۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
سامانه یکپارچه مانع از نوسازی خودروهای فرسوده| دست های پشت پرده مانع از اجرای طرح واردات خودرو
بازار گزارش می دهد

سامانه یکپارچه مانع از نوسازی خودروهای فرسوده| دست های پشت پرده مانع از اجرای طرح واردات خودرو

احمدی دبیر مرکز اسقاط به بازار گفت: تغییر نام قرعه کشی خودرو به سامانه یکپارچه بهانه جدید خودروسازان برای عدم نوسازی خودروهای فرسوده است.

بازار؛ گروه خودرو: کیفیت و ایمنی دو پارامتر مهم تولید خودرو در کشور است که از زمان آغاز تحریم های ظالمانه علیه کشور، این دو پارامتر در تولیدات کمرنگ تر شده است. علیرغم اینکه مسئولان نسبت به کیفیت خودرو به تولیدکنندگان بارها گلایه کردند، اما ظاهرا خودروسازان برنامه دیگری را دنبال می کنند.

فرار خودروسازان از نوسازی

سید امیر احمدی دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور با اشاره به توقف فرآیند اسقاط خودرو در کشور به بازار، گفت: نامه ای توسط وزارت صمت به واردکنندگان خودرو ابلاغ شده که فرآیند اسقاط خودرو را کند کرده است. باتوجه به تصویب نشدن آیین نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، فرآیند اسقاط دچار چالش شده است. علیرغم اینکه مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف به تدوین و تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو کرده است، با گذشت چهار ماه تا کنون این موضوع از سوی دولت اجرایی نشده است.

با تغییر نام قرعه کشی خودرو به سامانه یکپارچه خودرو و بازی با کلمات توسط متولیان امر، مالکان خودروهای فرسوده را از حق خود محروم کردند

دبیر انجمن مرکز اسقاط با اشاره به قانون هوای پاک در راستای کاهش آلودگی هوا، به خبرنگار بازار توضیح داد: در راستای کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت طبق قانون هوای پاک باید خودروسازان ۲۰ درصد محصولات خود را به نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص دهند. اما با تغییر نام قرعه کشی خودرو به سامانه یکپارچه خودرو و بازی با کلمات توسط متولیان امر، مالکان خودروهای فرسوده را از حق خود محروم کردند.

احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه خودروهای فرسوده چه تاثیری در تصادفات جاده ای دارند، بیان کرد: در ایام نوروز براساس آمار تلفات جاده ای به ۱۹۰۰ نفر رسیده بود، در شهری مانند تهران به دلیل آلودگی هوا سالانه ۱۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند. این جان باختن ها به دلیل وجود خودروهای فرسوده و تولیدات بی کیفیت داخلی است که براساس اعلام پلیس دلخور ناجا، ۴۵ درصد از خودروهای داخلی فرسوده هستند.

سرعت کند ارتقا کیفیت و ایمنی خودروها

سعید مدنی، مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص کیفیت خودروها به خبرنگار بازار گفت: مقوله کیفیت و ایمنی که در ارتباط با یک دیگر هستند، خودروسازان هر چند سال یکبار کیفیت و استانداردها را ارتقا می دهند. هرچند که تولید کنندگان در تلاش هستند با طراحی های جدید روی پلت فرم های فعلی به استانداردهای روز ایمنی دست یابند.

مدنی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه عوامل عدم ارتقا ایمنی و کیفیت خودروها، بیان کرد: متاسفانه به دلیل اینکه تاکنون وضعیت قیمت گذاری خودرو مشخص نیست و هر روز با قیمت های دستوری نقدینگی خودروسازان کاهش می یابد، در این شرایط تولید کنندگان به دنبال ارتقا کیفیت و ایمنی نخواهند بود. در حال حاضر وضعیت تولید خودرو در کشور به کمک قطعه سازان در حال انجام است.

در حال حاضر قطعه سازان و خودروسازان به دلیل عدم تخصیص ارز موفق به ترخیص مواد اولیه خود از گمرک نشدند

وی، افزود: در حقیقت ارتقا ایمنی و کیفیت در خودروسازی های کشور با سرعت آرام ناشی از عدم سرمایه گذاری یا وجود نقدینگی انجام می شود؛ چرا که دغدغه اصلی واحد های تولیدی تامین دستمزد کارکنان خود است. در حال حاضر قطعه سازان و خودروسازان به دلیل عدم تخصیص ارز موفق به ترخیص مواد اولیه خود از گمرک نشدند، به بیانی بهتر این موضوع دغدغه جدید تامین مواد اولیه را به صنعت خودرو تحمیل شده است.

مدنی با بیان اینکه دولت عامل اصلی عدم پیشرفت صنعت خودرو است، اظهار داشت: بهبود وضعیت خودروسازان فقط مشروط بر رها سازی مدیریت توسط دولت است. قیمت گذاری و انتخاب مدیرعامل باید توسط مجامع خودروسازان انجام شود، در این میان دولت باید نظارت مشروط بر تسهیل روابط میان صنعت خودرو و سایر ارگان ها را داشته باشد. در ماه های اخیر شعارهای خصوصی سازی کاملا به فراموشی سپرده شده است.

هر تصمیمی که دولت برای اجرای واردات خودرو میگیرد، عده ای مافیا مانع از اجرای آن می شوند

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه واردات خودرو چه تاثیری در صنعت خودرو خودهد داشت، بیان کرد: برنامه اجرای واردات خودرو نشان از علاقه دولت به دخالت در صنعت و بازار خودرو دارد. عدم واردات خودرو های خارجی به کشور سبب شد محصولات چینی که قیمت ۸۰۰ میلیون تومانی داشتند به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برسد. هر تصمیمی که دولت برای اجرای واردات خودرو میگیرد، عده ای مافیا مانع از اجرای آن می شوند. نتیجه این موضوع علاوه بر گرانی خودرو، عدم نوسازی است. واردات خودرو اگر انجام شود، زمینه لازم برای رقابت خودروسازان بخش خصوصی با واردکنندگان در راستای ارتقا کیفیت محصول ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۲۲۲٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رخذرززژژ IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      1 0
      پس کی ماشین واردات میشه ماشین های فرانسوی کره ای
    • ذزبیلدززژژ IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      1 0
      توروخدا بزارید ماشین های خوب بیاد ما آرزو به دل نمی ریم
    • دژبنذززژژزذنابلد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      1 0
      تورو خدا چند سال دیگه بیشتر از عمر ما نمونده ماشین خوب بیاد فرانسوی می خواییم‌ تالیسمان کلیوس. سانتافه