۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
توسعه گلخانه ها؛ یعنی رویارویی با کم آبی| حضور واسطه ها در بازار و افزایش چند برابری قیمتها
تولیدکننده تجهیزات گلخانه ای در گفتگو با بازار؛

توسعه گلخانه ها؛ یعنی رویارویی با کم آبی| حضور واسطه ها در بازار و افزایش چند برابری قیمتها

سروی تولیدکننده تجهیزات گلخانه ای میگوید مواد اولیه غالبا از طریق واسطه ها و با چند دست چرخیدن به ما می رسد که این امر افزایش قیمتها را رقم می زند، ضمن اینکه معمولا به موقع به دست تولیدکننده نمی رسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی بخش های مختلف کشاورزی با چالش نوسان قیمتی مواد اولیه مواجه هستند که بر اساس آنچه از سوی تولید کننده های این بخش اعلام می شود در نهایت به دلیل اینکه مصرف کننده نهایی تولیدات آنها کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی هستند و توان مالی محدودی نیز دارند، به ناچار قیمت نهایی محصولات را نمی توانند متناسب با افزایش هزینه ها تغییر بدهند.

با توجه به وضعیت کشور که به تدریج از حالت کم آبی تبدیل به بی آبی می شود توسعه گلخانه ها و انتقال کشت محصولات کشاورزی به فضای گلخانه ای می تواند راهکاری برای مدیریت این بحران باشد

با این وجود بهره برداران بخش کشاورزی با موانع و مشکلات دیگری نیز مواجه هستند. در واقع می توان گفت کلیه تولید کننده های بخش کشاورزی به صورت زنجیروار به یکدیگر وصل هستند و ایجاد اختلال یا کمبود در یک بخش دیگر بخش ها را نیز درگیر می سازد.

ضرورت توسعه کشت گلخانه ای با هدف عبور از بحران آب

به طوری که «جواد سروی» مدیر عامل یک شرکت فعال در حوزه خدمات گلخانه ای، طرحی و احداث فضای سبز و همچنین تامین کننده تجهیزات گلخانه ای و سیستم های گرمایشی و سرمایشی در این رابطه در گفتگو با بازار می گوید: اگرچه بخش کشاورزی با چالش های بسیاری همراه است اما به نظر بنده با توجه به وضعیت کشور ما که به تدریج از حالت کم آبی تبدیل به بی آبی می شویم بهترین شرایط این است که اکثر کسانی که قرار است وارد حوزه کشاورزی شوند از طریق احداث گلخانه وارد شوند و به این ترتیب کشت گلخانه ای در کشور توسعه یابد.

سروی افزود: با توجه به اینکه عملکرد محصولات در کشت های گلخانه ای چندین برابر کشت های فضای باز است، به نظر می رسد برای سودآوری بیشتر کشاورزان و بهره برداران می توانند با توسعه کشت های گلخانه ای مسائل مالی خود را بهتر رفع کنند.

در حوزه تولیدات گلخانه ای نکته قابل تامل بحث نوسان قیمت تجهیزات و سازه های این بخش است و سروی در پاسخ به این سوال که چگونه این نوسانات قیمتی را مدیریت می کنید که بازار خود را از دست ندهید نیز می گوید: همانطور که می دانید به طور کلی بازار محصولات ایران نوسان قیمتی دارد و دلیل اش هم وارد کردن یکسری محصولات و همچنین نوسان نرخ دلار است که نوسان ایجاد می کند. این مشکل در واقع برای همه هست و کلیه مصرف کننده ها درگیر آن هستند و تولیدات گلخانه ای نیز مستثنی از این امر نیستند. با این وجود ما در حوزه احداث گلخانه ها سعی داریم چندان نوسان قیمتی نداشته باشیم و در حقیقت سود خود را کاهش می دهیم.

کشورهایی همچون روسیه و ترکیه خواهان محصولات کشاورزی ارگانیک هستند و لذا با آموزش گلخانه داران می توان نیاز این بازارها را پوشش داد

وی همچنین در خصوص شرایط بازارهای داخلی و خارجی محصولات و تجهیزات گلخانه ای اظهار داشت: بازارهای هدف غالبا بستگی به کیفیت محصولی که ما عرضه می کنیم دارد. به عنوان مثال وقتی کلیه شرایط برای گلخانه داری مهیا است این باعث می شود عملکرد تولید بالا برود و محصولات اش را در بازارهای صادراتی به بهترین نحو عرضه کند.

سروی ادامه داد: از سوی دیگر همانطور که می دانید سال ها است کشورهایی مانند «روسیه و ترکیه» به دنبال محصولات ارگانیک هستند و غالبا تولید محصولات ارگانیک در محیط های گلخانه ای از یکسو به تخصص گلخانه دار و از سوی دیگر به مدرن بودن گلخانه بستگی دارد. لذا اگر محصول گلخانه ای ارگانیک باشد صد درصد در بازارهای جهانی مشتری خواهد داشت و بازار پویایی رقم می خورد.

وی همچنین در خصوص کیفیت تجهیزات و همچنین محصولات گلخانه ای کشور گفت: به نظر بنده با توجه به گلخانه دارانی که الان در این بخش فعالیت می کنند و مواد اولیه و تکنیک های روزی که الان از طریق دانشگاه ها و شرکت های وارد کننده فراهم می شود، می توان گفت بسیاری از کارهایی که در این حوزه انجام می شود الان علمی است و به تبع نتایجی که ایجاد می کند بسیار بیشتر از چیزی است که قبلا داشته ایم.

دلالان قیمت مواد اولیه را تا ۳ برابر بالاتر می برند

این تولید کننده تجهیزات گلخانه ای در پاسخ به این سوال که چه چالش هایی در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود دارید نیز اظهار داشت: در ابتدا باید بدانید تقریبا تمام مواد اولیه مصرفی ما وارداتی است و قیمت ها نیز بستگی به عرضه و تقاضا دارد. با این وجود مساله مهم در تامین مواد اولیه این است که این مواد به موقع به دست ما برسد تا ما نیز به تبع بتوانیم محصول نهایی را به موقع و با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده برسانیم.

وی اذعان داشت: مساله اینجا است که وقتی محصولی وارد می شود و مستقیم دست من تولید کننده نمی رسد قطعا بازار به صورت دلالی پیش می رود و قیمت محصول هم بیشتر می شود.

این تولید کننده تجهیزات گلخانه ای با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته گفت: با این وجود ما برای باقی ماندن در بازار ضمن حفظ کیفیت محصولات خود، قیمت آنها را حدودا تا ۳۰ درصد افزایش داده ایم.

سروی افزود: با این وجود باز هم تاکید می کنم که مشروط به اینکه مواد اولیه دست اول و بدون واسطه به دست ما برسد می توانیم سود خود را در سطح پایین تری نگه داریم و قیمت تولیدات خود را افزایش چندانی ندهیم. در غیر اینصورت وقتی مواد اولیه به اصطلاح چند دست می چرخد و از طریق واسطه به ما می رسد باید ۲ تا ۳ برابر قیمت مواد اولیه را خریداری کنیم. در نهایت نیز خریداران محصولات ما به اجبار باید با قیمت های بالاتری از ما خرید کنند.

کد خبر: ۲۲۲٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha