۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
مخالفان وزارت بازرگانی ادله منطقی ارائه نمی‌کنند| وزارت بازرگانی متضمن تجارت قانونی و منطقی است
رئیس مجمع عالی واردات:

مخالفان وزارت بازرگانی ادله منطقی ارائه نمی‌کنند| وزارت بازرگانی متضمن تجارت قانونی و منطقی است

مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات گفت: مخالفان تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی مستقل ادله خود را نقض می‌کنند.

به گزارش بازار، علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی با بیان این مطلب افزود: مخالفان استقلال وزارت بازرگانی مدعی هستند که موافقان تفکیک وزارت صمت، سیاست‌های تجاری و مکانیزم‌های تنظیم بازار را بهانه‌ای برای تفکیک مطرح می‌کنند در حالیکه معضلات امروز اقتصاد کشور ناشی از سیاست‌های اشتباه تجاری و مکانیزم‌های ناکارآمد تنظیم بازار است.

وی ادامه‌داد: ایشان در حالی این عوامل را مورد انتقاد قرارمی‌دهند که بیش از یک دهه وزارت صمت سیاست‌های تجاری کشور را تدوین کرده و مدیر و ناظر بازار بوده است و همه ناکارآمدی موجود حاصل مدیریت یک وزارتخانه واحد بر گستره عریض و طویل صنعت، معدن، تجارت و بازار کشور است.

رئیس مجمع عالی واردات با بیان اینکه پس از قریب به ۱۲ سال فعالیت وزارت صمت، دست مخالفان تفکیک از ادله منطقی خالی است، تصریح کرد: ایشان در حالی ضعف عملکرد سازمان تجارت خارجی و ساختار بازار داخلی را مورد نقد قرار می‌دهند که خروجی این دو بخش نتیجه عملکرد وزارتخانه‌ای است که هم متولی تولید است و هم زمام بازار و تجارت را در اختیار دارد.

وی اظهارداشت: حمایت از تولید داخلی و شکوفایی صنعت کشور خواسته‌ همه فعالان اقتصادی است، اما نمی‌توان کتمان کرد که آنچه گردش چرخ صنعت را تضمین می‌کند تجارت خارجی و بازار داخلی است و بی‌توجهی به این دو به این معنی است که خودخواسته بال‌های پرواز سیمرغ صنعت را معیوب کرده‌ایم.

مناقبی در بخشی دیگر از سخنان خود به بیم و امیدهای مخالفان و موافقان تفکیک پرداخت و توضیح داد: تجارت و بازرگانی دارای دو بعد صادرات و واردات است و تضعیف هر یک موجب ناکارآمدی اقتصاد کشور می‌شود و به اندازه‌ای که توجه به صادرات برای رونق تولید و ارزآوری کشور اهمیت دارد، واردات نیز برای تامین مواد اولیه و اقلامی که در داخل تولید نمی‌شوند مهم‌ است.

وی مواضع مخالفان وزارت بازرگانی در خصوص واردات را بهانه‌جویی‌هایی بی اساس خواند و تاکیدکرد: ایشان مدعی می‌شوند که ایجاد وزارت بازرگانی به واردات بی‌رویه منتهی می‌شود، اما هیچ دلیلی برای این ادعا ارائه نمی‌کنند.

مناقبی با اشاره به اینکه واردات قانونی و منطقی نیاز اقتصاد کشور است، توضیح داد: با تاسیس وزارت بازرگانی، حوزه تجارت متولی پیدا می‌کند که سیاست‌های تجاری را تدوین و با در نظر گرفتن نیاز بازار برای واردات قانونی مجوز صادر می‌کند.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط خاص کشور باید توجه داشته باشیم که علاوه بر قانونی بودن، واردات منطقی را در نظر بگیریم، یعنی اولویت‌ها شناسایی و مجوز ورود آنها صادر شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مقاومت غیرمنطقی در برابر واردات قانونی و منطقی موجب دامن زدن به پدیده شوم قاچاق می‌شود، اظهارداشت: سختگیرانه‌ترین قوانین و پیشگیرانه‌تربن تمهیدات توسط شرکت‌ها به کنترل صد در صدی قاچاق منتهی نشده است، از این رو باید ضمن فرهنگ‌سازی، با اتخاذ سیاست‌های منطقی قاچاق را از انتفاع بیندازیم.

وی گفت: وزارت بازرگانی می‌تواند با مدیریت تخصصی اقدام به نیازسنجی گرده و اقلام مورد نیاز کشور را شناسایی کند و با واردات قانونی علاوه بر اینکه حقوق دولت تضییع نمی‌شود، مصرف‌کننده نیز می‌تواند کالای با کیفیت و با قیمت منطقی خریداری کند.

مناقبی به تبعات اجتماعی قاچاق نیز اشاره کرد و افزود: در نبود وزارتخانه تخصصی، مدیریت واردات آنگونه که باید اعمال نشد و قاچاق علاوه بر محصولاتی که وارداتشان ممنوع شده بود، محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند را نیز در بر گرفت و نتیجه آن تعطیلی بسیاری بنگاه‌ها بود.

رئیس مجمع عالی واردات در مقام پاسخگویی به این بهانه‌جویی گفت: ایشان به گونه‌ای از بی‌بند ‌و باری تجاری در صورت تاسیس وزارت بازرگانی سخن می‌گویند که گویا قرار است این وزارتخانه را دشمنان صنعت و اقتصاد ایران مدیریت کنند و وزارت بازرگانی آینده مجموعه‌ای خودمختار و خارج از بدنه دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: از سویی باید به این افراد الفبای اقتصاد و تجارت را یادآوری کرد که هرآنچه نیاز بازار باشد اگر از مسیر قانونی وارد و تامین نشود قطعا از مسیر غیرقانونی و قاچاق وارد بازار خواهد شد و ایشان از ترس واردات قانونی بازار را تسلیم قاچاق و واردات غیرقانونی می‌کنند.

مناقبی با اشاره به اینکه خطا و اشتباه جزئی جدایی ناپذیر از رفتار انسان است و اما اصرار بر اشتباه و نپذیرفتن اشتباهات پذیرفته نیست، تصریح کرد: ادغام وزارت بازرگانی با وزارت صنعت و معدن از ابتدا خطا بود و امروز پس از قریب به ۱۲ سال و متحمل شدن تبعات این اشتباه باید برای اصلاح آن اقدام کنیم نه اینکه با لجبازی بر اشتباه خود پافشاری کنیم.

وی با خطاب قرار دادن مخالفان تفکیک وزارت صمت، اعلام کرد: پذیرش اشتباه رفتاری شجاعانه است، بالاخص زمانی که تبعات اشتباه منافع یک کشور و ملت را به مخاطره بیندازد، با اصرار بی‌دلیل بر حفظ شرایط کنونی اجازه ندهید همچنان هزینه این اشتباه را مردم بپردازند.

رئیس مجمع عالی واردات با بیان اینکه مسیری که طی یک دهه گذشته طی شده مبین این واقعیت است که وزارت صمت، در واقع وزارت صنعت و معدن است، گفت: متاسفانه تمرکز بیش از حد بر بخش صنعت موجب رها شدن حوزه بازرگانی اعم از داخلی و خارجی شده است و به دلیل ارتباط مستقیم و اثرگذاری متقابل تبعات منفی بی‌اعتنایی به حوزه بازرگانی گریبان بخش صنعت را هم گرفته است.

وی همچنین به بازگشت اختیارات بخش بازرگانی بازارهای مختلف اعم از محصولات صنعتی، کشاورزی و پتروشیمی به وزارت بازرگانی اشاره کرد و اظهارداشت: تخلفات و فسادی که متوجه بازار بسیاری محصولات شده است را نمی‌توان کتمان کرد و قطعا با احیاء وزارت بازرگانی و بازگشت اختیارات تولی‌گری و نظارت بازارهای مختلف به این وزارتخانه شاهد به حداقل رسیدن آیت تخلفات خواهیم بود.

مناقبی در پایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی را خطاب قرارداد و گفت: امیدوارم وکلای ملت اشتباهی که یک دهه صنعت و تجارت کشور را متضرر کرده است را اصلاح کرده و با احیاء وزارت بازرگانی به تحقق اهداف کشور برای تبدیل شدن به قطب تجارت و ترانزیت منطقه کمک کنند.

کد خبر: ۲۲۲٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      1 0
      بعضیها از این که وزارت بازرگانی نیست از هرج و مرج بازار استفاده میکنند. اقای دکتر رییسی گول این کاسبان هرج و مرج را نخورید.
    • ناشناس IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      0 0
      تشکیل وزارت بازرگانی لازمه توسعه همه جانبه ورونق اقتصاداست. باید بپذیریم که ادغام اشتباه بوده وهرچه بگذرد وضع بدتر می شود
    • محمد IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
      0 0
      ان شااله هر چه زودتر تصمیمی برتفکیک گرفته شود.