۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
روحیه تولید در گلخانه‌ها آفت‌زده است| حمایت از تولیدکننده شعار است
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

روحیه تولید در گلخانه‌ها آفت‌زده است| حمایت از تولیدکننده شعار است

مشهد- افزایش ۴۰۰ درصدی نهاده‌های تولید و از طرفی کمبود انرژی و موانع بی‌شمار بر سر صادرات گل و گیاه موجب آفت زدن روحیه تولید نزد گلخانه داران خراسان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان خراسان رضوی قریب به ۶۰۰ هکتار گلخانه دارد که از این مقدار حدود ۸۰ هکتار آن تولید گل‌های شاخه بریده است.

باوجوداینکه گلخانه داران شرق کشور رتبه اول از منظر کیفیت را در اختیار خوددارند و ۲۲ در صد صادرات گل و گیاه از گمرکات خراسان رضوی انجام می‌پذیرد اما بنا بر اظهارات تولیدکنندگان کمتر توجه ای به این مقوله می‌شود و کمتر شاهد تجلی شعار حمایت از تولید هستیم.

گفت‌وگوی خبرنگار بازار با تعدادی از تولیدکنندگان گل و گیاه‌نشان می‌دهد که رنج تولید و پرورش گل و گیاه نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و دغدغه‌هایی مانند تأمین انرژی، سرمایه در گردش، بازارهای صادراتی و نبود زیرساخت‌های لازم برای تولید هنوز رفع نشده و سد راه این تولیدکنندگان قرار دارد.

تأمین انرژی مانع تولید

شاهین صادق زاده تولیدکننده برتر گل رز استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: باوجود همه مشکلات مختلف در عرصه تولید هنوز هم پای این کار هستیم زیرا معتقدیم این شغل موجب ایجاد روحیه و حس خوب به مردم می‌شود .

وی افزود: تمام مواردی که سبب تولید باکیفیت در شرایط اقتصادی امروز شود لحاظ کرد ولی بازهم هزینه‌ها با فروش محصول همخوانی نداشته و باید اذعان کرد هیچ مسئولی به فکر تولیدکننده نیست!

روحیه تولید در گلخانه‌ها آفت‌زده است| حمایت از تولیدکننده شعار است

صادق زاده بابیان این‌که برای سرمایه‌گذاری در این حرفه تا پنج سال پیش با هزینه ۴ میلیارد تومان امکان راه‌اندازی این تأسیسات وجود داشت ابراز کرد: این در حالی است که اگر یک تولیدکننده بخواهد امروز نسبت به راه‌اندازی چنین گلخانه‌ای اقدام کند به سرمایه‌ای بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی بیان کرد: با توجه به این حجم سرمایه‌گذاری اما متأسفانه از طرف دولت هیچ حمایتی برای واحد تولیدی نشده و به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری برای مسئولان اهمیت چندانی ندارد.

این پرورش دهنده برتر گل و گیاه با اشاره به اینکه فروش گل و گیاه در داخل و هم‌چنین خارج کشور هم چنان با مشکل روبروست ادامه داد: در حوزه صادرات اتفاق خوبی نیفتاده و بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل فروش روبرو هستند.

وی از تأمین آب و برق به‌عنوان یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان یادکرد و ادامه داد: اگرچه با استفاده از دستگاه‌های جدید و کشت‌های نوین ازجمله « هیدروپونیک» مقداری این مشکل مدیریت‌شده ولی برای سال‌های بعد و ورود جوانان مسئله کمبود آب جدی است .

وی افزود : علاوه بر مسئله آب تأمین سوخت و افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها هم سبب شده است تولید همیشه با مشکلات زیادی باشد.

صادق زاده یادآور شد: در حالی که درآمد تولید کنندگان به دلیل کاهش فروش آمار نزولی داشته اما از سوی دیگر حقوق و دستمزد کارگران و گقیمت نهاده های تولید سیر صعودی داشته و لذا بسیاری از تولیدکنندگان با این معادله مجهول دست و پنجه نرم می کنند.

وی مسئله استهلاک در گلخانه‌ها را یکی دیگر از مشکلات پیش روی گلخانه داران عنوان کرده و افزود: با توجه به اینکه تأسیسات مورداستفاده در گلخانه ها عموماً ساخت کشور چین هستند لذا میزان فرسودگی و استهلاک آن‌ها بالاست و این موضوع هزینه تعمیرات را افزایش داده و هرچند سال یک‌بار نیاز به تعویض پوشش سقف‌ها و تعمیرات سلولزی گلخانه‌ها داریم که هزینه‌های این اقدام سر به فلک کشیده است.

با توجه به اینکه تأسیسات مورداستفاده در گلخانه ها عموماً ساخت کشور چین هستند لذا میزان فرسودگی و استهلاک آن‌ها بالاست و این موضوع هزینه تعمیرات را افزایش داده است

صادق زاده بابیان این مطلب که با همه این مشکلات نفر برتر در مقوله آموزش شده‌ایم ادامه داد: با این‌وجود که تحصیلاتم در رشته عمران بوده و غیر مرتبط با رشته کاری‌ام است ولی تولید این محصول را دوست دارم و آماده‌ام که با تولید گل و گیاه در بازار بمانیم اما شرایط به‌گونه‌ای که تولیدکننده را به سمت ترک کار سوق می‌دهد.

دست صادر کنندگان در پوست گردو

داوود اصغر زاده یکی دیگر از تولیدکنندگان قدیمی گل در استان خراسان رضوی نیز در خصوص مشکلات پیش پای تولیدکنندگان اظهار داشت: از ۱۸ سال قبل کار تولید گل را شروع کردیم و تاکنون برای ۳۵۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این شغل در ارتباط هستیم .

این تولیدکننده باسابقه به بازار گفت: با توجه به شعار امسال که بحث تولید است متأسفانه شور و شوقی برای تولید همچون گذشته در کار نیست.

روحیه تولید در گلخانه‌ها آفت‌زده است| حمایت از تولیدکننده شعار است

اصغر زاده بابیان این مطلب که در سال گذشته تقریباً هرروز برق واحد تولیدی قطع می‌شد ادامه داد: قطعی برق سبب می‌شود بسیاری از گل‌ها آسیب ببینند و زیان بسیاری به تولید کنندگان وارد شود.

وی ادامه داد: از طرفی خرید ژنراتور برق ، دردسرهایی که برای تهیه سوخت گازوئیل باید کشید و هم چنین برچسب‌هایی مانند قاچاقچی سوخت که به همکاران ما نسبت داده می‌شود تمامی تولیدکنندگان را دلسرد می‌کند.

اصغر زاده در خصوص سرپا نگه‌داشتن واحد تولیدی با این شرایط اقتصادی این روز ها نیز گفت: اگر جریان صادرات درست شود و تولید کننده بتواند محصول خود را به بازار های جهانی عرضه کند شاید بتوان روزنه ای از امید در دل آن ها ایجاد کرد.

وی افزود: درهرحال به‌عنوان یک تولیدکننده پیشنهاد دارم تا حمل و نقل هوایی برای صادرات گل‌های شاخه‌ بریده جدی تر دنبال شود تا سبب بالا رفتن کیفیت و سهولت حمل برای صادرات به کشورهای دیگر باشد.

این تولید کننده گل رز افزود: این خواسته در راستای سرعت بخشیدن به صادرات و هم چنین افزایش کیفیت محصولات تولیدی بارها از طرق مختلف از جمله انجمن‌ها و تعاونی‌ها به گوش مسئولان رسیده است ولی تاکنون تصمیم و یا برنامه ریزی برای حل مشکلات سد راه انجام نپذیرفته است.

حمایت از تولید شعار است

رئیس انجمن ملی گل رز ایران نیز با اشاره به اینکه افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت نهاده‌ها سبب افزایش قیمت تولید گل و کاهش قدرت خرید مردم شده است اظهار داشت: راه برون‌رفت از این وضعیت هموارسازی مسیر صادرات است زیرا به پایدار شدن تولید و دلگرمی تولید کنندگان منجر خواهد شد.

روحیه تولید در گلخانه‌ها آفت‌زده است| حمایت از تولیدکننده شعار است

مهدی سمنگانی به بازار گفت: متأسفانه خراسان رضوی باوجود ظرفیت‌های لازم به‌ عنوان یکی از قطب‌های تولید گل شاخه بریده در حالی که مشتریان ثابتی مانند ترکمنستان و افغانستان دارد اما هنوز پایانه صادراتی گل ندارد.

وی در خصوص استقبال مردم از گل اذعان کرد: درهرحال مردم ایران گل دوست هستند ولی ۴۰ درصد حجم خرید مردم کم‌تر شده است و لذا مقدار زیادی از گل های تولیدی بر روی دست صادر کنندگان می ماند و به ضایعات تبدیل می شود که کاملاً برای تولیدکننده ضرر محسوب می‌شود.

متأسفانه خراسان رضوی باوجود ظرفیت‌های لازم به‌ عنوان یکی از قطب‌های تولید گل شاخه بریده در حالی که مشتریان ثابتی مانند ترکمنستان و افغانستان دارد اما هنوز پایانه صادراتی گل ندارد

سمنگانی بابیان این‌که تنها راه حمایت و روشن نگاه‌داشتن چراغ تولید در گلخانه‌های کشور هموارسازی مسیر صادرات است اظهار کرد: عمده صادرات ما به کشور ترکمنستان مقداری افغانستان و روسیه است ولی نیاز است با حمایت بیشتر زمینه صادرات و به‌ویژه زیرساخت‌های لازم مانند شبکه حمل‌ونقل برای این نوع محصول فراهم شود.

وی در خصوص اقدام دولت برای حمایت از تولید در این عرصه نیز گفت: دولت اگر تصدی‌گری خودش را کم‌تر کند و به اتحادیه‌ها و انجمن‌ها اختیارات بیش‌تری محول نماید بهترین کمک را کرده است .

سمنگانی تأکید کرد: متأسفانه بخش خصوصی در بحث تخصیص اعتبارات و تعیین الگوی کشت و به‌طور کلی سیاست‌گذاری‌های دولتی به بازی گرفته نشده و حضور قابل قبولی ندارد و لذا بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و یا مدیریت‌ها به صدور بخشنامه و به شکل کاغذی دنبال می‌شود.

رئیس انجمن ملی گل رز ایران در پاسخ به سؤال بازار مبنی بر اینکه تا چه میزان دولت نگاه حمایتی از تولیدکنندگان گل و گیاه داشته است اظهار کرد: در بخش حمایت کافی است به همین موضوع اشاره‌کنیم که در سال گذشته ۱۰ روز آن‌هم در شرایط سخت زمستان و یخبندان گاز واحدهای تولیدی را قطع کردند و در تابستان نیز با گرم شدن هوا برق واحدهای تولیدی بدون در نظر گرفتن شرایط آن ها قطع می‌ شود.

وی بابیان اینکه همین دو اتفاق کافی است تا سرمایه بسیاری از گلخانه داران نابود شود و بسیاری از آز آن‌ها را به ورطه بیکاری بکشاند اذعان کرد: در بخش‌های دیگر نیز گلخانه داران عملاً هیچ حمایتی در خصوص دریافت کود حمایتی و سایر مشوق‌های تولید و صادرات ندیده و هم چنان مظلوم و محروم مانده اند.

کد خبر: ۲۲۰٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha