۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۵
 بهره برداری از ۱۲ میلیارد دلار  طرح نیمه تمام در سال گذشته|فروش نفت در دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد رشد کرد
وزیر نفت:

بهره برداری از ۱۲ میلیارد دلار طرح نیمه تمام در سال گذشته|فروش نفت در دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد رشد کرد

اوجی وزیر نفت با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار طرح نیمه تمام به بهره برداری رسید، گفت:فروش نفت در دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد رشد کرد.

بازار، گروه آب و انرژی: جواد اوجی وزیر نفت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از افتتاح ۱۵ میلیارد دلار پروژه نفت و گاز در سال جاری خبر داد و گفت: مهم‌ترین آن طرح توسعه میادین نفت و گاز از جمله فاز ۱۱ است که طی ۲۰ اخیر سال هیچ عملیاتی روی آن انجام نشده بود که ظرف ۲ تا ۳ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: فاز اول میدان آزادگان جنوبی، ۱۲ طرح الفین و پروپیلن در حوزه پتروشیمی، ارتقا پالایشگاه اصفهان، بهره برداری از پالایشگاه آدیش جنوبی، کیفی سازی پالایشگاه شیراز، گازرسانی به شهرها و روستاها و تقویت خطوط جز این ۱۵ میلیارد دلار طرح امسال است.

وی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه نفت ایران بکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه است، اظهار داشت: علیرغم تحریم نفت و گاز این نمایشگاه هر سال پررونق برگزار می‌شود.

وزیر نفت حضور ۲۰۰ شرکت را در نمایشگاه امسال نشان از تقویت دیپلماسی دولت دانست و افزود: در نمایشگاه امسال ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از کشورهای روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، عمان، امارات، ترکیه، حضور دارند.

وی گفت: در بخش داخلی ۳۵ درصد و در بخش خارجی ۱۰۰ درصد رشد حضور داشتیم که نشان می‌دهد استقبال افزایش می یابد.

اوجی با بیان اینکه حضور شرکت‌های روسی بخصوص الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نشان از این است که همکاری گسترده‌ای با روس‌ها در دست اجرا است، افزود: همایش B۲B بین شرکت‌های دو کشور برگزار می شود.

وزیر نفت با اشاره به شعار سال جاری نمایشگاه گفت: شعار تولید فناورانه و مصرف بهینه با الهام از سیاست‌های رهبری در راستای مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه تولید، فناوری و بهینه سازی کلیدواژه‌های شعار امسال است، گفت: کشور ایران دارای بالاترین ذخایر نفت و گاز جهان است، میزان ذخایر نفت ۱۵۴ میلیارد بشکه و میزان ذخایر گاز ۳۳ تریلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه با اقدامات دولت روند تولید نفت، گاز، فراورده و پتروشیمی صعودی بوده است، اظهار داشت: اکنون ۳ میلیون بشکه تولید نفت، یک میلیارد متر مکعب گاز، ۲.۴ میلیون لیتر ظرفیت پالایشی و ۹۵ میلیون تن تولید پتروشیمی داریم.

وی بیان داشت: تمهیداتی اندیشیده شده که تحریم نتواند ما را از توسعه حداکثری محروم کند.

اوجی گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار طرح نیمه تمام نفتی به بهره برداری رسید که تاثیر مستقیم بر افزایش رشد اقتصادی کشور داشت.

وی ادامه داد: به‌موازات توسعه بالادست و پایین‌دست حمایت از راهکارهای بهینه سازی در دستور وزارت نفت قرار گفته است. حمایت مالی از اجرای طرح‌های بهینه سازی از طریق فعال سازی رفع موانع تولید با استفاده از ماده ۱۲، افتتاح حساب ویژه بهینه سازی مصرف انرژی و تاسیس صندوق بهینه سازی مصرف انرژی از مهم‌ترین اقدامات است.

اوجی تصریح کرد: در رابطه با کنترل مصرف انرژی با وجود تشدید تحریم‌های رکوردهای مطلوبی برای تولید و صادران نفت، میعانات گازی، محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی داشته‌ایم.

وزیر نفت تصریح کرد: مهم‌ترین طرح های بهره برداری سده در سال ۱۴۰۲ پالایشگاه فاز ۱۴ با ظرفیت پالایشی ۵۰ میلیون متر مکعب گلز شیرین، فاز ۲ پالایشگاه آبادان به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه، پالایشگاه هویزه با ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت از جمله این پروژه ها بوده است.

وی با بیان اینکه ما امروز در همه بخش های صنعت نفت خودکفا هستیم، تاکید کرد: به موازات افزایش تولید افزایش صادرات نفت و میعانات هم داشته ایم، به طوری که با وجود تحریم صادرات ۲ برابر شده است.

وزیر نفت گفت: به گواه بانک مرکزی نفت و گاز بالاترین تاثیر را در رسد اقتصادی داشته است.

وی با بیان اینکه سهم شرکتهای داخلی در تامین تجهیزات ۸۰ درصد است، گفت: در بالادست و پایین دست ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه گذاری وجود دارد و آماده ایم که سرمایه گذاران داخلی و خارجی در پروژه ها مشارکت کنند.

اوجی بیان داشت: نرخ بازگشت سرمایه در آن یکی از پربازده‌ترین فعالیت های اقتصادی است.

وی با بیان اینکه تولید در کشور ما متناسب با سطح ذخایر نیست، افزود: این در حالی است که ذخایر ما از میانگین جهانی بالاتر است، بنابراین به دلیل شدت بالای انرژی دچار عدم النفع هستیم.

وی گفت: افزایش ظرفیت نفت نه تنها مزیت اقتصادی است، سبب فعال شدن سایر بخش های اقتصادی می‌شود و ابزار امنیتی ‌سیاسی و عامل بازدارنده و همچنین سبب اقتدار کشور می شود

اوجی همچنین به موضوع فناوری و مصرف بهینه نیز اشاره کرد و افزود: در موضوع توسعه فناوری و دانش بیان توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. همچنین ممنوعیت خرید خارج ۱۵۰ کالای صنعت نفت نیز اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳.۷ برابر شده است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان از ۱۵۰ شرکت به ۵۵۰ شرکت افزایش پیدا کرده است.

کد خبر: ۲۲۱٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha