۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
قیمت گذاری پراید با دلار جهانی
دبیر انجمن قطعه سازان مطرح کرد

قیمت گذاری پراید با دلار جهانی

بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است مصوبه مجلس خودروسازی و ارقام قیمتی را به روزگار فعلی انداخته؛ درحالیکه نماینده دوره نهم مجلس این قانون را مانع خام فروشی دانست.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در رابطه با الزام خودکفایی صنعت خودروسازی کشور گفت: خودروی کلاس بی، ای یا سی نیازمند خودکفایی است. بعنوان مثال پراید که در کشور بصورت کاملا خودکفا تولید می شود متعلق به کلاس بی است.

بر اساس این تعریف، خودروهای کلاس بی برای سفرهای کوتاه شهری مناسب هستند و لذا این خودرو برای سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و سفرهای طولانی ساخته نشده است.

قطعاتی که با نرخ جهانی تهیه می شود
بیگلو با طرح این مطلب که هدف از خودکفایی صنعت خودرو باید مشخص باشد، ادامه داد: قطعه سازان مواد اولیه را به قیمت جهانی تهیه می کنند و در این شرایط انتظار می رود محصول نهایی با قیمت تمام شده کمتری بدست مصرف کننده برسد.

در حال حاضر واردات بسیاری انواع فولاد ارزان تر از فولاد تولید داخل است و ریشه این مسئله به مصوبه مجلس باز می گردد که لزوم قیمت گذاری کالای داخلی و فروش آن را بر مبنای نرخ های جهانی مورد تاکید قرار می داد.

نیاز کشور به خودرو؛ ۱۰۰هزار دستگاه درسال
به گفته بیگلو مصوبه مجلس کار کرده است که ملاک قیمت گذاری مواد داخلی بر مبنای دلار انجام می گیرد. احتمالا مجلس وقت می خواسته از قاچاق جلوگیری کند اما این برداشت پیش می آید که قانون گذار به ریال اعتقادی ندارد و قصد فروش محصولات داخلی را به دلار دارد.

بر اساس بررسی معاونت های برنامه ریزی و استراتژیک دو خودروساز و وزارت صمت نیاز کشور به یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است ولی چرا ۵ میلیون نفر ثبت نام می کنند؟ پاسخ در حاشیه سود و قیمت گذاری غیر منطقی است.
چرا خودروسازی درجا می زند؟
اله وردی دهقانی، نماینده مجلس در ادامه سخنان دیگر مهمان برنامه در رابطه با اعتراض به شیوه ثبت نام خودرو گفت: خودروسازان زمانی قول هایی دادند ولی امروز مشکلات نه تنها کمتر نشد بلکه افزایش یافت.

وی خودروسازی را صنعتی استراتژیک خواند و افزود: کشورهای مدرن به ازای هر ۷ نفر یک نفر در صنایع خودروسازی مشغول دارند ولی چرا این صنعت در ایران از نظر کمی و کیفی حتی تقاضای داخل را جواب نمی دهد!

ایران به موشک نقطه زن دست یافته و جز ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه صنایع تاپ هستیم ولی چه عملی باعث شده در صنعت خودروسازی درجا بزنیم؟

مانع خام فروشی شدیم
دهقانی در خصوص انتقاد یکی از مهمانان برنامه مبنی بر قانون مصوب مجلس که موجب افزایش قیمت تولید داخلی می شود، گفت: در مجلس نهم قانونی تصویب کردیم که تا حد ممکن از خام فروشی جلوگیری شود.

بر این اساس دولت را موظف کردیم عوارض را بگونه ای ببندد که در صورت خروج ماده خام، عوارض بیشتری دریافت شود. ایران باید قابلیت رقابت با خودروسازان دنیا را کسب کند و توان را بالا ببرد.

مصرف کننده واقعی قابل تشخیص است
دهقانی گفت: مشکلات خودروسازی بسیار وسیع تر از این مسائل است. خودروساز قطعه ای را بدست می آورد که با چرخیدن در چندین دست، قیمتی چندین برابر پیدا می کند.

خودروسازان در ثبت نام ها پولی را پیشاپیش دریافت می کنند. این کارخانه ها باید محصول را به خودساز واقعی بفروشد. هر یک از خریداران یک پلاک ثبتی و به نام خود خواهند داشت و [لذا مصرف کنندگان مشخص هستند].

چشم و گوش و دل مسئولان به خارج نباشد!
دهقانی معتقد است در ۴۲ سال گذشته همواره در تحریم بوده و خواهیم بود. پس چرا برای این شرایط سیاست گذاری نکرده ایم تا صنعت خودرو به خودکفایی برسد و ارتقا یابد؟

تا زمانی که چشم و گوش و دل مسئولان به خارج از کشور معطوف باشد، پیشرفت نخواهیم کرد. استراتژی ما در جنگ اقتصادی کنونی باید تغییر کند. پس در صنعت خودرو باید قطعات مهم را در داخل بسازیم. چون دشمن برای ضربه زدن به ما، روزی می رسد که یک پیچ را هم تحریم خواهد کرد.

خودروسازی همچنان نیازمند حمایت های دولت است
همچنین در این برنامه مجتبی نظری، کارشناس ارشد خودرو در پاسخ به این پرسش که صنعت خودروسازی تا چه میزان توان داخلی سازی را داراست، گفت: صنعت خودروسازی در چارچوب دولتی نیازمند حمایت و اشتغالزایی است و همگان تصور می کنند حمایت هایی خاص صورت گرفته است.

وی به طور کلی جایگاه صنایع عمومی را در کشور زیر سوال برد و گفت: اقتصاد ایران همواره علاقمند به بازرگانیِ نفتی بوده و زمانی از امریکا و ژاپن به کشور واردات داشتیم و امروز گذر چین به این مسیر افتاده است.

به عقیده نظری صنعت خودرو بایستی در کنار دیگر صنایع دیده و بررسی شود و سپس درباره خودکفایی آن اعلام نظر کرد.

کد خبر: ۲۲٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha