۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
پرتاب موفق ۳ ماهواره علمی مهم توسط چین

پرتاب موفق ۳ ماهواره علمی مهم توسط چین

چین دو ماهواره علمی ماکائو سایِنس-آ و ماکائو سایِنس-بی را به همراه ماهواره آزمایشی-علمی۰۱-LuoJia-۲، سوار بر موشک حامل لانگ‌مارچ-۲سی با موفقیت از پایگاه پرتاب جیوچوئَن در مدار تزریق کرد.

به گزارش بازار، از جمله محموله‌های ماهواره‌های دوقلوی ماکائو می‌توان به حسگرهای دقت بالا جهت تشخیص میدان مغناطیسی زمین، آشکارسازهای ذرات پرانرژی، و ابزارهای اشعه ایکس خورشیدی (جهت جمع‌آوری داده‌های محیط فضا) اشاره کرد.

این دو ماهواره قابلیت تکمیل مشاهدات بدست آمده از ماهواره‌های Swarm اروپا و نیز ماهواره الکترومغناطیسی جانگ‌جِنگ-۱ را دارند. گفتنی‌ست در محدوده بالای اقیانوس اطلس جنوبی در فضا، میدان مغناطیسی زمین بسیار ضعیف است که همین امر باعث می‌شود تا تشعشعات بیشتری به سطح زمین نفوذ کند؛ و در ارتباط ماهواره‌ها، هواپیماها و فضاپیماهای عبوری از این منطقه اختلال ایجاد شود. دانشمندان امیدوارند با مطالعه این محدوده در فضا، دلیل ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین را درک کنند.

به گفته سازمان فضایی چین، ماکائو ساینس-۱ بالاترین دقت تشخیص میدان مغناطیسی زمین را در چین دارد و به طور قابل توجهی تحقیقات کشور در حوزه مغناطیس فضایی را بهبود خواهد بخشید. ماهواره لوجیا-۲ توسط دانشگاه ووهان توسعه یافته و عمدتاً برای اثبات فناوری سامانه‌های جدید سنجش از راه دورِ راداری و بهبود فناوری‌های ناوبری استفاده می‌شود. با این پرتاب، تعداد ماموریت‌های انجام شده با کمک ماهواره‌برهای خانواده لانگ‌مارچ به ۴۷۴ مورد رسید.

کد خبر: ۲۲۲٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha