۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
تغییرات رستوران‌ها برای جذب مشتری در روزهای کرونایی
رستوران‌دارها و رستوران‌روها بخوانند

تغییرات رستوران‌ها برای جذب مشتری در روزهای کرونایی

صنعت رستوران داری را می‌توان یکی از قربانیان مهم همه‌گیری کرونا دانست. تغییرات زیادی در این صنعت ایجاد شده است. از ایجاد اتاقک‌های خانوادگی گرفته تا به‌کارگیری ربات به عنوان گارسون و با هدف جذب مشتری در روزهای کرونایی.

بازار؛ گروه بین الملل:در سراسر دنیا ما شاهد باز شدن تدریجی اقتصاد هستیم و رستوران ها از آخرین مکان هایی بودند که فعالیتشان را از سر گرفتند. اما از آنجا که بیشترین احتمال شیوع ویروس در رستوران ها به عنوان محیطی اجتماعی  وجود دارد، پروتکل های خاصی در این مکان ها اجرا شده است و برخی هم از ابتکاراتی برای ایجاد حس امنیت برای مشتریان استفاده کردند. از جمله این پروتکل ها می توان به ایجاد رستوران ها در مکان های باز و خارج از محیط بسته رستوران  اشاره کرد که در اغلب کشورها اجرا شده است. تمامی آشپزها و گارسون ها در رستوران ها دارای ماسک و شیلد هستند تا احتمال انتقال ویروس از طریق آنها به مشتریان به صفر برسد. همچنین کشیدن فلش هایی  روی زمین برای نشان دادن جهت حرکت افراد در داخل رستوران هم یک نرمال جدید است که با هدف کاهش احتمال برخورد افراد به هم در زمان حرکت ترسیم می شود.

 به عنوان مثال یک رستوران هلندی اقدام به ایجاد اتاقک های شیشه ای خاصی کرده است که افراد در این اتاقک ها بدون نگرانی از احتمال شیوع ویروس غذا صرف کنند. رسانه های هلندی این اتاقک ها را گلخانه های قدیمی می دانند که کاربردی  جدید پیدا کرده اند. از طرف دیگر در چین و تایلند تقریبا تمامی رستوران ها شیلد محافظی روی میزهای دو نفره رستوران قرار دادند تا احتمال انتقال ویروس در هنگام غذا خوردن از بین برود.

حال سوال این است که صنعت رستوران داری که یکی از بزرگترین قربانیان همه گیری کرونا در دنیا است، برای تطبیق پیدا کردن با شرایط تازه باید چه تغییراتی در ساز و کار خود ایجاد کند؟ آیا این صنعت راهی برای بازگرداندن مشتریانش دارد یا اینکه باید تا کشف واکسن و ایجاد ایمنی جمعی در دنیا صبر کند؟

فهرست غذا از بین می رود
وب سایت شف که یکی از وب سایتهای فعال در زمینه رستوران داری است در گزارش  اخیر خود در مورد تغییراتی که باید در نظام رستوران داری ایجاد شود نوشت: « در این روزها دیگر فهرست های غذا کاربردی ندارند و باید از روی میزها حذف شود. در دنیای کرونایی یا فهرست غذا روی در رستوران نصب می شود و فرد هنگام ورود از طریق گوشی موبایلش می تواند از این تصویر عکس بگیرد یا آن را اسکن کند. همچنین دیگر ظروف پذیرایی روی میزها چیده نمی شود بلکه غذا در رستوران در ظرف قرار می گیرد و در نهایت با حفظ پروتکل های بهداشتی به میهمان داده می شود.»

یکی دیگر از تغییراتی که در صنعت رستوران داری ایجاد خواهد شد، افزایش شمار رستوران هایی است که تنها بعد از رزرو می توانند پذیرای مهمان باشند زیرا ظرفیت رستوران ها محدودتر شده و فاصله گذاری اجتماعی ضرورت دارد. در هنگام رزرو افراد می توانند درخواست دهند تا گارسونی برای میز آنها در نظر گرفته شود و برای دریافت سفارش در کنار میزشان حاضر شود یا اینکه سفارش به صورت آنلاین ارسال شود.

رباتها گارسون می شوند
در شرایطی که نگرانی مردم از احتمال انتقال ویروس از انسانی به انسان دیگر وجود دارد، بسیاری از رستوران ها از رباتها به عنوان گارسون استفاده می کنند. هم اکنون هم چند کافی شاپ و رستوران در کشور ژاپن رباتها را به عنوان گارسون به کار گرفته اند و این مساله باعث افزایش شمار مشتریان آنها شده است. رباتها می توانند غذا را به مشتری برسانند و در این مسیر احتمال مبتلا کردن آنها به ویروس هم وجود ندارد. در یکی از کافی شاپ های قدیمی در شهر توکیو رباتها حتی آماده کردن انواع قهوه را نیز بر عهده دارند و به جای تمامی افرادی که قبلا در این کافی شاپ مشغول کار بودند تنها دو نفر برای نظارت بر عملکرد رباتها باقی مانده اند.

 استفاده از رباتها نه تنها در صنعت رستوران داری بلکه درصنایع مختلف  دنیا  انجام می شود. امروزه رباتها کارگران کارخانه های صنعتی هستند، در بیمارستان ها برای دادن دارو به بیماران استفاده می شوند و حتی در برخی از مراکز از رباتها برای ضد عفونی کردن مکان های مختلف استفاده می کنند. استفاده از رباتها به عنوان نیروی ضد عفونی کننده اتاق بیماران کرونایی بعد از مرخص شدن آنها در امریکا انجام شده است و در چین هم از رباتها به عنوان نیروهایی که ارایه داروهای بیماران در زمان مناسب را بر عهده دارند، استفاده شده است.

صنعت رستوران داری تغییر می کند
به همین دلیل است که گفته می شود در دنیای جدید رباتها همکاران انسانها هستند و بخش بزرگی از بازار کار انسانها را به خود اختصاص داده اند. این تغییر بزرگی است که در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا اتفاق خواهد افتاد و می تواند زمینه را برای تحولاتی بنیادین در دنیایی که در آن زندگی می کنیم، فراهم کند.

 سی ان ان در این زمینه نوشت: «رباتها جایگزین های خوبی برای انسانها در کارهای فیزیکی هستند. کارهای فیزیکی می تواند به بدن  انسان آسیب وارد کند و رباتها از این آسیب در امان هستند. از طرف دیگر خطاهای انسانی در رباتها وجود ندارد و استفاده از رباتها می تواند شانس اشتباه در کار را کمتر کند. حال انسانها فرصت دارند تا مشاغل حرفه ای تر و سخت تر را بیاموزند و زمینه را برای رشد اقتصادی و صنعتی کشورشان فراهم کنند.»

در پایان باید گفت که صنعت رستوران داری در دنیا با سرعت زیادی در حال تغییر است و شاید در سال های پیش رو رستورانها با آنچه ما قبل از کرونا تجربه کردیم تفاوت زیادی داشته باشد.

کد خبر: ۲۲٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha