۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
اختصاص املاک مازاد «بانک شهر» به ساخت مسکن| وزارت راه با مدل جدید تولید مسکن ملی موافقت کرد
مدیر عامل بانک شهر:

اختصاص املاک مازاد «بانک شهر» به ساخت مسکن| وزارت راه با مدل جدید تولید مسکن ملی موافقت کرد

احمدی، مدیر عامل بانک شهر با بیان اینکه املاک مازاد خود را در راستای طرح مولد سازی عرضه و به ساخت مسکن اختصاص می‌دهد گفت: وزارت راه با مدل جدید ساخت مسکن ملی موافقت کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سید محمد مهدی احمدی در مراسم آیین امضای تفاهم نامه ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ میان بانک شهر و بنیاد مسکن با بیان اینکه با توجه به تکلیفی که قانون‌گذار بر عهده بانک شهر قرار داده املاک مازاد خود را در راستای طرح مولد سازی عرضه می‌کنیم گفت: در راستای طرح مولدسازی املاک مازاد خود را واگذار و به ساخت مسکن برای مردم اختصاص می‌دهیم که نفع آن به عموم جامعه می‌رسد.

وی در خصوص اینکه وزارت راه و شهرسازی ابتدا به دنبال این بود که بانک‌ها در اطراف شهرها به ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن بپردازند تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که تامین زیرساخت‌های شهرهای اطراف دارند رویکرد ساخت مسکن ملی در اطراف شهرها می‌تواند منجر به اجرای پروژه ناموفق شود.

فقط اقشار پایین جامعه با مشکل مسکن مواجه نیستند بلکه بسیاری از اقشار متوسط هم توان خرید مسکن و بازپرداخت اقساط را از دست داده‌اند

احمدی ادامه داد: بر این اساس بانک شهر، مدل جدیدی ارائه کرد که وزارت راه و شهرسازی آن را پذیرفت. در حال حاضر فقط اقشار پایین جامعه با مشکل مسکن مواجه نیستند بلکه بسیاری از اقشار متوسط هم توان خرید مسکن و بازپرداخت اقساط را از دست داده‌اند به همین دلیل طرح ما تغییر کرد و پروژه‌ای را طراحی کردیم که کارمندان شهرداری، اساتید دانشگاه و کارمندان بانک شهر بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیرعامل بانک شهر اضافه کرد: ما این آمادگی را داریم بیش از تکالیفی که قانون‌گذار برعهده ما گذاشته اراضی مازاد خود را برای ساخت مسکن به اشتراک بگذاریم. این طرح‌ها می‌تواند در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، قم و قزوین اجرا شود.

تسهیلات ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ به صورت ۲۰ ساله با نرخ سود ۲۳ درصد واگذار می‌شود و مدت زمان اجرای طرح ۶۰ ماه خواهد بود

وی درباره میزان تسهیلات و مدت زمان اجرای طرح ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ با همکاری بنیاد مسکن اظهار کرد: تسهیلات ساخت ۲۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۸ به صورت ۲۰ ساله با نرخ سود ۲۳ درصد واگذار می‌شود و مدت زمان اجرای طرح ۶۰ ماه خواهد بود.

مدیرعامل بانک شهر نیز در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که طبق محاسبات هر واحد مسکونی در این طرح حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت و خانه‌ها نهایتا با چه قیمتی به مصرف کننده نهایی واگذار می‌شود، تصریح کرد: این موضوع بستگی به زمان واگذاری واحدها دارد. اگر تصمیم بگیریم الان واحدها را به صورت پیش‌فروش به متقاضیان واگذار کنیم به دلیل اینکه طبق اساسنامه فقط با قیمت کارشناسی می‌توانیم قیمت پایه مزایده را تعیین کنیم با قیمت حدود ۱.۶ میلیارد تومان خواهد بود.

در آیین‌نامه ساخت واحدهای نهضت ملی پیش‌بینی شده که متقاضی ابتدا ۳۰ درصد آورده پرداخت کند و در طول مدت اجرا ۷۰ درصد دیگر بپردازد

احمدی افزود: بر اساس قانون جهش تولید مسکن تسهیلات ساخت واحدهای نهضت ملی به ۵۵۰ میلیون تومان با مدت زمان ۲۰ ساله و نرخ سود ۲۳ درصد پرداخت می‌شود. همزمان با پیشرفت فیزیکی، سهم آورده متقاضی هم دریافت می‌شود. در آیین‌نامه ساخت واحدهای نهضت ملی پیش‌بینی شده که متقاضی ابتدا ۳۰ درصد آورده پرداخت کند و در طول مدت اجرا ۷۰ درصد دیگر بپردازد.

وی تاکید کرد: مدل دیگر این است که اجازه دهیم پروژه ۳۰ درصد پیش برود و بعد شروع به واگذاری واحدهای مسکونی کنیم. یکی از تکیه‌گاه‌های ما با بنیاد مسکن در این پروژه ایفای تعهد تحویل است تا با پیمانکار درگیر نشویم. اگر این اطمینان حاصل شود که طرح در مدت زمان ۶۰ ماه به اتمام می‌رسد برای ما هم این جذابیت وجود دارد که در حال حاضر واحدها را واگذار کنیم، زیرا دنبال عملیات انتفاعی خاصی در این طرح نیستیم. با کسر نقدینگی که سیستم بانکی دارد و سیاست‌های انقباضی که دولت دنبال می‌کند اگر بانک‌ها سراغ اضافه برداشت بروند ۳۴ درصد جریمه می‌شوند و علاوه بر ریسک شهرت با تنبیهات جریمه وجه التزام از طرف بانک مرکزی مواجه می‌شوند.

کد خبر: ۲۲۱٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha