۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
شوآف برای ۸۰۰ دستگاه خودرو وارداتی ادامه دارد| وزارت صمت در حال مهندسی بازار برای گرانی
خالی فروشی با ۵۰۰ میلیون تومان سپرده مسدودی

شوآف برای ۸۰۰ دستگاه خودرو وارداتی ادامه دارد| وزارت صمت در حال مهندسی بازار برای گرانی

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش به «بازار» گفت: امر واردات خودرو در حال حاضر فقط به شکل نامه بازی موفق است، فقط ۸۰۰ خودرو خارجی غیر چینی به گمرکات کشور رسیده که وزارت صمت به دنبال شوآف آن است.

بازار؛ گروه خودرو: سد واردات خودرو به بازار کشور ظاهرا شکسته نمی شود، هرچند که وزارت صمت در روند بروکراسی مدعی تحقق واردات هست، ولی بازار خودرو عکس این موضوع را تایید می کند. اخیرا مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودروهای سواری کارکرده به کشور را تصویب کرده است، عملکرد وزارت صمت برای واردات خودروهای صفر کیلومتر نشان از آن دارد که ورود هر نوع خودروی سواری کارکرده به کشور «تعلیق به محال» است. برکناری سید رضا فاطمی امین از وزارت صمت وضعیت واردات خودرو را بحرانی تر کرده است، چرا که به نظر می رسد وزارت صمت در حال مهندسی بازار خودرو برای افزایش قیمت محصولات سپس آزادسازی ورود محصولات خارجی به خیابان ها است. از سوی سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی و گمرکات نیز کمترین میزان همکاری برای ورود خودروهای وارداتی به کشور را دارند، با این تفاصیل جهت بررسی سرنوشت خودروهای وارداتی به کشور با یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به گفت و گو پرداختیم:

امر واردات خودرو در حال حاضر فقط به شکل سیستم «بروکراسی و نامه بازی» موفق است، در عمل برنامه واردات خودرو به کشور با شکست مواجه شده است

* درحال حاضر وضعیت واردات خودرو در چه مرحله ای قرار دارد و چرا خودروهای خارجی (به غیر از چینی ها) از گمرکات کشور ترخیص و شماره گذاری نمی شوند؟

وزارت صمت از شرکت های واردکننده خودرو به بهانه رشد قیمت خودرو خواستار عدم عرضه شده است. چرا که سیاستگذار صنعتی خودرو تمایلی به گره زدن ارزانی خودرو به عزل سید رضا فاطمی امین ندارد. این موضوع نشان از مهندسی بازار خودرو دارد که فقط منجربه متضرر شدن مشتریان خواهد شد. امر واردات خودرو در حال حاضر فقط به شکل سیستم «بروکراسی و نامه بازی» موفق است، در عمل برنامه واردات خودرو به کشور با شکست مواجه شده است. سیاستگذاران واردات خودرو به کشور خود تاکنون تجربه عملی و تجاری در بازار خودرو نداشته و با علم به عدم ناتوانی در هدایت این موضوع زمینه لازم جهت شکست برنامه واردات خودرو را فراهم کردند. از سویی وزارت خانه حاضر به نقد پذیری در خصوص عملکرد ناموفق خود در زمینه واردات خودرو نیستند.

* در روزهای اخیر زمزمه عدم واردات خودروهای کره ای به کشور شنیده شد، این موضوع با در نظر گرفتن ورود برندهای کیا و هیوندای به کشور چه مقدار صحت دارد؟

شایعه ای در خصوص عدم واردات برندهای کره ای به کشور منتشر شد که صحت ندارد، به طور کلی واردات خودرو در «کشور مبدا» یا «شرکت خودروساز خارجی» به شکل مستقیم یا با واسطه مشکلی وجود ندارد. چالش اصلی در ساختار بدنه وزارت صمت به دلیل ناتوانی و بلاتکلیفی در امر واردات خودرو است. در حال حاضر بدنه وزارت صمت به هشت دسته تقسیم شده که هر کدام نظری مخالف گروه یا دسته دیگر دارند. اختلاف نظر این دسته ها سبب ایجاد شایعه عدم واردات خودرو از کشور کره جنوبی شده است.

* بسیاری از مسئولان وزارت صمت مدعی هستند که دلیل اصلی عدم واردات خودرو بلاتکلیفی منشا ارز است، نظر شما در این خصوص چیست؟

وزارت صمت خود را از تامین ارز مبرا می داند و تهیه نقدینگی جهت واردات خودرو را به تجار و شرکت های بازرگانی موکول کرده است. واردکنندگان خودرو نیز بارها اعلام کردند که از ۱۶ میلیارد دلار نقدینگی موجود در دست مردم اقدام به عرضه خودروهای خارجی می کنند، اما وزارت صمت حاضر به پذیرش این استدلال نیست. از تعداد محدود خودروهای خارجی که به گمرکات کشور رسیده هنوز چالش های عوارض و تعرفه های گمرکی، استاندارد و تاییدیه ها وجود دارد.

شنیده ها حاکی از آن است که فقط ۸۰۰ دستگاه خودرو خارجی به ویژه برندهای کره جنوبی به کشور رسیده است

* آمار و ارقام مختلفی در خصوص واردات خودرو به کشور منتشر شده، تاکنون چه تعداد خودرو خارجی به گمرکات کشور رسیده است؟

ابتدا برای پاسخ به این سوال باید اعلام کنم که خودروهای چینی را نباید جز محصولات وارداتی محسوب کرد، بنابراین شنیده ها حاکی از آن است که فقط ۸۰۰ دستگاه خودرو خارجی به ویژه برندهای کره جنوبی به کشور رسیده است. مسئولان وزارت صمت فقط به دنبال شوآف با تعداد خودرو وارداتی مذکور به کشور هستند، مجدد ذکر کنم که بدنه وزارت صمت توان سکان داری واردات خودرو را ندارد.

شوآف برای۸۰۰ دستگاه خودرو وارداتی ادامه دارد| وزارت صمت در حال مهندسی بازار برای گرانی

امروز با بودجه ۷۰۰ میلیون تومانی در بازارهای جهانی می توان یک دستگاه خودرو مرسدس بنز سی کلاس مدل ۲۰۱۸ خریداری کرد

* اخیرا مجلس شورای اسلامی قانونی در خصوص واردات خودروهای دست دوم کارکرده به کشور را تصویب کرده است، به نظر شما این موضوع چقدر امکان اجرایی شدن دارد؟

خودروهای سواری دست دوم به هیچ وجه وارد کشور نخواهد شد، چرا که چالش منشا ارز تا کنون سد واردات خودروهای صفر کیلومتر را نشکسته است. اگر معضل ارز برای واردات خودرو حل شود، ابتدا محصولات سفر کیلومتر راهی بازار کشور خواهد شد. بنابراین مافیایی خودرو اجازه ورود محصولات دست دوم را برای حمایت از خودروهای مونتاژی نخواهند داد. امروز با بودجه ۷۰۰ میلیون تومانی در بازارهای جهانی می توان یک دستگاه خودرو مرسدس بنز سی کلاس مدل ۲۰۱۸ خریداری کرد. اگر واردات خودروهای سواری دست دوم به کشور تحقق یابد، با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان می توان محصولات روز از برندهای ب ام و، تویوتا و مرسدس بنز را خریداری کرد.

باید یک مدیر، مسئول یا وزیری سکان هدایت را در دست بگیرد که جرات و جسارت شکستن سد واردات خودرو به ایران را داشته باشد

* چه توصیه ای به وزیر آینده صمت برای واردات خودرو دارید؟ سکان داری وزیر جدید در امر واردات خودرو تسهیل گر است؟

وزارت صمت توقع همکاری از مردم و واردکنندگان خودرو برای تحقق برنامه های مهندسی شده خود دارد. این درحالی است که کشور در وضعیت جنگ اقتصادی به دلیل جبر تحریم های ظالمانه است، از سوی تحریم های داخلی نیز به مشکلات دامن می زند. از همین رو باید یک مدیر، مسئول یا وزیری سکان هدایت را در دست بگیرد که جرات و جسارت شکستن سد واردات خودرو به ایران را داشته باشد. از سوی بانک مرکزی با انتقال ارز بدون منشا جهت واردات خودروهای صفر کیلومتر باید همکاری و گمرک کشور نیز براساس کتابچه عوارض گمرکی میزان تعرفه واردات را مشخص کند. هرچند که سازمان ملی استاندارد رویکرد گره گشایی ندارد، اما این سازمان نیز باید برند و مدل های خودرویی که در گذشته به کشور وارد شده را مورد ارزیابی و آزمون های استانداردی مجدد قرار ندهد. به طور مثال اگر تویوتا کرولا به کشور وارد شد، نباید مجدد این خودرو مورد تست قرار گیرد.

متاسفانه وزارت صمت سیاست «خالی فروشی» برای خودروهای وارداتی را در پیش گرفته است

* به عنوان پرسش پایانی، مشتریانی که ۵۰۰ میلیون تومان پول را در حساب های خود جهت دریافت خودرو مسدود کردند، مالک خودرو می شوند؟ آینده بازار خودرو کشور به کجا می رود؟

مشتریانی که مبالغ تعیین شده را در حساب های خود مسدود کردند، باید به دنبال مطالبه آن از شخصی که پیشنهاد این موضوع را داد؛ باشند. در گذشته شرکت هایی که اقدام به کلاهبرداری می کردند، از این سیاست برای عرضه خودرو استفاده می کردند. متاسفانه وزارت صمت نیز چنین سیاستی برای «خالی فروشی» خودروهای وارداتی را در پیش گرفته است. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما هم باید بگوییم که آینده بازار خودرو در کشور سیر صعودی و گرانی مجدد خودروها است.

کد خبر: ۲۲۰٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قاسم IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      2 0
      سلام باید خودروهای کارکرده زیر قیمت ۵۰۰ میلیون باشند نه بالاتر از آن ، چون توقع ساخت داخلی خیلی بالاتر خواهد رفت. مردم هم توان خرید بالای پانصد میلیون را ندارند.
    • حسن ممممممممم US ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      4 0
      خودرو چینی ایا جز خودروهای وارداتی محسوب می شود!!!؟؟؟ چطوری انکه تو طرح حمایت از مصرف کننده شرکت کرد و فقط صد میلیون انم کمتر از یک ماه تو حساب مسدود شد تو کمتر از سه ماه صاحب خودرو چینی بالاتر از برند چانگان میشه مثلا تیگو 8پرومگس، دیگنتی،.... ولی طرح خودرو وارداتی با 500میلیون مسدودی نزدیک سه ماه هنو تکلیفش مشخص نیست که چه ماشینی و کی و به چه قیمتی نصیبش میشه یا نه اصلا بی کلاه بزرگ بوده که دولت یا وزارت صمت یا..... سرش گذاشته واقعا حمایت از مردم و مصرف کننده است مردم بارها از این سوراخ اعتماد به دولت گزیده شدن بازم اعتماد میکنن و برا چندمین بار گزیده میشن
    • ناشناس IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
      4 0
      ملت لطفا نخرید تا مجبور شوند ارزان کنند. باید ۴۰تا ۵۰درصد قیمت‌ها کاهش یابند. فقط ملت باید تحریم کنند و نخرند تا قیمت‌ها واقعی شوند.
    • بهمن IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      0 0
      سه ماه مردم رو معطل کردن و هیچ پاسخی نمیدن