۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
حوزه صادراتی ما کشورهای پیرامونی ایران است؛ میزان صادرات دارو می تواند تا ۵ برابر افزایش یابد
مدیرعامل البرز دارو در گفتگو با بازار:

حوزه صادراتی ما کشورهای پیرامونی ایران است؛ میزان صادرات دارو می تواند تا ۵ برابر افزایش یابد

کهزادی مدیرعامل شرکت داروسازی البرز دارو گفت: می توان در کوتاه مدت با حمایت دولت میزان صادرات دارو را تا ۵ برابر افزایش داد.

بازار؛ گروه صنعت: ۱۴۰۱، سال چندان خوبی برای صنعت داروی کشور نبود؛ بروز کمبودهای دارویی در داخل کشور نه تنها مردم را در بازار این محصول سرگردان کرد و روند دریافت درمان را مختل ساخت بلکه با افزایش سخت گیری تا ممنوعیت صادرات گروه های دارویی حتی در بخش هایی که کمبودی در داخل کشور وجود نداشت بخش مهمی از بازارهای صادراتی از دست رفت. بازاری که طی سال ها تلاش به دست آمده بود و نتیجه این کاهش صادرات چیزی نبود جز اینکه حجم ارزآوری از این صنعت به شدت کاهش یافت.

حالا امسال با بهبود نسبی شرایط و امیدواری نسبت به عدم تکرار وقایع سال گذشته، انتظار می رود روند صادرات دارو در شرایط بهتری قرار بگیرد و داروسازان کشور نیز نه تنها بتوانند بخشی از اعتماد از دست رفته را بازیابند بلکه دوباره با قدرت نسبت به صادرات و ارزآوری از محصولات با کیفیت خود اقدام کنند.

در این بین شرکت داروسازی البرز دارو به عنوان یکی از تولیدکنندگان قدر گروه های مختلف داروهای قلبی وعروقی، اعصاب و روان، انواع مسکن ها، داروهای دستگاه گوارشی، آنتی بیوتیک ها و مجموعه ای دیگر از دارو ها، نه تنها طی سال های گذشته توانسته بود افتخارات بسیاری را در زمینه تولید کیفی و کمی کسب کند بلکه همین سال گذشته که شرایط تولید و صادرات برای عمده داروسازان دشوار تا غیرممکن بود البرز دارو یکبار دیگر به عنوان یکی از دو شرکت برتر صادراتی معرفی شد.

محدودیت بازارهای صادراتی با تحریم های داخلی و خارجی

الیاس کهزادی مدیرعامل البرز دارو در خصوص عوامل موثر در افزایش صادرات دارو از ایران به کشورهای همسایه به بازار گفت: صادرات دارو تحت تاثیر دو عامل است که بخشی از آن مرتبط با توانمندی ها و محدودیت های صنعت دارو و بخشی دیگر مرتبط با شرایط محیطی داخل کشور است.

بازار هدف صنعت داروسازی ایران برای صادرات محدود است

وی در خصوص توانمندی ها و محدودیت های صنعت دارو که در اختیار شرکت های داروسازی است افزود: به طور طبیعی وقتی قصد صادرات و ارزآوری از صنعت دارو را داریم باید با شرکت های بزرگ بین المللی رقابت کنیم که آن ها به لحاظ تکنولوژی و دامنه فعالیت از شرایط متفاوت تری برخوردار هستند. از همین رو عجیب نیست که بازار هدف صنعت داروسازی ایران محدود شود.

کهزادی ادامه داد: بازارهای صادرات داروی ایران اغلب به کشورهایی که توان مالی کمتری دارند و می خواهند با هزینه حداقلی نیاز دارویی خود را تامین کنند محدود می شود. از این رو حوزه فعالیت داروسازان کشور بیشتر به کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان، سوریه و درصد کمی کشورهای آسیای میانه و آفریقایی محدود می شود.

مدیرعامل البرز دارو با اشاره به اینکه بازار محدود صادرات دارو در مقایسه با شرکت های خارجی باعث کاهش حجم ارزآوری می شود تاکید کرد: مضاعف بر مسائلی که به آن ها اشاره شد مشکلات تحریم ها و زمینه منفی ای که به واسطه کمبود دارو در داخل کشور برای صادرات وجود دارد باعث این می شود که حتی اگر سفارش هم از کشورهای یاد شده دریافت کنیم در مقاطعی با موانعی در داخل کشور مواجه شویم که امکان صادرات نباشد.

عبور از ۲۰۰ میلیون صادرات دارو با رفع موانع داخلی و خارجی

کمبودهای دارویی در داخل کشور سال گذشته ضربه سهمگینی به برنامه های صادرات محور شرکت های داروسازی زد. بنابراین از یک با تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی یکبار داروسازان با کمبود نقدینگی مواجه شدند و از سویی دیگر آن ها به دلیل ممنوعیت های صادراتی نتوانستند نقدینگی مورد نظرشان را از طریق صادرات تامین کنند.

کهزادی با تاکید بر اینکه البرز دارو ظرفیت خیلی خوبی برای ارزآوری از تولیدات خود داشت اما به واسطه کمبودهای داخلی نتوانست به تمام اهداف خود دست یابد بیان کرد: البرز دارو سال گذشته دو سوم صادراتی که می توانست داشته باشد دارو صادر کرد؛ چرا که به واسطه تامین دارو در داخل کشور از سوی سازمان غذا و دارو محدودیت صادرات اعمال شد. از این رو توانستیم تنها یک سوم سفارشاتی که گرفتیم صادرات داشته باشیم.

تحقق برنامه صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری مستلزم تسهیل و تسریع در روند صدور مجوزها است

وی با اشاره به شرایط پیش روی صادرات تولیدات دارویی کشور افزود: امسال برخلاف سال گذشته مسئولان وزارت بهداشت از صادرات حدود ۲۰۰ میلیون دلاری سخن می گویند. صادراتی که تحقق آن مستلزم تسهیل و تسریع در روند صدور مجوزها است.

مدیرعامل البرز دارو با اشاره به اینکه برای دست یابی به صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری دارو با توجه به شرایطی که پیش آمده نیازمند حمایت دولت در عرصه بین المللی هستند ادامه داد: وزارت بهداشت یا هرکجای دیگر در دولت می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شرکت های داروسازی قرار دهد تا صادرات بهبود یابد. همچنین مسئولان می توانند با پشتیبانی حقوقی از شرکت ها حتی دستاورد ۵ برابری اهداف صادراتی خود را در کوتاه مدت به دست بیاورند.

وی اضافه کرد: شرکت ها نیز می توانند در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت خود محصولات خود را در کشورهایی فراتر از کشورهای همسایه ثبت کنند. با این اقدامات نه تنها دستاورد ۲۰۰ میلیون دلاری دور از ذهن نیست بلکه می توان صادرات چند میلیارد دلاری را برای کل صنعت در بلند مدت در نظر گرفت.

ظرفیت صادرات ۱۰ میلیون دلار دارو در بازده زمانی کوتاه مدت

کهزادی با اشاره به اینکه ظرفیت صادرات شرکتی همچون البرز دارو خیلی بیشتر از ارقامی است که اکنون درباره آن ها سخن به میان می آید بیان داشت: همین الان ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات دارو داریم و نباید خود را به ارقام کوچک محدود کنیم.

وی افزود: البته همانطور که اشاره کردم توسعه صادرات مستلزم این است که موانع داخلی به ویژه مسائلی که اکنون در مسیر صنعت دارو از ناحیه تحریم ها و اولویت سازی برای تامین داروی داخلی ایجاد شده برطرف شود. بنابراین در شرایطی تامین داروی داخلی برای صادرات محدودیت ایجاد کرده که اگر فقط مختصری به شرایط را نظم دهیم می توان در همین وضعیت هم صادرات را به خوبی ادامه داد.

البرز دارو در بازده زمانی کوتاه مدت می تواند به تنهایی هدف ۱۰ میلیون دلار صادرات را محقق سازد

مدیرعامل البرز دارو ادامه داد: البته در صورتی که تحریم ها برطرف شود می توان ظرفیت ارزآوری را تا حد خیلی قابل توجهی افزایش داد. به نظر بنده اگر این مشکلات نباشد می توان در کوتاه مدت یعنی طی ۲ الی ۳ سال آینده ۱۰ میلیون دلار سالانه صادرات داشته باشیم.

کهزادی تصریح کرد: وقتی می توان در کوتاه مدت حجم ارزآوری را تا ۱۰ میلیون دلار افزایش داد پس در بازده زمانی طولانی مدت ارزآوری از این صنعت رشد خیلی چشمگیری خواهد یافت. البته این موضوع مستلزم این است که به صورت حرفه ای بازار کشورهای مقصد را ارزیابی کنیم و محصولاتی متناسب با نیاز آن ها تولید و صادر کنیم.

مدیرعامل البرز دارو در پاسخ به این سوال که مقاصد صادراتی این شرکت بیشتر چه داروهایی را مطالبه می کنند تاکید کرد: همانطور که در داخل کشور بیشتر در زمینه تولید داروهای قلبی و عروقی به نوعی در رتبه نخست قرار داریم می توان پیش بینی کرد که بیشترین ظرفیت صادرات دارو نیز در همین حوزه وجود دارد.

کد خبر: ۲۲۲٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha