد

مرحله اول تصفیه خانه خلیج فارس که ۲۷ سال قبل کلنگ احداث آن برزمین خورده بود و تا ۵ ماه قبل ۳۰ درصد پیشرفت داشت، که با کار جهادی تکمیل شد و مرحله دوم نیز تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی شهردار تهران در پنجاه و هفتمین پویش امیدوافتخار آیین افتتاح تصفیه‌خانه خلیج فارس و طرح‌های مدیریت منابع آب در منطقه ۱۹ گفت:با وجود برنامه ریزی‌های انجام شده، حداقل ۶۵ میلیون متر مکعب منابع آبی برای آبیاری فضای سبز تهران کم خواهیم داشت، که با احداث تصفیه‌خانه خلیج فارس بخشی از آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز تامین می‌شود.

زاکانی افزود: سیلاب، زلزله، فرونشست زمین و طوفان ۴ مخاطره اصلی تهران است. برای حل این مخاطرات از روز نخست راهکار داشتیم. به عنوان مثال در حوزه روان‌آب‌ها، با ساماندهی و توسعه شبکه ۵۳۰ کیلومتری آب‌های زیرزمینی شهر تهران را به ویژه نواحی غرب آن از خطر سیلاب مصون نگه داریم.

وی افزود: مهم‌ترین عامل فرونشست زمین برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی است و راهکار عبور از این بحران بازچرخانی آب با هدف به حداقل رساندن استفاده از سفره‌های آب زیر زمینی است. وی گفت: در رابطه با مدیریت مصرف آب شرب، چاره‌ای جز فرهنگ سازی و استفاده درست و بهینه از آب نداریم. سال گذشته برای تامین آب باکیفیت ۴۹ چاه آب در شهر تهران در دستگاه‌های مختلف استفاده و در کنار آن ۵۰ نقطه دیگر نیز برای حفر چاه عمیق در نظر گرفته‌شد.

شهردار تهران افزود: سالانه ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب صرف آبیاری فضای سبز در شهر تهران می‌شود که از این میزان، ۱۳۵ میلیون متر مکعب به وسیله چاه و باقی با بازچرخانی آب تامین می‌شود. همچین در کل حدود ۱۱ میلیون متر مکعب آب تهران نیز سهم روان آب‌هاست.

زاکانی گفت: مطابق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو امضا کردیم تا سال ۱۴۱۰، ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب تهران از طریق بازچرخانی تامین می‌شود. این در حالیست که مطابق افق ۱۴۱۰ برای آبیاری فضای سبز تهران به ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم و مطابق آمار حتی با وجود تفاهم‌نامه وزارت نیرو حداقل ۶۵ میلیون متر مکعب منابع آبی برای آبیاری فضای سبز تهران کم خواهیم داشت.

وی افزود: در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جز اینکه شهرداری تهران جداگانه نیز به فکر افتتاح طرح‌هایی مانند تصفیه‌خانه خلیج فارس باشد. کلنگ طرح خلیج فارس ۲۷ سال قبل بر زمین خورده بود و تا ۵ ماه قبل ۳۰ درصد پیشرفت داشت، اما در این مدت اندک با کار جهادی مرحله نخست طرح تکمیل شد و مرحله دوم نیز تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.
وی گفت:در مجموع با بهره‌برداری کامل تصفیه‌خانه خلیج فارس به ظرفیت بازچرخانی آب در تهران سالانه دو و نیم میلیون متر مکعب افزوده می‌شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha