۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
تکمیل خرید حقوقی های درشت در منفی های بازار
عیار سیگنال های حمایتی مسئولان پایین است

تکمیل خرید حقوقی های درشت در منفی های بازار

بسیاری از تحلیلگران با وجود ارزندگی بازار سرمایه و تاکید مقامات بر ادامه روند صعودی بورس، نسبت به شکست روند صعودی بازار نگران هستند زیرا قبلا مسئولان عیار سخنان خود را نشان داده اند.

بازار؛ گروه بورس: بسیاری از تحلیلگران اقتصادی با وجود ارزندگی بازار سرمایه و تاکید مقامات بر ادامه روند صعودی بورس نسبت به شکست روند صعودی بازار نگران هستند زیرا قبلا مسئولان عیار سخنان خود را نشان داده اند، اما به دور از قضاوت ها تابلوی بورس چه سیگنالی به سرمایه گذاران می دهد؟ در یک هفته گذشته ارزش معاملات خرد میانگین عدد ۱۰ هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده که نسبت به مدت زمان مشابه هفته ریزش در میانگین هفتگی، ۱۳ درصد افزایش داشته است و نسبت به مدت زمان مشابه در میانگین ماهانه، کاهش قابل توجهی نداشته است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۳۴۰۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. هرچند در روزهای آخر هفته ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت، کاهش یافته اما شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است


در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد که نشان دهنده افزایش شدت خروج پول نسبت به میانگین ماهانه است.
همچنین برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۳۴۰۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. هرچند در روزهای آخر هفته ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت، کاهش یافته اما شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است و نشان می دهد که در این شرایط در نوسان دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد.

وضعیت میانگین عرضه و تقاضا
میانگین ارزش صف‌های خرید هفته اخیر ۱۳۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به میانگین هفته های قبل از ریزش کمتر است و میانگین ارزش صف‌های فروش یک هفته گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به میانگین هفتگی بالاتر است و همین مسأله ریسک بازار را بیشتر کرده، مگر اینکه در هفته پیش رو نسبت صف های خرید به فروش تغییر کند.

بیشترین ارزش معاملات در یک هفته اخیر مربوط به گروه های خودرویی، بانکی بوده که تقریبا نصف میانگین هفتگی قبل از ریزش ثبت کرده اند و بیشتر تحت تأثیر افت دلار و سیگنال های مثبت برجام اتفاق افتاده است

معاملات بورس در یک هفته گذشته برای تمام گروه ها یکسان نبود؛ بیشترین ارزش معاملات در یک هفته اخیر مربوط به گروه های خودرویی، بانکی بوده که تقریبا نصف میانگین هفتگی قبل از ریزش ثبت کرده اند و بیشتر تحت تأثیر افت دلار و سیگنال های مثبت برجام اتفاق افتاده است.
همچنین با توجه به اینکه قیمت های جهانی با ثبات بوده اند نباید روند منفی تثبیت شود هرچند سیگنال ها خبر از افت قیمت کامودیتی ها در آینده نه چندان دور است. همچنین نرخ بهره بدون تغییر و قیمت نهاده های تولید، مانند انرژی نیز تغییری نکرد. از طرفی هم بخشنامه یا مصوبه خاصی که بازار را تحت تاثیر قرار دهد، نیز وجود نداشته است؛ هرچند شاخص کل ده درصد نزول کرد و سهام های بزرگ پی به ای محور در اواخر هفته به تعادل رسیدند، ولی سهام های کوچک همچنان در مدار نزول قرار دارند.

پیش بینی ها از وضعیت معاملات در هفته پیش رو
از این رو در هفته پیش رو انتظار روند متوسطی برای بازار داشته باشیم و در عین حال حجم معاملات احتمالا کاهنده شود؛ در نتیجه به نظر می رسد در گروه های کوچک به خصوص نمادهای بازار پایه روند نزولی تداوم خواهد داشت.

با ارائه گزارش های ۱۲ ماهه احتمالا پی به ای ttm نمادهای بزرگ حدود ۶ تا ۷ خواهد شد و باتوجه به سود نقدی و رشد سود بر اساس قیمت دلار، پی به ای فوروارد آن ها حدود ۵ و حتی کم تر خواهد شد؛ همچنین این سهم ها دارای بازارگردان های قوی تر و مورد توجه بیشتر صندوق توسعه و صندوق تثبیت در خریدهای حمایتی هستند، به همین دلیل رشد قیمت خواهند داشت

نمادهای گروه های بزرگ تر و شاخص ساز که پی به ای های ttm کمتر از ۸ دارند، مورد توجه بازار خواهند بود؛ چراکه با ارائه گزارش های ۱۲ ماهه احتمالا به پی به ای ttm حدود ۶ تا ۷ خواهند رسید و باتوجه به سود نقدی و رشد سود بر اساس قیمت دلار، پی به ای فوروارد آن ها حدود ۵ و حتی کم تر خواهد شد؛ این سهم ها دارای بازارگردان های قوی تر و همچنین مورد توجه بیشتر صندوق توسعه و صندوق تثبیت در خریدهای حمایتی در این نمادها هستند. در نتیجه گروه های ریالی می توانند گزینه کم ریسک به شمار روند.
بعد از اینکه در معاملات هفته گذشته، شاخص کل حمایت محدوده ۲ هزار و ۳۰۰ واحد را از دست داد حالا در برگشت، باید دوباره به این محدوده که شامل خطوط ایچیموکو است غلبه کند از این رو سهامداران خرد باید صبوری کنند تا شاخص دوباره روند خود را مثبت کند اخبار و شنیده ها حکایت از حمایت‌ها و خریدهای خوبی از بازار در منفی ها وجود دارد و در واقع این نوسانات، فرصت خرید خوبی برای خریداران درشت بازار فراهم کرده است.

طبق شنیده ها، صبح شنبه گذشته جلوی خریدهای درشت در بازار را گرفتند تا شکست ظاهری حمایت در شاخص و سهام لیدر صورت بگیرد و بازار دچار تلاطم شود و در این تلاطمات بعد از شکست حمایت خرید سهام مورد نظر توسط اکثرا کدهای حقیقی که البته نماینده حقوقی های بزرگ بازار اتفاق افتاد

هرچند اگر حمایت کوتاه مدتی شاخص، نمی‌شکست این فرصت فراهم نمی‌شد اما طبق شنیده ها، صبح شنبه گذشته جلوی خریدهای درشت در بازار را گرفتند تا شکست ظاهری حمایت در شاخص و سهام لیدر صورت بگیرد و بازار دچار تلاطم شود و در این تلاطمات بعد از شکست حمایت خرید سهام مورد نظر توسط اکثرا کدهای حقیقی که البته نماینده حقوقی های بزرگ بازار اتفاق افتاد و در مجموع فعلا بازار با سناریوی آب را گل آلود کن ماهی بگیر پیش می‌رود تا اینکه خریدهای درشت به اتمام رسید. حالا ممکن است این خریدهای درشت با هدف یک نوسان ۱۵ تا ۲۰ درصدی اتفاق افتاده باشد یا اینکه حمایتی برای ادامه روند صعودی بازار و رسیدن به سطوح مقاومتی بعدی باشد که تکلیف آن این هفته مشخص می شود

کد خبر: ۲۲۱٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      تحلیل درستی هست، دقیقا همینطوره
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      سلام ببینیم با اعتماد برگشتہ چہ میکنند آن زرہ اعتماد ھم از دست برود چہ میشود بورس جاماندترین از دیگر بازارھا میتواند امسال بہ شاخص ۵ میلیون برسد با دلار پنجاہ ھزارتومان اگر آقایان دخالت در بازار نکن بگزارن بازار راہ خودش را برود بعد از ۳ سال سرکوب و بی اعتمادی بگزارید تولید رشد کند
    • سیدهادی حسینی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      بورس آماده میشه برایه پرش بزرگ،فقط صبر